Lei Android-annonser som bruker ufine metoder for å få deg til å klikke på dem? Nå kan det bli helt slutt på disse. (Bilde: iStockphoto/Ostill)

Irriterende Android-annonser kan forsvinne

Nå rydder Google opp i app-butikken.

Mange Android-apper inneholder annonser som kan være ganske påtrengende. Det kan for eksempel være annonser som plutselig dukker opp i varslingsfeltet på telefonen uten at du har bedt om det, eller annonser som er laget for å ligne på dialogbokser – og på den måten lurer deg til å trykke på dem.

Nå vil Google rydde opp.

I tillegg til at den siste Jelly Bean-versjonen av Android har en funksjon som lar deg skru av varsling for enkeltapper, har Google også oppdatert sine retningslinjer for hva slags annonser som er tillatt å levere via apper i Google Play (tidligere Android Market). Det skriver Techcrunch.

Lure-annonser blir forbudt

De nye retningslinjene er sendt ut til titusener av Android-utviklere, og beskriver flere tiltak som nå gjøres for å få slutt på de mest plagsomme annonsene som du risikerer å få med på kjøpet når du installerer "gratis-apper" fra Google Play.

Utviklere som ikke innen 30 dager sørger for at appene deres følger de nye retningslinjene, risikerer å bli utestengt fra Googles app-butikk.

I de nye retningslinjene står det blant annet at "annonser ikke må simulere eller etterligne systembeskjeder eller -advarsler". Dermed blir det forbudt å lage annonser som lurer brukerne til å klikke på dem ved å etterligne dialogbokser. Om det også vil bety at såkalt "air push"-annonser vil forsvinne, er uklart.

Retningslinjene slår også fast at annonser ikke har lov til å gjøre endringer i hvordan enheten fungerer utenfor annonsen, ved å for eksempel installere snarveier, bokmerker eller ikoner, eller endre standardinnstillinger på telefonen uten at brukeren har godkjent det. Hvis en annonse gjør slike endringer, må det være klart for brukeren hvilken app som har gjort endringen, og brukeren skal enkelt kunne tilbakestille endringen.

Ikke lov å etterligne

Androids app-butikk flyter over av apper som etterligner andre apper, eller som bruker andre selskapers merkevarer slik at det kan være vanskelig å vite om appen er "offisiell" eller ikke. Det vil Google ha slutt på.

"Ikke lat som om du er noen andre, og ikke skap inntrykk av at appen er autorisert av eller produsert av et annet selskap hvis dette ikke er tilfelle", står det i brevet fra Google.

Det betyr at apper ikke kan ha navn eller ikoner som kan forveksles med andre apper.

Slår ned på spam

Google ønsker også å få redusert mengden "spam" i Google Play. Med spam mener Google villedende produktbeskrivelser og bruk av nøkkelord for å manipulere plasseringen av appen i søkeresultatene.

Det er nå også forbudt å oppfordre brukere til å gi høye karakterer til apper, for eksempel gjennom dialogbokser i appen. Apper som driver betalt trafikk inn til et nettsted, eller som inneholder lenker som ikke går til utviklerens egen nettside, blir også forbudt. Til slutt blir det også forbudt for apper å sende automatiserte SMS-er eller e-postmeldinger, uten at brukeren først har godkjent dette.

Du kan lese hele brevet fra Google til utviklerne her.

Les også vår guide til hvordan du fjerner Android-reklamen.

Les også: Kommentar: Lag appene til iOS først

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen