(Bilde: Volvo)

– Ingen skal dø i en Volvo i 2020

Slik skal svenskene lage en dødssikker bil.

Selv om vi opererer med det som kalles «nullvisjonen» i norsk trafikkpolitikk, er det fortsatt et ufravikelig faktum at godt over hundre mennesker mister livet i trafikken hvert år. Tall fra Statens Vegvesen viser at det allerede i år (til og med november) har dødd 148 mennesker i bilulykker.

Nå melder nettsiden Jalopnik at våre svenske naboer i Volvo har satt seg et enda høyere mål: at ingen mennesker skal dø i en av deres biler i 2020.

Slik skal de gjøre det

 

Volvo hevder du vil være fullstendig trygg i en slik i 2020.
Volvo hevder du vil være fullstendig trygg i en slik i 2020.Foto: Shutterstock 190134983

Det er ikke vanskelig å argumentere for at en helt sikker bil kanskje er fysisk umulig, men det ligger gode argumenter til grunn for påstanden. Dessuten kan dette skape vekst og etterspørsel som i fremtiden vil kunne gi oss mye spennende teknologi.

Uansett har svenskene en helt konkret plan for fremgangsmåten, og den er delt opp i 7 punkter:

  1.  Fortsette å bruke stål istedenfor aluminium i karosseriet. Stålet Volvo bruker skal være fem ganger så sterkt som aluminium, samtidig som det er en del tynnere.
  2. Tøffere biltester. Testene Volvo bruker overgår allerede nå det enhver standardisert test kan kreve av bilene, og i fremtiden vil de bli enda hardere. Et eksempel er at de allerede monterer forskjellige typer bilbelter til forskjellige seterader i nye XC90, fordi belastningen er forskjellig fra sete til sete ved en ulykke. Det er det ingen test per i dag som krever.
  3. Volvos tester skal visstnok være langt mer omfattende enn andre produsenters. Her en krasjtest av en Volvo V70 fra EuroNCap.
    Volvos tester skal visstnok være langt mer omfattende enn andre produsenters. Her en krasjtest av en Volvo V70 fra EuroNCap.Foto: EuroNCap
    Flere krasjtesterSelskapet krasjtester over 100 ferdige biler og 30 000 simulerte biler før den aktuelle modellen når markedet.
  4. Spesialbygde testhaller. Volvo bygger sine egne, spesialkonstruerte haller der de kan teste bilene selv. En slik hall finnes i Göteborg, og kan teste personbiler mot vegger og vind i opptil 120 km/t.
  5. Gjøre selvkjørende biler til en sikkerhetsfunksjon. Når ordet «selvkjørende» blir nevnt, tenker vi gjerne på fremtidens biler der vi bare kan lene oss tilbake og lese en bok mens bilen tar seg av kjøringen. Volvo ser det ikke slik. De vil heller fokusere på å utvikle funksjoner som kan forhindre ulykker og unngå kollisjoner når mennesket ikke er i stand til det.
  6. Dedikerte testbaner og -områder. Volvo har sitt eget testområde der de kan lage kunstig tåke og teste alle mulige trafikksituasjoner en bil kan havne opp i. Anlegget heter AstaZero, og er helt unikt per i dag; ingen andre produsenter har like omfattende anlegg.
  7. Få flere til å velge Volvo. Ved siden av alle disse sikkerhetstestene, -funksjonene og -anleggene, trenger Volvo én viktig ting: at folk kjøper bilene deres. Ved siden av all denne testingen driver dermed selskapet et enormt maskineri for å gjøre bilene mer attraktive. Om de lykkes, vil kanskje andre, store produsenter følge etter.

Et sterkt incentiv

Det sistnevnte er iallefall tanken, og hvor enn så filantropisk det kan høres ut er nok Volvos visjon mest av alt en markedsorientert framtidsplan. Det er vel dessuten heller tvilsomt at absolutt ingen vil dø i en Volvo i 2020, selv om det er et misunnelsesverdig mål. Det forøvrig bare snakk om folk inni bilen, ikke fotgjengere.

En slik strategi er uansett et sterkt incentiv for å sette fart på utviklingen av bedre sikkerhetsteknologi til biler.

Volvo driver med mye spennende:
Nå lærer de biler å «snakke» med hverandre »

(Kilde: Jalopnik)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen