Iphone-brukere klager på dårlig 3G-signal

Enkelte Iphone-brukere har i det siste opplevd problemer med at de mister signal og får dårlig overføringshastighet i 3G-nettet, noe som skyldes en feil på selve mobilen. Ifølge Ny Teknik har en svensk professor funnet årsaken til problemet.
 
Det viser seg at følsomheten for signalet fra 3G-senderne er lavere enn det skal være på enkelte Iphones, noe som fører dårligere dekning og lavere hastigheter. Det er nødvendigvis ikke et veldig utbredt problem, men det har skapt overskrifter verden over de siste dagene.
 
Bør byttes hvis det er feil
Professor i mikrobølgeteknikk Claes Beckman ved Høyskolen i Gävle sier til Ny Teknik at det er en kjent ”barnesykdom” for nye mobiler å ha en slik feil, og at produktet burde byttes hvis kunden oppdager feilen. Han sier også at det er dyrt å teste ut produktene på alle mulige områder, og at det derfor ikke er overraskende at man finner feil på nye mobiler.
 
- Hvis man skulle teste all funksjonalitet i alle mobiler når man produserer den, ville det koste betydelig mer enn det de innebygde komponentene ville koste, sier Beckman til Ny Teknik.

Apple vil ikke uttale seg
Da vi ringte Informasjonssjef Petter Ahrnstedt i Apple Nordic Region ønsket han ikke å uttale seg om problemet.
 
- Vi har dessverre ingen kommentar til dette, sier han.
 
Ingen klager så langt
Som eneste operatør i Norge som fører Iphone, har imidlertid ikke Netcom mottatt noen klager på problemet foreløpig. Kommunikasjonssjef i Netcom Øyvind Vederhus sier til Mobilen.no at de også har gjort egne tester på nettopp dette.
 
- Jeg har sett skriveriene i det siste, men vi har ikke fått noen klager fra kundene. Det ser ut til å fungere i Norge, sier Vederhus
 
- Vi har også gjort egne tester og ikke opplevd noen problemer. Det ser bra ut, legger han til.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kommunikasjonssjef i Netcom Øyvind Vederhus.
 
Klage på vanlig måte
På spørsmål om hvordan Netcom ville håndtere en klage på en Iphone kjøpt i Netcoms nettbutikk med dette problemet, svarer Vederhus at det vil skje må samme måte som tidligere.
 
- Hvis en kunde ønsker å reklamere på Iphone vil det skje på vanlig måte og bli vurdert ut ifra vilkårene i kjøpsavtalen, sier Vederhus.
 
Viktig å opplyse om feil
Fungerende underdirektør i Forbrukerrådet Hans Marius Graasvold sier til Mobilen.no at det er viktig at både Apple og Netcom opplyser om eventuelle feil ved Iphone til kunden, slik at kundene får det de betaler for.
 
- Så fremt der er en feil på telefonen er dette en mangel det bør opplyses om. Både Apple og Netcom er ansvarlige for å opplyse kunden om særskilte forhold, sier Graasvold.
 
- En telefon som dette legger opp til bruk av 3G, så dette er absolutt en relevant situasjon, legger han til.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Underdirektør i Forbrukerrådet Hans Marius Graasvold.
 
Ta kontakt med Forbrukerrådet
Denne typen produktfeil – altså når det for eksempel gjelder overføringshastighet og tilkobling – er vanskelig å dokumentere. Forbrukerrådet anbefaler at du først tar kontakt med butikken der du har kjøpt Iphonen – Netcoms nettbutikk eller Telebutikken – for å se om de kan hjelpe deg. Hvis du den tilbake fra service og får svar om at det ikke er funnet noen feil – og du fortsatt opplever problemer – sier Graasvold at du bør kontakte Forbrukerrådet.
 
- Du bør først og fremst ta kontakt med de som har solgt deg telefonen, men dersom butikken ikke kan hjelpe finnes det for eksempel Brukerklagenemda som behandler klager. Ta gjerne kontakt med oss dersom du trenger råd i en slik sak, sier Graasvold.
 
Mange klager på mobil
Graasvold sier videre at Forbrukerrådet ikke har mottatt mange klager på Iphone spesielt, men at de generelt får inn mange klager som er relatert til mobiltelefoni.
 
- Mobilklager er en gjenganger. Et godt råd er å spørre om hjelp – enten i butikken der du har kjøpt telefonen eller hos Forbrukerrådet, avslutter han.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen