Nå er vilkårene til Apple endret til din fordel. (Foto: Michael DeLeon/Istockphoto)

Itunes bøyer seg for ombudet

Dette er historien:

Januar 2006: Forbrukerrådet går ut mot det de kaller "tvilsomme vilkår" i Itunes. Saken meldes inn for Forbrukerombudet.
Juni 2006: Forbrukerombudet slakter vilkårene til Itunes og ombudet stiller krav til Apple om at vilkårene endres.
Juni 2006: Forbrukerombudets behandling av Apple vekker internasjonal oppsikt.
August 2006: Apple svarer Forbrukerombudet, men Apples svar blir ikke sett på som godt nok.
Januar 2007: Forbrukerrådet slår seg sammen med lignende organisasjoner i Tyskland, Frankrike og Finland i krav om DRM-fritak på Itunes-musikk.
Februar 2008: Apple gir etter for flere av kravene til Forbrukerombudet.

Dette er historien:

Januar 2006: Forbrukerrådet går ut mot det de kaller "tvilsomme vilkår" i Itunes. Saken meldes inn for Forbrukerombudet.
Juni 2006: Forbrukerombudet slakter vilkårene til Itunes og ombudet stiller krav til Apple om at vilkårene endres.
Juni 2006: Forbrukerombudets behandling av Apple vekker internasjonal oppsikt.
August 2006: Apple svarer Forbrukerombudet, men Apples svar blir ikke sett på som godt nok.
Januar 2007: Forbrukerrådet slår seg sammen med lignende organisasjoner i Tyskland, Frankrike og Finland i krav om DRM-fritak på Itunes-musikk.
Februar 2008: Apple gir etter for flere av kravene til Forbrukerombudet.

Etter at Forbrukerrådet i forfjor gikk ut mot Apple sine Itunes-vilkår, gikk Apple denne uken med på flere av de sentrale kravene fra dommen fra Forbrukerombudet. Dermed kan Itunes-brukere se frem til bedre vilkår for musikken de kjøper dersom det skulle oppstå feil eller tvister.

– Dette er en viktig seier i kampen for forbrukervennlige løsninger på nettbutikker. De nye vilkårene vil være enklere å forstå for forbrukerne, og sikrer forbrukernes rettigheter i langt sterkere grad, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Dagens Itunes-butikk. (Foto: Simen Willgohs)
Dagens Itunes-butikk. (Foto: Simen Willgohs)

Vinteren 2006 gikk Forbrukerrådet ut mot den populære musikkbutikken, og mente at Apple stilte urimelige vilkår overfor brukerne. Ombudet mente selskapet brøt markedsføringsloven ved å innvilge seg selv rett til å endre rettighetene til musikk som allerede var kjøpt, ved å hindre brukeren i å bruke musikk kjøpt i Itunes på andre mp3-spillere enn Ipod og ved å ha uklart regelverk ved musikkjøp.

I tillegg ble det krevd fra Forbrukerrådet at Apple fulgte norsk lov, og ikke engelsk, noe som var tilfelle da.

Nye vilkår - fortsatt DRM

Etter at Forbrukerrådet klaget Apple inn for Forbrukerombudet, har den store datagiganten imidlertid måttet se seg slått på punkt etter punkt.

I fjor vår lanserte Itunes DRM-fri musikk fra EMI, som betyr at musikk kjøpt hos Itunes i enkelte tilfeller kan brukes på flere musikkspillere enn bare Ipod. Forbrukerombudet har allikevel ikke vunnet frem mot Apple helhetlig, og har slått seg sammen med lignende ombudsordninger i Tyskland, Frankrike og Finland i dialogen med Apple om DRM-fritak.

Denne uken ga selskapet etter for kravene fra Forbrukerombudet, der selskapet nå forplikter seg til blant annet å vise kjøpsvilkårene som punktliste ved første gangs kjøp, underlegge kontrakten norsk rett, innføre et utvidet erstatningsansvar fra tidligere og kun endre vilkår på musikk som ligger for salg.

Danner mal for resten av Europa

– Vi er svært fornøyd med det vi har oppnådd i denne saken. De færreste har nok et bevisst forhold til vilkårene i det daglige, men det gjør det desto viktigere at vi følger med. En kjøpsavtale inngås på visse vilkår, og regulerer hva som skjer om noe går galt. Da er det viktig at forbrukernes rettigheter er ivaretatt, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudets kamp mot Apple har vakt oppsikt internasjonalt, og forbrukeraktivister i flere land har sett med interesse på hva det norske Forbrukerombudet har gjort i saken. Og dersom Itunes holder hva de lover vil de nye, norske avtalevilkårene også danne mal for hvordan avtalevilkårene skal utformes i resten av Europa.

(Kilder: Forbrukerrådet, Forbrukerombudet, Apple)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen