iPhone 3GS stadig utsolgt

I år som i fjor har Apple klart å hause opp sin mobiltelefon så til de grader at etterspørselen virker ustanselig. Det tok ikke mange timene fra iPhone 3GS var i salg til de operatørene som leverer telefonen var utsolgt, men det var i slutten av juli. Halvannen måned senere skulle man kanskje tro at en tilstrekkelig mengde iPhones hadde nådd norske utsalg, men det er ikke tilfellet; fortsatt står mange på ventelister hos Telenor og Chess, mens heller ikke NetCom har fått inn nok av telefonen til å åpne for bestillinger.
Både Telenor, Chess og NetCom bedyrer sin uskyld, men alle hinter om at det er bedre utsikter på horisonten hva gjelder forsendinger av nye iPhone 3GS.
Telenor: - Normalisering innen 3-4 uker
Norges største operatør annonserer synlig for nye iPhone, til tross for at telefonen ikke er tilgjengelig for øyeblikket. De tar fortsatt imot forhåndsbestillinger av iPhone 3GS, men tegner du et SurfPrat-abonnement vil du få kreditert månedsprisen inntil du mottar din nye telefon. Dette forsikrer informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.
- Jeg kan forstå at folk blir frustrerte, men vi har godt håp om at situasjonen vil normalisere seg i løpet av de neste 3-4 ukene, slik at vi kommer inn i en situasjon der de som kjøper iPhone 3GS vil få telefonen meget raskt, sier Lessum til Mobilen.no.
- Vi markedsfører dette fordi det vil komme inn nye telefoner; Det kommer stadig nye partier og vi leverer ut fortløpende i forhold til listene med kunder som har kjøpt, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)
Supply and demand
Det er alltid samme regla når Apple lanserer en ny iPhone; de leverer aldri nok enheter til å dekke etterspørselen, og dermed skapes en følelse av at akkurat denne telefonen er spesiell, denne er eksklusiv, denne er utilgjengelig – denne du ha. For operatørene og iPhone-utsalgene er ikke det en udelt positiv tanke. De vil jo mer enn gjerne selge så mange telefoner som mulig, og risikerer å miste mange kunder dersom nye iPhone ikke kommer på lager raskt. Særlig når andre produsenter matcher – og overgår – iPhone på ytelse, om ikke på innhold. Lessum håper på nye leveranser relativt omgående.
- Vi er utsolgt fordi vi ikke får inn nok telefoner fra Apple til å dekke etterspørselen så langt – telefonen er jo ekstremt populær. Denne situasjonen er identisk med de andre markedene der iPhone 3GS er lansert, Norge er intet unntak. Man kan kjøpe nå, men havner i en kø der de som står først i køen naturligvis får først. Det sikreste er likevel å bestille nå. Da sikrer man seg at man får etter hvert som nye iPhones kommer til landet, sier Lessum.
- Vi gjør det vi kan for å få telefoner til Norge, og er i god dialog med Apple om dette. Vi har godt håp om at situasjonen snart er normalisert i forhold til leveranser. Men Norge er i godt selskap i forhold til alle andre markeder der iPhone 3GS er lansert, selv om jeg er klar over at det kan være en fattig trøst for de som spent venter på sin telefon, legger han til.
Lavt i terrenget
Chess arresterer oss på at de ikke har markedsført iPhone via eksterne kanaler, slik vi antydet. Markedsdirektør Jarle Alvær i Chess sier til Mobilen.no at de har kommunisert tilgjengeligheten på iPhone 3GS som fakturavedlegg og på deres side på Facebook.
- Vi er utsolgt for iPhone 3GS grunnet etterspørselen er mye større enn hva vi får av tilgjengelige terminaler. Dette gjelder nok alle de andre leverandørene også. Vi la ut alle våre tilgjengelige iPhone i går klokken 10.00 i vår webshop (mandag, journ.anm.). Grunnet vanvittig pågang var alle telefonene revet vekk på under ti minutter. Neste parti skal være rett rundt hjørnet, men antall og type er ikke bekreftet, sier Alvær.
- Alle kunder som fikk utsatt leveranse fra første lansering hadde fått telefon, eller var sendt i posten, før vi la ut nye tilgjengelige telefoner, bemerker han.

(Artikkelen fortsettes.)
Følger med på nett
Alvær sier videre at det er høy aktivitet på deres nettsider om dagen, og antyder at mange er inne og sjekker om de har fått inn nye iPhones.
- For de som venter på å få kjøpt nye iPhone har jeg ikke annet tips enn at de må følge med. Vi følger ”første mann til møllen”-prinsippet på grunn av at vi ikke har nok telefoner i henhold til etterspørselen. Dette mener vi er mest rettferdig, sier Alvær.
- Vi legger kun ut telefoner i webshopen når vi vet den er fysisk på lager. Vi tar ingen sjanser med å markedsføre telefonen før tilgangen har stabilisert seg. Det er høyt besøk på Chess.no fra folk som følger med og ser når det legges ut tilgjengelige telefoner, sier han videre.
Ærlig og redelig
NetCom valgte, i motsetning til Telenor (og Chess i første runde), ikke å åpne for forhåndsbestilling av iPhone 3GS. Det betyr at de legger ut telefoner til salg så raskt til kommer til deres lager. Kommunikasjonsrådgiver Ingrid Kristensen mener det er mest rettferdig overfor kundene.
- Etterspørselen er høyere enn forventet, men vi bestiller så mange som mulig. Vi prøver å gjøre dette på en ærlig og redelig måte, og vi gjør så godt vi kan, sier Kristensen til Mobilen.no.
- Det ser ut som om tilgangen bedrer seg nå. Vi distribuerer ut i rekordfart – fortløpende når vi får inn nye iPhones, sier hun videre.

(Artikkelen fortsettes.)
Klondyke-stemning
Det hersker altså ingen tvil om at iPhone fortsatt er et populært fenomen. Atle Lessum i Telenor bedyrer at de har full forståelse for at kundene blir frustrert over å vente på nye iPhone 3GS.
- Vi har mange ansatte i Telenor som også venter på sine telefoner, men som må vente til kundene våre har fått sine, sier Lessum.
Mens Chess trekker paralleller tilbake til 1996 da Nokia skapte oppstuss med sin ”banantelefon” 8810.
- I mine 14 år i telekombransjen har jeg ikke vært borti lignende situasjon. Det er frustrerende å ikke kunne tilfredsstille det behovet som er i markedet. I ”gamle dager” hadde vi Nokia 8810 i sølv som ble solgt til fire ganger opprinnelig pris – 20 000 kroner – til de som ville være først. Den gang var det også Klondyke-stemning i markedet, men det når ikke dagens situasjon til anklene engang, avslutter Jarle Alvær i Chess.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen