Iphone – hit eller shit?

For to dager siden kom lanseringen av Apples første mobiltelefon. Den ifølge Apple revolusjonerende telefonen ble hetende Iphone, til tross for at Cisco – og ikke Apple – eier dette navnet.

Allikevel har Iphone fungert som en rakett på Apples aksjekurs, og sendt den 13 prosent opp på teknologibørsen Nasdaq. Det skriver Innside Telecom.

Og amerikanske analytikere spår at kursen kommer til å fortsette og bli enda høyere.

Blir ingen hit?
Den danske teleanalytikeren John Strand er derimot langt mer skeptisk enn amerikanerne. Til Dagens Næringsliv trekker Strand frem en rekke grunner til at Iphone ikke blir den hitten mange tror og forventer.

Pris
Strand tror prisen på Iphone er et av de store problemene. Til tross for at telefonen verken har 3G eller et spesielt bra kamera, og til tross for at den ikke er spesielt avansert sammenliknet med andre modeller på markedet, har Iphone fått en stiv prislapp.

I USA koster den rimeligste modellen 499 dollar med 2 års bindingstid, noe som betyr at den trolig vil koste mellom 6000 og 8000 kroner i Norge uten subsidier.

Amerikanske analytikere derimot påpeker at amerikanere de siste årene har kjøpt millioner av BlackBerries til tilnærmet samme pris, til tross for at denne terminalen kun er egnet til å håndtere mobil e-post, og verken har kamera eller mediespiller.

Utfordringer
Noen av de andre utfordringene Strand trekker frem er at det er vanskelig å gå fra et marked (i Apples tilfelle MP3-spillere) og erobre et annet. Flere, som Palm og Microsoft, har prøvd uten å lykkes i nevneverdig grad.

Han peker også på at Apple er en lillebror i mobilbransjen og mangel på både mangfold og volum vil kunne bli kritisk med konkurrenter som Nokia og andre store mobilprodusenter.

Strand er ifølge DN.no også skeptisk til en mobiltelefon uten taster i et SMS-fokusert marked som Norge.

- Man må trykke på skjermen for å sende SMS og hvis man sender flere SMS enn en gjennomsnittlig nordmann er ikke det noe morsomt, sier han til avisen.

Kan lillebror lykkes?
Det er vanskelig å spå om Apples Iphone blir den suksessen selskapet håper på tre kvartal før telefonen kommer på markedet, men responsen og mediedekningen Iphone har fått i dagene etter lanseringen tyder på at det er svært stor interesse for den velse krabaten.

At det er en utfordring å erobre et nytt marked er det ingen tvil om, men vi velger å støtte Gartners mobilanalytiker Hugues de la Vergne.

- Hvis noen kan klare dette så er det Apple, sier han til Wall Street Journal.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen