Intervju

Intervju med WebTrafikk

I vår karriereseksjon finner du en fortløpende oppdatert oversikt over ledige IT-stillinger. Her finner du også link til vår karriereprofil, hvor du kan legge inn din egen CV. Vi minner også om at vi har en konkurranse gående, hvor du kan vinne fine premier dersom du legger inn din CV.

I denne karriereseksjonen sper vi også på med aktuelt redaksjonelt materiale - som intervjuer med bedrifter i IT-bransjen. Vi har tidligere tatt en prat med Oracle, FAST og Shektech, og fortsetter nå med WebTrafikk.

Pål-André Kjøniksen i WebTrafikk
Pål-André Kjøniksen i WebTrafikk


Dagens intervjuobjekt er?

Pål-André Kjøniksen. Utdannet Siviløkonom med spesialisering innen organisasjonspsykologi. Jobber som Rådgiver i WebTrafikk AS.


Hvem er WebTrafikk?

WebTrafikk hjelper sine kunder til å oppnå høyest mulig avkastning på sine webinvesteringer gjennom å jobbe langsiktig, strukturert og systematisk for å øke besøket på webben og gjøre besøkende om til kunder. I WebTrafikk legger vi avgjørende vekt på å gi våre kunder råd ut fra et helhetlig, forretningsmessig perspektiv.


Fortell kort om utviklingen i WebTrafikk.

WebTrafikk er en ny enhet i Omnicom-gruppen i Sarpsborg. Gruppen består for øvrig av konsulentselskapet MarkedsPartner AS, webselskapene Syzweb AS og Aveno Digital AS, samt morselskapet Omnicom AS.

Omnicom-gruppen ble etablert i 1997, omsatte i 2006 for drøyt 20 mill. kr., og har gode økonomiske resultater. Vi vokser hurtig, og i løpet av våren 2007 blir vi flere enn 30 medarbeidere.


Kan du si noe om hvordan fordelingen er av ansatte med fagbrev, ingeniør/bachelor, sivilingeniør/master osv.?

Vi legger vekt på å ha et bredt spekter av høyt utdannede ansatte, helst med en miks av merkantil og teknisk bakgrunn. De fleste medarbeidere har bakgrunn fra markedsføring, ledelse, kommunikasjon, design, web og/eller systemutvikling på masternivå.


Fortell kort om WebTrafikks produkter eller tjenester.

I WebTrafikk deler vi våre tjenester og produkter inn i tre hovedgrupper; synlighet, brukskvalitet og organisasjon.

Synlighet på web er et bredt fagfelt og omfatter blant annet søkemotoroptimalisering, bannerannonsering, katalogoppføringer, bransjeblogging osv. Ut fra en helhetsvurdering hjelper vi våre kunder til å velge den eller de kanaler som forventes å gi mest konverterende trafikk, dvs. trafikk som ender opp i ønsket adferd. Ønsket adferd kan være alt fra kjøp av en vare til å klikke på en banner som generer inntekt.

Websidenes brukskvalitet er også avgjørende for maksimal konverterende trafikk; De som besøker websidene er der av en grunn. Vi må finne den grunnen, og sørge for at de lykkes. - Helst med et smil.

Videre er det viktig at websidene ”spiller på lag” med resten av organsisajonen og andre forretningsprosesser. WebTrafikk legger også vekt på bedriftsintern opplæring og har egne kursopplegg for bedrifter som ønsker å gjøre store deler av jobben selv.

Ingen av våre produkter eller tjenester er hyllevare, men en prosess og et samarbeid med våre kunder.


Hvilke teknologier, konsepter eller systemer er de viktigste i deres arbeidshverdag?

Vår bransje er i hurtig vekst og samtidig en bransje som endres raskt. Det gjelder å ligge i forkant av utviklingen. Vi har stort fokus på å skape et godt miljø for læring og videreutvikling, noe vi tror er helt avgjørende for suksess. Vi bruker markedsledende verktøy for overvåking, monitorering og analyse av nettsteder og trender.

Mange tenker tradisjonelt, og benytter de samme virkemidlene som de ”alltid” har gjort. I en verden som endrer seg i et stadig raskere tempo er dette neppe alltid riktig. Kampen om oppmerksomhet har hardnet til, og konkurrenter når kunder gjennom nye salgskanaler. Svært mange norske bedrifter har et stort ubenyttet potensiale i websidene sine. Vi tror at flere og flere etter hvert vil oppdage hvilke mulighet som ligger i webben og samtidig få øynene opp for det kommersielle potensialet i søk. Søkemarkedet i Norge er svært umodent i forhold til for eksempel USA og UK. I dag er dette til stor fordel for de bedrifter som tar skrittet opp og anser webben som en strategisk og taktsisk viktig del av sin markedsføring.


Er det spesielle metoder, programmeringsspråk eller plattformer som er sentrale i deres hverdag?

For oss er det viktig å hele tiden ligge i forkant av utviklingen innen SEO-bransjen (Search Engine Optimization, eller søkeoptimalisering på norsk, red. anm). Søkemotorene endrer stadig sine algoritmer, som igjen medfører at våre metoder og fremgangsmåter må justeres.

I WebTrafikk er vi opptatt av etisk søkemotoroptimalisering og gjør ingen tiltak som anses som brudd på etiske normer og retningslinjer nedfelt av de store søkemotorene.

Synergieffektene av å tilhøre samme selskapsgruppe som Syzweb og MarkedsPartner er mange. WebTrafikk og Syzweb jobber tett med å tilpasse og justere Syzweb Publiseringsløsning til å være søkemotoroptimal. På denne måten kan vi tilby våre kunder som trenger å oppgradere sitt publiseringsverktøy et verktøy som vi selv har full kontroll over. Syzweb er basert på Microsoft .Net og .Net 2.0


Hva tror dere vil endre seg mest i deres bedrift de neste fem årene?

Vi har forventninger om rask vekst og vil i tiden fremover utlyse flere nye stillinger. I takt med veksten forventer vi å kunne utvide vårt produkt- og tjenestespekter.

Vi ser at flere og flere bedrifter har fått øynene opp for mulighetene som ligger i forretningsmessig bedre utnyttelse av sine websider, derfor tror vi tjenester inne på kundens websider blir vel så viktig som tjenester med mål om å skape mer trafikk og besøk.

Betydningen av web 2.0 antas også å bli sterkere og sterkere. Web 2.0 betegner den nye generasjonen sosiale nettjenester som har blomstret opp de siste årene, og som avhenger av aktiv deltagelse fra brukerne for å kunne ekspandere. Det kommersielle potensialet i Web 2.0 er svært spennende.


Kommer WebTrafikk til å ansette IT-kandidater i tiden fremover?

WebTrafikk har ambisjoner om kraftig vekst og vil i tiden fremover ansette en rekke nye kandidater. Om vi ikke til enhver tid har utlyste stillinger, vil kandidater med den rette bakgrunnen alltid bli vurdert til en stilling i vårt team.


Hva er de viktigste kvalifikasjonene til arbeidssøkere?

Rett utdannelse og bakgrunn kombinert med en glødende interesse for Internett.


Ser dere etter noe spesielt hos kandidatene?

Kommersiell innsikt og faglig forståelse.


Hvor viktig er det at en arbeidssøker har vært med på utenomfaglige aktititeter?

Det teller alltid positivt og viser at kandidatene er engasjerte og initiativrike.


Er gode karakterer viktig?

Kandidatene blir vurdert ut fra en totalvudering hvor selvfølgelig karaterer teller.


Hvorfor bør noen søke på ledige stillinger i WebTrafikk?

Vi har et spennende fagmiljø med mange høyt kvalifiserte og flinke medarbeidere. I WebTrafikk får man jobbe med markedsledene verktøy i en spennende bransje og i et marked i rask utvikling. Vi tror at kompetanse innen vårt fagfelt vil blir mer og mer etterspurt i tiden fremover.


Har du noen generelle tips til arbeidssøkende?

Forbered deg godt, vis engasjement og vær deg selv.


Er det konkrete studieretninger/utdanninger du anser som ekstra smart å peile seg inn på nå?

I fremtiden ser vi for oss å ha behov for personer med utdanning og erfaring innen design (grafisk design, interaksjondesign eller lignende) fra inn og utland, eller innen nye, spennende studieretninger som ”cybernetics” og kanskje ”games technology”. Det vil også alltid være behov for personer med høyskoleutdanning innen markedsføring kombinert med IT-utdanning eller -erfaring og interesse for IT og Internett.


Til slutt, er det noe du ønsker å dele med Hardware-nettverkets lesere?

Ta kontakt med oss om dere syntes det vi jobber med høres spennende ut. Vi kan ha behov for deg eller kanskje din bedrift har behov for våre tjenester?

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen