INTERVJU: I Bandimal kan barna lage musikk med en sau og en hval
Intervju

I Bandimal kan barna lage musikk med en sau og en hval

Finsk utvikler vant Apples designpris under WWDC.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Tek.no / San Jose: Apple-lanseringer handler som regel mest om produktene. Men WWDC-konferansen er annerledes. Den handler aller mest om utviklerne. Én av disse er finske Ilari Niitamo i selskapet Yatatoy. De står bak en rekke apper for barn, der Bandimal nettopp vant én av Apples priser for god design.

Bandimal lar barn i 4-7-årsalderen lære seg hvordan elektronisk musikk lages, og er grunnleggende sett en «sequencer» - programvare som normalt er langt mer avansert og tidvis vanskelig å bruke uten erfaring og kunnskap.

Det trenger du ikke for å bruke Bandimal. Her spiller nemlig unger i alle aldre på hval, sau og en mengde andre dyr.

Dette er altså ikke akkurat programvaren Røyksopp bruker, men rent praktisk er det en slags slektskap mellom dette og programvaren profesjonelle musikere bruker, eksempelvis FL (Fruityloops) Studio. Du og jeg kjenner kanskje konseptet best fra en annen forenklet variant; Apples egen Garage Band.

Rask og enkel å begynne med

Ilari Niitamo fra Yatatoy slo av en prat om musikkappen Bandimal under WWDC. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Appen er faktisk riktig morsom å leke med selv om jeg slett ikke er i riktig aldersgruppe for den. Den er igang på et øyeblikk, og her er det knapt nok noe utenom det aller viktigste.

Rytmen kommer noenlunde av seg selv. Et sett knapper der du kan skifte ut ulike trommerytmer fra et fast utvalg ligger til høyre på skjermen. Midt på skjermen kan du konsentrere deg om å få en sau til å synge så vakkert som den bare kan oppå.

Selv tekst er droppet for å gjøre den bedre for de yngste brukerne.

– Vi forsøker å være så minimale som mulig i menyene. Vi har ingen tekst bortsett fra den som er for foreldre. Vi prøver å være så intuitive som mulig. Det tror jeg er viktig for suksessen - at det er enkelt å ta tak i.

Egentlig regner Niitamo med at interessen for appen er størst blant de yngste, men da vi satte oss ned med utvikleren i solen og menneskehavet utenfor McEnery Convention Center forklarte han at de også mottar e-post fra folk i 30-årsalderen som har lastet ned og hatt det moro med appen.

Vet ikke hvor mange brukere de har

Akkurat hvor mange som bruker den har han utsatt å finne ut av, selv om han medgir at de før eller siden blir nødt.

Slik ser Bandimal ut. De ulike dyrene har forskjellige lyder. I menyen til høyre kan du velge mellom ulike rytmer og trommelyder som akkompagnement.

– Vi ser ikke så mye på tallene våre, så jeg aner ikke hvor mange som har lastet ned appen siden vi slapp den. Jeg er sikker på at det er bra, men jeg er fornøyd med det meste, forklarte den blide finnen.

Han beskriver selskapet som et kollektiv av kreative folk som har hver sine selskaper på si, og jobber med flere ulike saker. Selv kommer han fra PR og web-utvikling.

Selskapet bruker ikke fokusgrupper eller liknende for å finne ut hvilken vei utviklingen skal gå.

– Vi er ikke så opptatt av fokustesting. Lucas har to barn i ... korrekt testealder. Jeg er sikker på at de testet appen ofte hjemme. Men noen skikkelig test hadde vi ikke. Det kan bli for mange kokker, forklarer utvikleren.

– Barn er åpne for nye konsepter

Samtidig er han ikke fremmed for å få tilbakemeldinger fra barn, og understreker at han synes det er fantastisk å se barn prøve seg frem i appene de lager.

– Hvorfor akkurat apper for barn?

– Du må lage noe langt mer komplekst for en voksen. Spesielt på spillsiden - jeg jobber litt med spill også. Eldre publikum vil helst ha en spesiell sjanger. Det fantastiske med å jobbe med produkter for barn er at de er helt åpne for nye ideer og konsepter. De er ikke høflige, så de vil bare slutte å spille om de ikke liker det.

Niitamo trekker frem Toca Boca-spillene og Fiete-appene som inspirasjonskilder og apper han mener er meget gode for barn.

– Lego inspirerer fortsatt helt fra barndommen. Vi trekker alltid på våre tidligste erfaringer - hvordan det er å like noe, eller bli inspirert av noe. Hvis du kan gjøre det for en ny generasjon ...

Yatatoy består av Ilari Niitamo, Lucas Zanotto og Ulrich Troyer. De andre jobber med lyden fra appene og selve designen på appen. Siden Ilari Niitamo er alene om å ha reist over for å overvære prisutdelingen var det ett spørsmål som brant:

– Kommer du til å stikke av med premien, spurte en av de to svenske journalistene som var med på møtet.

Niitamo trekker på smilebåndet, og svarer først en anelse rampete.

– Den kommer til min adresse. Den har ikke kommet ennå, foreslår han som unnskyldning, før han fortsetter med en litt mer alvorlig mine; Vi deler den mellom oss.

Ny app skal være mer analog

Yatatoy står bak både Bandimal, forløperen Loopimal og et par andre krysinger mellom spill og læring. I tillegg forklarer han at de nå jobber med en ny tittel. Det er ikke så mye vi kan få vite om den, men kanskje låter det likevel litt kjent:

– Vi jobber med en app, og det er fortsatt en app for barn. Vi har nå hatt to musikkapper - den neste blir ikke musikkrelatert - det skal handle mer om lek og analog moro.

Med Apples nye løsning for utvidet virkelighet, som blant annet Lego demonstrerte spill fra under lanseringen er det muligens lov å gjette at appen beveger seg i samme type landskap, med en krysning av fysiske og digitale deler. Om vi gjetter riktig vil tiden vise.

Bandimal er å finne i App Store og koster 44 kroner.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen