Jaguar har vintertestet i-Pace i Nord-Sverige. Nå bekrefter de også lansering 1. mars.
Jaguar har vintertestet i-Pace i Nord-Sverige. Nå bekrefter de også lansering 1. mars. (Foto: Jaguar)

Jaguar i-Pace vil kunne lade med minst 100 kW - lanseres i mars

Her er bilen i svensk vinterlandskap.

Jaguar i-Pace er en av de mest spennende elbilene som skal komme på markedet i år, og Jaguar Land Rover slipper detaljer om bilen i små drypp. 

I en e-post til interessenter melder Jaguar nå at i-Pace vil kunne lade med minst 100 kW, altså det dobbelte av hva de fleste hurtigladestasjoner i Norge i dag kan levere. 

Ved 100 kW vil du kunne lade det 90 kWh store batteriet fra 0 til 80 prosent på 45 minutter, og Jaguar skriver at bilens maksimale ladestyrke vil «bli bekreftet» ved endelig lansering. 

I-Pace vil for øvrig benytte den europeiske hurtigladestandarden CCS. 

Testet i 40 minus i Sverige 

Markedsavdelingen til selskapet har også hatt bilen på vintertest på Jaguar Land Rovers såkalte Ice Academy i Arjeplog i Sverige, hvor bilen har fått testet seg i 40 minusgrader. 

Slike skrytevideoer må selvfølgelig taes med en liten klype salt, men det er i det minste en anledning til å se bilen i drift, selv om den fortsatt er i kamuflasjefolie. 

Lansering 1. mars 

Jaguar offentliggjorde også at lanseringen vil finne sted 1. mars, og har tidligere meldt at bilen vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av andre halvår i år. 

Om du ikke har i-Pace-spesifikasjonene klart for deg, er de som følger: 

  • 90 kWh batteri som skal gi en rekkevidde på over 500 km etter den snille NEDC-testsyklusen, 354 kilometer etter den amerikanske EPA-syklusen
  • To motorer som leverer 400 hestekrefter og 700 Nm umiddelbart dreiemoment
  • 0-100 km/t på cirka 4 sekunder
  • 5 seter og bagasjekapasitet på 530 liter bak og 36 liter foran. 
Jaguar i-Pace vil kunne hurtiglade med minst 100 kW gjennom en CCS-kontakt. Foto: Jaguar

Hva blir prisen? 

Jaguar har ikke offentliggjort noen pris for i-Pace, men en startpris på rundt 700 000 kroner har blitt antydet. Det vil i tilfelle plassere den i landskapet til Tesla Model X, som starter på 675 000 kroner i dag, riktignok med bare 75 kWh batteri. 

Jaguar melder ellers til Tek.no at de per dags dato har snaut 1250 reservasjoner (interessenter som har betalt 10 000 kroner for å sikre seg en plass i produksjonskøen) og i underkant av 3500 registrerte interessenter på i-Pace. 

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen