Det blir stadig flere private sparkesykler å se i gatene.
Det blir stadig flere private sparkesykler å se i gatene. (Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Interessen for elsparkesykler har hatt en enorm vekst i år

– 408 prosent opp, ifølge Prisjakt.

Det er en underdrivelse å si at folk i byene – og kanskje spesielt i Oslo – nå har fått en viss interesse for elektriske sparkesykler. For faktum er at etterspørselen har hatt en dramatisk økning.

Dette er nok til dels relatert til det at flere utleieselskaper har etablert seg i hovedstaden tidligere i år. Men stadig flere kjøper også sine egne elsparkesykler, melder norgessjef i Prisjakt, Are Vittersø: 

Are Vittersø i Prisjakt.no. Foto: Prisjakt

– Etterspørselen, det vil si antall søk etter elsparkesykkel, har økt med 408 prosent etter at Voi lanserte i mars frem til august i år. Det er sjelden vi opplever så eksplosiv økning, sier Vittersø.

Han forteller at kategorien elsparkesykkel nå er blant de topp tre mest søkte enkeltproduktene på Prisjakt.no.

Konkurrenten Prisguiden.no opererer med lignende tall. Daglig leder Amund Espelien kan røpe at elsparkesykler fortsetter veksten, og disse var enda mer populære i august enn i både mai, juni og juli. I den «gamle» rekordmåneden juli passerte dette omdiskuterte kjøretøyet for øvrig kategorien TV-er på rangeringen.

– Kun mobiltelefoner, hodetelefoner, bærbare PC-er og joggesko er mer populært, sier Espelien.

Stabilt over sommeren

Økningen i etterspørsel har trolig også noe å gjøre med at prisene på visse populære modeller gikk kraftig ned i løpet av vårparten. Men det har faktisk ikke ført til at nordmenn har blitt så mye mer gjerrige, skal vi tro tall fra Prisguiden.

  Foto: Prisguiden.no

I grafen over, som viser snittpris og popularitet i perioden mai til september, ser vi faktisk at snittprisen på modellene det søkes etter har holdt seg på et relativt jevnt nivå.

Grafen viser også at etterspørselen var på sitt aller høyeste da diskusjonen rundt fartsbegrensningen var på sitt varmeste. Siden da har det roet seg litt, men vi tipper at også norsk høstvær har spilt en viss rolle.

Dette betyr likevel ikke at elsparkesykkelsesongen er slutt. I fjor varte den ut november her i sør, og vi kunne trille rundt igjen i begynnelsen av mars måned.

Kan være penger å spare

De mange utleiesyklene dominerer i Oslos gater, men avhengig av bruksmønster kan det fort lønne seg å kjøpe sin egen. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

At det er mange som er ute etter å kjøpe sin egen sparkesykkel er forståelig.

Avhengig av modell og bruksmønster kan det være penger å spare sammenlignet med det å belage seg på daglig leie, som fort kan komme opp i over en tusenlapp i måneden.

Du slipper dessuten å bruke tid på å lete etter en ledig sykkel.

Få med deg:
Vår test av elektriske sparkesykler 2019 >>>

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen