(Bilde: Microsoft)

Flere vil ha Windows-nettbrett enn iPad

Men salget går fortsatt dårlig blant bedrifter.

Det er flere proffbrukere som ønsker seg et Windows-nettbrett enn det er som ønsker seg en iPad, hvis vi skal stole på undersøkelsen fra Forrester.
Det er flere proffbrukere som ønsker seg et Windows-nettbrett enn det er som ønsker seg en iPad, hvis vi skal stole på undersøkelsen fra Forrester.

Windows-nettbrett har fortsatt ikke blitt en stormende suksess for Microsoft. I julesesongen skal giganten ha solgt bare 900 000 eksemplarer av sitt Surface RT-nettbrett. Det er imidlertid håp for plattformen. Interessen for Windows-brett skal nemlig være høyere enn for Apples iPad.

Det er analyseselskapet Forrester som i en verdensomspennende undersøkelse peker på at IT-arbeidere sikler etter nye nettbrettene med Windows 8 som operativsystem.

Les også: Gir blaffen i mobilsikkerhet

iPad-interresse danket ut av Windows

Av rundt 200 millioner IT-arbeidere i verden er det bare 2 prosent som har et Windows-nettbrett i dag, men hele 32 prosent ønsker seg et Windows-nettbrett til bruk i jobben. Det betyr at markedet for Windows-nettbrett kan være betydelig større enn de 900 000 solgte enhetene som så langt har funnet veien til brukere.

12 prosent av deltakerne i undersøkelsen hadde en iPad til bruk i jobbsammenheng, mens 26 prosent ønsker en iPad som sitt neste nettbrett i jobbsammenheng.

Android-nettbrettene havner på tredjeplass. Bare 12 prosent ønsker seg et slikt nettbrett som arbeidsverktøy. Av de spurte var det 5 prosent som hadde et Android-nettbrett i dag.

Av de Microsoft-baserte nettbrettene er det stort sett bare enheter med Windows RT som er på markedet. Dette er en noe enklere utgave av Windows 8 med støtte for mobile brikkesett fra aktører som Qualcomm og Samsung.

Undersøkelsen lover godt for de fullverdige Windows 8-nettbrettene som er på vei ut i butikkene om kort tid.

Stabilt høy interesse for iPhone

På telefonfronten er bildet helt annerledes. Av de spurte var det 37 prosent som brukte en Android-telefon i jobbsammenheng, men bare 22 prosent ønsker seg en Android-telefon som neste jobbtelefon. 34 prosent av deltakerne hadde en iPhone, og 33 prosent ønsker seg en iPhone som sin neste telefon. Dermed ser utviklingen relativt stabil ut for Apple.

Bare 7 prosent av de spurte hadde en BlackBerry-telefon, og det er det samme antallet som kunne tenkt seg en BlackBerry-telefon som sin neste enhet. Undersøkelsen ble foretatt i fjerde kvartal i 2012 – altså før nye BlackBerry 10 ble lansert. Dermed er det uvisst om nylanseringen har påvirket tallene noe.

– For IT-sjefer er det tre viktige ting å hente fra denne rapporten. Apple og Android vil være sterkt representert på arbeidsplassen, Microsoft har en mulighet til å gripe markedsandeler for nettbrett, og fremtidens arbeidsplass har mange plattformer, konkluderer Forrester i rapporten.

En tredel villige til å betale selv

Undersøkelsen viser også at inntil 36 prosent av de spurte er villig til å betale for datamaskinen de ønsker seg til bruk på jobben.

Skal vi tro Forrester er det arbeiderne egentlig sier at de ønsker seg en MacBook eller en iMac til jobbsammenheng.

Undersøkelsen var global og hadde hele 9766 respondenter.

Les også: I 2016 vil 50 prosent av appene fungere overalt

(Kilde: readwrite.com)

Kommentarer (28)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen