iTunes U i bruk på videregående skole

Telemark Fylkeskommune satser tungt på digitale hjelpemidler i undervisningen.

Dette er iTunes U

Apple-satsningen iTunes U går ut på å tilby gratis videoer, podcaster, pdf-er og annet som kan brukes i undervisningen, eller kanskje helst til selvstudium.

Materialet kan lastes ned på PC-en via iTunes, eller til Apple-produktene iPod, iPad og iPhone.

Flere av verdens høyest rangerte universiteter og høyskoler er med på denne ordningen. I Norge er NTNU i Trondheim og Universitetet i Stavanger representert.

Last ned iTunes U-appen til iPhone eller iPad

Dette er iTunes U

Apple-satsningen iTunes U går ut på å tilby gratis videoer, podcaster, pdf-er og annet som kan brukes i undervisningen, eller kanskje helst til selvstudium.

Materialet kan lastes ned på PC-en via iTunes, eller til Apple-produktene iPod, iPad og iPhone.

Flere av verdens høyest rangerte universiteter og høyskoler er med på denne ordningen. I Norge er NTNU i Trondheim og Universitetet i Stavanger representert.

Last ned iTunes U-appen til iPhone eller iPad

Da du gikk på skolen stod kanskje læreren din stort segg med ryggen mot klassen og tegnet på tavla med kritt. "Overheaden", en svært spartansk variant av dagens projektorer, ble også brukt flittig. Kanskje ble også VHS-spilleren hentet frem fra skapet også, men omtrent der stoppet bruken av tekniske hjelpemidler i klasserommet.

Dagens skoleelever har det enklere, i alle fall på dette området – med sine egne PC-er eller nettbrett, og sine egne smarttelefoner. Skolereformene på 90-tallet formanet "ansvar for egen læring", mens de færreste lærere kunne svare på hvordan dette skulle fungere i praksis. Heldigvis virker det som om flere av dagens lærere er med på den digitale skolereformasjonen som foregår i Norge nå.

Et lysende eksempel på dette er intitativet fra Telemark Fylkeskommne, som har lagt ut gratis undervisningsmateriale via iTunes U.

Les også: Klasserommet som gjør det gøy å gå på skolen

Første for den videregående skole

Telemark Fylkeskommune er først i Norge med å tilby undervisning via Apple-løsningen iTunes U på videregående skole-nivå. Der har de publisert undervisningsvideoer som er produsert av lokale lærere, blant annet innen matematikk, naturfag og treningslære.

– Jeg er overbevist om at bruk av videoer har en plass i framtidens skole. Ikke som en erstatning av læreren, men et tillegg. Det er lettere med tilpasset undervisning, og her kan elevene kjøre i sitt eget tempo. De kan pause og spole tilbake, det er ikke mulig i klasserommet, sier IKT-koordinator Rune Mathisen i Telemark Fylkeskommune, som har være prosjektleder for iTunes U-satsningen.

Videoene skal også ligge tilgjengelig på YouTube, men disse er ikke samlet på samme utgiverkonto. Det betyr at elevene må søke opp lærerens YouTube-konto for å finne videoene.

Slik fungerer det

Undervisningsvideoene som publiseres via Telemark Fylkeskommunes iTunes U-kanal kan være ganske forskjellig fra hverandre, ettersom det er flere lærere som har laget videoene.

De fleste matte-videoene viser hvordan du løser regnestykkene på skjermen, med et vindu der læreren som forklarer logikken bak utregningen. En annen undervisningsvideo viser hvordan du lager leppepomade ved å blande parafin, vaselin og kokosolje. En tredje video viser hvordan man gjennomfører en stegstest med 70 elever i en gymsal, hvor de måler pulsen underveis. Her er det lærere og elever fra tre forskjellige videregående skoler i Telemark som har bidratt. Totalt er det over 70 leksjoner i ulike fag som ligger tilgjengelig via deres iTunes U-konto.

– Karakterene har foreløpig ikke forandret seg, men jeg merker en økt motivasjon og faglig glede i undervisningen, sier lærer Tom Jarle Christiansen ved Bamble videregående skole.

Mattetime á la 2012.
Mattetime á la 2012.

Gratis for alle

Selv om undervisningsvideoene til Telemark Fylkeskommune først og fremst er beregnet på elever som går på videregående skoler i Telemark, er de naturligvis tilgjengelig for alle som måtte interessere seg for dem. Og det er helt gratis å ta i bruk. Telemark Fylkeskommunes prosjektleder etterlyser tilsvarende initiativ fra andre fylkeskommuner.

– For oss er det i første rekke elever i Telemark som er målgruppa, men samtidig er det viktig for oss å dele det vi lager med alle som kan ha nytte av det. Vi håper så klart at dette brer om seg i andre fylkeskommuner, alene har vi ikke ressurser til å dekke alle behov, sier Rune Mathisen.

– Det ville vært fantastisk om alle lærere bidrar med de egenproduserte læremidlene de sitter på. Vi håper at iTunes U kan være en kanal for distribusjon av egenprodusert materiale for lærerne, sier han videre.

Mathisen sier at offentlig informasjon som dette bør være gratis tilgjengelig for alle. Derfor oppfordrer han alle lærere som publiserer læringsmateriale til å bruke en såkalt Creative Commons-lisens, slik at det lovlig kan deles og brukes fritt. Hvordan dette kan ordnes har han selv lagt ut en oppskrift på i iTunes U.

– Krever entusiasme, tid og litt teknisk kunnskap

Hvis du blar gjennom iTunes U-kontoen til Telemark Fylkeskommune vil du se at det kun er noen få lærere som har bidratt med videoer. Vi spør Mathisen om det er vanskelig å motivere lærerne til å bli med på satsningen, og hvor vanskelig det er å produsere undervisningsmateriale for iTunes U.

Dette er kursene som Telemark Fylkeskommune tilbyr via iTunes U.
Dette er kursene som Telemark Fylkeskommune tilbyr via iTunes U.

– Videoproduksjonene krever en god del entusiasme, tid og litt teknisk kunnskap. I tillegg krever det en del selvtillit for å eksponere seg selv og fagkunnskapene sine på nett. Alle er ikke helt klare for det. Vi må også jobbe litt med holdninger til det å dele egne produksjoner på nett – enkelte har et sterkt forhold til det de betrakter som "mitt", sier prosjektlederen.

En undervisningsvideo på fem minutter virker kanskje ikke som store jobben å produsere. Mathisen anslår at han bruker mellom 15 minutter og en halvtime på innspillingen hvis den er basert på en eksiterende forelesning, men at det tar mye lenger tid om det er snakk om helt nytt materiale som skal gjennomgås.

– For elevene er det ikke viktig om et klipp ikke blir helt perfekt, eller om jeg sier noe feil underveis og må rette på meg selv. Det er faginnholdet som er viktig, sammen med engasjementet og entusiasmen til den som presenterer. I tillegg er lydkvalitet og videolengde viktig. Vi jobber hele tida med bedre lyd og kortere videoer, forklarer Mathisen.

Programvare og annet utstyr

For å produsere undervisningsvideoene finnes det hjelpemidler. Mathisen sier han bruker programvaren Camtasia på en Apple MacBook Pro for å gjøre opptakene, i tillegg til Promethian ActivInspire og appen Deskscribble. Av ekstrautstyr til Mac-en nevner han tegnebrettet Wacom Bamboo og mikrofonen Blue Snowball.

Realfagslærer Tom Jarle Christiansen bruker flere av de samme hjelpemidlene i sin videoproduksjon:.

– Jeg bruker Camtasia, Curio, Wacom Bamboo Pen og intern mikrofon og kamera på Mac-en. På Windows kan jeg anbefale SmoothDraw, sier Christiansen.

Ikke bare positivt med iTunes U

Prosjektleder Mathisen snakker entusiastisk om alle mulighetene som finnes med iTunes U, men samtidig legger han ikke skjul på at det også finnes ulemper ved denne løsningen. Ulempen er først og fremst at elevene blir låst fast til Apples økosystem med iTunes og produkter som iPhone, iPod og iPad. Samtidig byr ikke YouTube på en komplett løsning for dem.

– Det er lettere å ha fokus på læringsarbeidet på iTunes U enn på YouTube, som hele tiden frister med adspredelser. En ulempe er at brukeren er avhengig av iTunes for å laste ned innhold, for det utelukker noen interessante hardwareplattformer, avslutter Mathisen.

Les også: Studer smartere med disse appene

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen