Jaguar i-Pace sirlig oppstilt før prøvekjøring på norske veier tidligere i år. Men i-Pace må gi tapt for Model X i rekkevidde, selv med sistnevntes minste batteripakke.
Jaguar i-Pace sirlig oppstilt før prøvekjøring på norske veier tidligere i år. Men i-Pace må gi tapt for Model X i rekkevidde, selv med sistnevntes minste batteripakke. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Jaguar i-Pace får lavere EPA-rekkevidde enn Tesla Model X, tross større batteri

Jaguar ser ut til å slite med effektiviteten.

Den amerikanske miljømyndigheten EPA har endelig kommet med sine forbruks- og rekkeviddetall for Jaguar i-Pace.

Resultatet ble at Jaguars nye elbil har en rekkevidde på 234 miles, altså 377 kilometer. Det er noe mindre enn Jaguar spådde da de lanserte bilen (240 miles), men likevel et relativt habilt tall. Det melder Autoblog.

Mindre effektiv  

Samtidig viser EPA-tallet med tydelighet at Jaguar i-Pace er en betraktelig mindre energieffektiv bil enn de fleste andre elbiler. Tesla Model X er større og tyngre enn i-Pace, og har et mindre batteri (75 mot 90 kWh), men en offisiell EPA-rekkevidde på 237 miles/381 kilometer. 

Det betyr at en Model X klarer å skvise ut 5,08 kilometer per kilowattime, mens i-Pace bare oppnår 4,19 – eller som EPA tallsetter det: Model X har en effektivitet på 93 MPGe, mens i-Pace oppnår 76 MPGe.

MPGe – miles per gallon equivalent – er en betegnelse på effektivitet som forteller hvor mange miles en bil kan kjøre på energi tilsvarende en gallon bensin, altså cirka 3,79 liter. Et høyere tall er altså bedre. 

Rekkevidden EPA konkluderer med etter sine tester er kjent for å være rimelig streng og realistisk. Opel Ampera-e (Chevrolet Bolt i USA) klarer for eksempel 383 kilometer fra sitt 60 kWh store batteri (119 MPGe), mens Hyundai Kona går 415 kilometer på sine 64 kWh (120 MPGe). «Rekorden» er det imidlertid lillebror Hyundai Ioniq som har, med 136 MPGe. 

Ytelsesmessig er selvfølgelig disse i en helt annen liga enn både Model X og i-Pace, men spesielt Hyundai-bilene har vist imponerende effektivitet så langt. 

Jaguar i-Pace har fått justert opp prisen siden lansering. Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no

Prisen er økt 

Jaguar i-Pace har for øvrig en rekkevidde etter den snillere WLTP-standarden på 470 kilometer etter en nedjustering nylig. Prisen ble også i starten av denne måneden justert opp fra den meget gunstige innstegsprisen Jaguar opererte med fra lansering

Spesielt innstegsmodellen i-Pace S fikk en ganske stiv prisøkning på 50 000 kroner, som brakte prisen opp i 649 900 kroner. Modellene SE og HSE har på sin side fått prisene økt med 25 000 kroner hver. 

– Grunnmodellen S har fått den største økningen. Denne var i startfasen priset veldig lavt for å «booste» salget med en attraktiv innstegspris. I Norge har denne modellen vært priset lavere enn i andre markeder. Økningen på denne er for å normalisere prisforskjellen på denne og de andre utgavene.  Den meget lave prisen er nå også blitt justert i forhold til konkurransesituasjonen. Dette gjelder også for vår First Edition, sa Jaguar Land Rovers nordiske PR-sjef Søren Hyltoft til Hegnar.no i forbindelse med prisøkningen. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen