Mange eiere av Bose QC-25 har opplevd at lyden i en av øreklokkene slutter å fungere. (Bilde: Niklas Plikk, Tek.no)

Innrømmer problemer med Bose-hodetelefoner

Har du opplevd at en av høyttalerene i Bose QC-25 slutter å virke? Da er du ikke alene.

Bose regnes av mange for å være kongen av støydempende hodetelefoner, og da Bose QC-25 kom på markedet høsten 2014 tok det ikke lang tid før hodetelefonene var å se nesten overalt – på gaten, på bussen, på toget og på flyet. 

Det er ingen tvil om at Bose QC-25 har eksepsjonelt god støydemping, og ganske god lyd – men hvor god er egentlig byggekvaliteten?

Det spørsmålet stilte vi oss i Tek-redaksjonen, etter at flere i selskapet opplevde å stadig vekk måtte levere sine hodetelefoner på reparasjon. 

Spraking i høyttaleren

Undertegnede fikk et par Bose QC-25 julen 2014, og innen et halvt år kuttet lyden og støydempingen i høyre øreklokke delvis ut – og det oppsto en sprakelyd når jeg trykket på øreklokken. Hodetelefonene ble levert til reparasjon, og etter noen ukers ventetid fikk jeg nye. Rundt ni måneder senere oppsto samme feil, og hodetelefonene ble sendt inn til Bose av forhandleren og erstattet med nye i løpet av et par uker. Men da det samme noen måneder senere skjedde for tredje gang, denne gangen med venstre øreklokke, begynte det å bli på tide å undersøke om det kunne være flere som har hatt de samme problemene.

Dette er tross alt et produkt vi i Tek-redaksjonen har gått ut og anbefalt våre lesere å kjøpe.

Spraking i høyttaleren, eller høyttaler som plutselig slutter å virke? Problemet er langt fra ukjent.
Spraking i høyttaleren, eller høyttaler som plutselig slutter å virke? Problemet er langt fra ukjent. Foto: Ole Henrik Johansen / Hardware.no

Det viste seg at også andre i selskapet som driver Tek.no, TU Media, har hatt tilsvarende problemer. Én kollega har byttet sine hodetelefoner tre ganger, mens en annen har vært så «heldig» at han har sluppet unna med ett bytte. I tillegg har vi også fått henvendelser fra lesere med tilsvarende problem.

Et raskt Google-søk viser at problemet ikke er ukjent, så vi tok derfor kontakt med Bose sentralt – som kunne bekrefte at de var kjent med problemet.

– Vi er klar over at en liten andel kunder har hatt dette problemet, og basert på tilbakemeldinger vi har fått, har vi tatt tak i dette i de siste produktoppdateringene, heter det i en uttalelse fra Bose, som vi har fått tilsendt fra selskapets norske PR-byrå.

Ingen klagestorm hos Forbrukerrådet

Øyvind H. Kaldestad, pressekontakt og kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.
Øyvind H. Kaldestad, pressekontakt og kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Ole Walter Jacobsen / Forbrukerrådet

Kommunikasjonsrådgiver Øyvind H. Kaldestad i Forbrukerrådet forteller imidlertid til Tek.no at de ikke har hatt spesielt mange klager på Bose QC-25.

– Vi har kun registrert to henvendelser på Bose siste året, så ingen klagestorm hos oss, sier Kaldestad.

Det at Forbrukerrådet har fått få henvendelser kan selvfølgelig skyldes at Bose har vært flinke til å følge opp de kundene som har hatt problemer. 

– Kundetilfredshet er viktig for oss, og derfor erstatter vi hodetelefonene til alle som har opplevd dette problemet. Norske forbrukere som opplever det samme bes ta kontakt med Bose direkte, uttaler Bose.

Hva bør du gjøre hvis dine egne hodetelefoner ryker?

På nettet finnes det flere videoer og guider som viser hvordan man selv kan reparere ødelagte Bose QC-25-hodetelefoner. Men har du kjøpt hodetelefonene som privatperson her i Norge, bør du styre unna gjør-det-selv-metoden.

Norske forbrukere har nemlig svært god beskyttelse gjennom Forbrukerkjøpsloven, og alle produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år har automatisk fem års reklamasjonsrett. Det betyr at hvis problemene skyldes fabrikasjonsfeil eller svakheter ved produktet, så har du krav på nytt produkt uten at det skal koste deg noe.

Bose QC-25 kom på markedet høsten 2014, og er altså ikke mer enn et par år gamle. Det betyr at uansett om du kjøpte dem med en gang de kom, så har du rikelig med tid på deg til å få erstattet eller reparert dem gratis ved å enten gå til butikken der du kjøpte dem, eller ta kontakt med Bose direkte. Men husk at du ifølge Forbrukerkjøpsloven må gi beskjed innen rimelig tid fra du oppdager mangelen – og at fristen for å reklamere aldri kan være kortere enn to måneder fra da du oppdager mangelen. Det betyr at du helst bør klage før det har gått to måneder om du skal være sikker på å få fikset feilen gratis.

Såvidt vi vet skal ikke den trådløse etterfølgeren Bose QC-35 være berørt av problemet. Testen av Bose QC-35 kan du lese her »

Er du på utkikk etter et annet støydempende hodesett enn Bose?
Sennheiser Momentum II Wireless er dyrt – men låter veldig bra »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen