Android leder kraftig i markedsandel, men nettstedet Quartz lurer på hvorfor det samme forholdet ikke reflekteres i apputviklingen. (Bilde: Pedro II / Shutterstock.com )

iPhone fortsatt først i app-køen

Selv om Android nå er mye større enn Apples operativsystem.

Den gang iOS og Android fortsatt var unge, lovende, operativsystemer, var det én faktor som var særlig merkbar. Utviklerne hadde åpenbart funnet sin favorittplattform, og de morsomste nye spillene, eller mest nyttige appene, kom på iOS først. Den tendensen holder fortsatt stand, melder nettstedet Quartz.

Android har tatt av, og har rundt tre fjerdedeler av det globale mobilmarkedet i dag. Det reflekteres foreløpig ikke av apputviklerne.
Android har tatt av, og har rundt tre fjerdedeler av det globale mobilmarkedet i dag. Det reflekteres foreløpig ikke av apputviklerne.Foto: Qz.com/Gartner

For noen år siden var det naturlige årsaker til at utviklerne tenkte iOS først. Den gang hadde operativsystemet et stort overtak på markedet, og Apple-kjøperne har gang på gang stukket seg ut som de mest betalingsvillige kjøperne i undersøkelser. Siden den gang har Android dratt kraftig fra, og Gartner venter i år et salg på hele 750 millioner Android-enheter, mot et sted rundt 170 millioner enheter for Apple.

Android leder også på enkeltapper

Ikke bare selges det flere Android-enheter enn iOS-enheter om dagen, men det er også flere apper i Googles appbutikk enn det er i Apples, ifølge analytikerne hos AppBrain. Skillet er ikke stort, med henholdsvis 1,3 og 1,2 millioner apper i hver.

Like fullt har Quartz gått gjennom 119 prosjekter på investorportalen Y Combinator, og funnet ut at 90 prosent av prosjektene ønsket å utvikle iOS-apper, rundt halvparten av prosjektene ønsket å utvikle for begge operativsystemer, mens færre enn 10 prosent kun hadde planer om en Android-app. Prosjektene som satset på begge plattformer, publiserte typisk iOS-appen flere måneder før Android-alternativet dukket opp.

Når hopper Android forbi iOS?

Både Quartz og analytikerne venter på at det skal skje et hopp, der Android-plattformen går forbi iOS også i prioritet hos utviklerne. Spørsmålet er altså hvorfor det ikke har skjedd så langt, med tanke på Androids dominans i markedet.

Tidligere i år gjorde Microsoft Windows Phone gratis, for å ta opp konkurransen med Android og iOS. Les mer her »

Penger, fragmentering og maskinvare

Utviklerne nettstedet har intervjuet oppgir begrensede ressurser, og at man ofte begynner prosjektet med den enheten man selv bruker, som årsaker til at de velger iOS først. Samtidig er de klare på at å utvikle for iOS først ikke nødvendigvis er en fordel lenger. Det gjelder for eksempel for lynmeldingsapper, der det er en forutsetning at systemet er tilgjengelig for flest mulig før tjenesten faktisk blir nyttig.

Det pekes også på at mulighetene for å tjene penger på Android-apper fortsatt er dårligere enn på iOS. I tillegg er den store variasjonen i Android-versjoner, skjermstørrelser og maskinvare noe som opptar utviklerne.

Hverken nettsted eller analytikere konkluderer i spekulasjonene, men Quartz spår forsiktig  at utviklingen går mot at stadig flere oppstarter lager apper for begge plattformer.

Les også: Undersøkelse viser at iOS-apper kræsjer oftere enn Android-apper »

(Kilde: qz.com)

 

 

 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen