(Bilde: Shutterstock/Niklas Plikk, Tek.no)

Irriterer du deg over høy lyd i reklamepausene?

Det blir det nå slutt på.

I dag kan det ofte være store forskjeller i opplevd lydnivå mellom TV-programmer og reklameinnslag, eller mellom kanaler. 

Nå melder mediekonsernet MTG at norske TV-kanaler har blitt enige om å innføre en ny felles standard for lydnivå på TV-innhold, slik at du skal slippe å skvette til i stolen når reklamepausen kommer.

Forbudt med høy lyd i USA

Den nye standarden kalles EBU R128 Loudness, og er utarbeidet av Den europeiske kringkastingsunionen (EBU). NRK, MTG, TV2 og Discovery har alle blitt enige om å innføre den fra og med 1. juni – og dermed dekkes stort sett de fleste norske TV-kanaler. MTG eier blant annet TV3, mens Discovery har Discovery-kanalene i tillegg til blant annet TV Norge og Fem.

– R128 er en ny måte å måle lydnivåer på. Med dagens såkalte peakmetode har det utviklet seg en tradisjon på at «jo høyere jo bedre», spesielt innen reklame. Med de nye reglene måles lydnivåer med en metode som ligner mer på hvordan vår hørsel oppfatter lyd, skriver MTG i en pressemelding

I USA er det nå forbudt med høyere lydnivåer i reklamepauser, og ifølge MTG ønsket TV-kringkasterne i Norge å komme offentlig regulering i forkjøpet.

Lyden er egentlig ikke høyere

Både innenfor musikkproduksjon og i reklamefilmer komprimeres det dynamiske området, det vil si at forskjellen mellom de lave og høye partiene blir mindre. Dette viser flere innspillinger av samme Beatles-album.
Både innenfor musikkproduksjon og i reklamefilmer komprimeres det dynamiske området, det vil si at forskjellen mellom de lave og høye partiene blir mindre. Dette viser flere innspillinger av samme Beatles-album. Foto: Wikipedia/Aquegg, public domain

Selv om lyden kan oppleves som mye høyere i reklameinnslagene, er den egentlig på samme nivå som på resten av sendingene. Det som skjer er at de som produserer reklamefilmene reduserer det dynamiske området i lyden, slik at de svake partiene i lyden blir mer likt de sterke partiene. Dette kalles gjerne komprimering («dynamic range compression»). 

Dermed vil lyden oppfattes som høyere. Lydvolumet i en reklamefilm kan i verste fall tilsvare det høyeste lydnivået du får i et TV-program – for eksempel midt under de heftigste actionscenene i en film. 

Nå kan du få enda bedre bilde:
Disse seriene kan du snart se i HDR på Netflix »

Kommentarer (45)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen