Intervju
Gjengen bak Droneverkstedet poserer her med en drone de jobber med. Merket på propellene er fjernet digitalt fra bildet, etter ønske fra Droneverstedet. Fra venstre: Thomas Larsen, Marcus Holm Andreassen, Magnus Mjåland og Vitaly Slettevoll. (Bilde: Kristoffer Møllevik)

Vil leve av at folk krasjer dronene sine

Ettersom droner blir stadig mer populære, blir også behovet for reparatører større. Det behovet vil Vitaly Slettevoll dekke.

Tek.no/Grimstad: Vitaly Slettevoll guider oss raskt gjennom Grimstads hvite trehusbebyggelse, og inn til noe som egentlig ser mest ut som stengt kafé. Store vinduer, god sitteplass, kaffetrakter, en slags disk. Det eneste av inventaret som hinter til de som sitter her inne egentlig vet mer om flyvemaskiner enn kaffetrender, er et stort modellfly på en hylle oppunder taket.

Men dette er altså lokalene til Droneverkstedet, med stor D. Her har Slettvoll gått i gang med å profesjonallisere det som for fire år siden begynte som et lite prøveprosjekt, som utviklet seg til en hobby, og som nå høres ut som en altoppslukende lidenskap: Reparasjon og utvikling av droner.

Avanserte, fjernstyrte helikoptre

Med droner mener vi det som enkelt kan beskrives som avanserte, fjernstyrte helikoptre, eller multikoptre. Men i motsetning til de gode, gamle radiostyrte modellflyene og helikopterene som krevde mye øvelse og kunnskap, er disse moderne dronene utstyrt med teknologi som gjør at de flyr på en slags semi-autopilot.

Her kan du lese mer om hvordan de avanserte leketøyene holder seg i lufta »

«Folkedronen» DJI Phantom.
«Folkedronen» DJI Phantom. Foto: Shutterstock

Dronene justerer selv for vind (innenfor en grense), og vet selv hvor de befinner seg takket være GPS. Som pilot kan du omtrent fly den rett ut av boksen; noe folk også gjør, med varierende hell. Og det er her Slettevolls prosjekt kommer inn i bildet, for selv om det er mange droner å få kjøpt i Norge, er det ikke mange å gå til når du krasjer. For skal vi tro Slettevoll er det snakk om når, ikke hvis.

Les kommentarene (3)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen