Jaguar i-Pace er en etterlengtet elbil, men nå ser det ut til at en del kunder må vente et par måneder ekstra.
Jaguar i-Pace er en etterlengtet elbil, men nå ser det ut til at en del kunder må vente et par måneder ekstra. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Jaguar i-Pace blir forsinket

Jaguar skylder på «prioriteringer», men hevder Norge fortsatt er topp-prioritert.

Jaguar har utsatt leveransene av den nye elbilen i-Pace i flere markeder, melder Electrek, som sier skuffede kunder har tatt kontakt med dem og varslet at den etterlengtede elbilen vil bli flere måneder forsinket. 

På norske Elbilforum melder flere kunder at de har fått samme beskjed: Bilen deres har fått skjøvet leveringsdatoen tilbake med mellom halvannen og to måneder. For mange betyr det at det igjen er åpnet opp for endringer på bilen, til tross for at bestillingene deres tidligere hadde vært låst. 

Jaguar: – Prioriteringer 

Jaguar sa til Electrek at forsinkelsene skyldes «prioriteringer av markedsspesifikke ordrer» for å best møte etterspørselen. Nettstedet henviste også til en kilde som mente Jaguar slet med å få tak i nok Matrix LED-lamper til bilen. 

Det spekuleres i at forsinkelsene skyldes at Jaguar ønsker å levere flest mulig biler til Nederland i år. 

Nederland har så langt vært et elbilvennlig land, men fra og med 1. januar 2019 innfører landet en ganske stiv beskatning av kostbare elbiler. Elbiler har nemlig vært fritatt for de fleste skatter og avgifter så langt, men fire prosent av katalogprisen på bilen har blitt lagt til på inntekten din, og du har dermed måttet skatte noe av den. 

Fra og med nyttår vil det legges til en ny sats for elbiler over 50 000 euro (cirka 477 000 kroner), hvor satsen blir 22 prosent for alt overskytende. InsideEVs har regnet seg frem til at det vil utgjøre en netto skattekostnad på 385 euro eller cirka 3700 kroner i måneden for i-Pace, som starter på 83 000 euro i Nederland. 

Ikke-nullutslippsbiler har for øvrig en sats på 22 prosent fra første euro. 

Kostbare elbiler som i-Pace og Tesla får et betraktelig hopp i beskatningen fra og med 1.1.2019. Det spekuleres i at det er årsaken til at i-Pace-kunder får beskjed om at leveransen deres er utsatt. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Norge er topprioritert 

Jaguar Land Rover svarer via sin nordiske PR-sjef Søren Hyltoft med noenlunde den samme formuleringen de har gitt andre medier. 

– Etter den svært vellykkede lanseringen av i-Pace er produksjonen nå fokusert på å møte den eksepsjonelle etterspørselen fra kunder. Siden lansering har vi bekreftet at kundeleveringer vil finne sted fra og med sensommeren, og dette er fortsatt korrekt. I noen tilfeller kan enkelte kunder ha blitt informert om utsettelser på sin ordre. Dette skyldes prioritering av markedsspesifikke ordrer for å best møte etterspørselen. 

Jaguar Land Rover skriver i en e-post at det norske markedet siden dag én har vært topprioritert i selskapets lanseringsplaner for i-Pace, og at det fortsatt gjelder. 

– En løsning for hengerfeste ble som et konkret eksempler implementert etter markedsspesifikk input (fra Norge, journ. anm.). Vi kan ikke og vil ikke spekulere i fremtidige produksjons-  eller leveranseantall eller generell kapasitet, men vil oppdatere våre kunder individuelt gjennom våre forhandlere så raskt som vi kan. 

En fryd på veien 

Da vi prøvekjørte Jaguar i-Pace i Norge tidligere i år var inntrykket at det er en fabelaktig bil Jaguar har laget. Den er en fryd å kjøre, ligger fantastisk på veien og har ytelser som er en sportsbil verdig – selv om akselerasjonen kanskje ikke er helt på nivå med Teslas hvasseste. 

Den gang, midt i juni, opplyste Jaguar at de hadde cirka 1750 kundesolgte biler i Norge, og at de første ville få levert ut sine i slutten av august. 

i-Pace har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 480 kilometer fra et batteri på 90 kWh. Den har firhjulstrekk, 400 hestekrefter og 700 Nm umiddelbart dreiemoment. Bilen starter på 599 900 kroner i Norge. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen