Guide

Ikke gå i håndfri-fellen

Alternativ tekst mangler

(Dette er en oppdatert versjon av guiden "Dyre samtaler i bil" fra 2005)

Om du skal bruke mobiltelefonen din i bilen, er det en del å passe på. Følger du ikke forskriftene om å bruke håndfri, kan det koste deg dyrt.

I 2000 ble det nemlig innført mobilforbud i bil. Hvis du snakker i mobiltelefonen mens du samtidig fører bilen, kan du i dag forvente en solid bot som lyder på 1300 kroner.

Du kan imidlertid slippe unna bøtene på to måter. Enten ved å la være å snakke i mobiltelefonen, eller mer praktisk, ved å bruke håndfri.

Det ikke alle er klar over, er at du i tillegg til å ha håndfri også må montere mobilen et bestemt sted i bilen.

Hvordan du slipper de svindyre bøtene
Reglene sier at føreren av en motorvogn kun kan bruke mobiltelefonen dersom den er plassert i eller på en holder som er forsvarlig montert i motorvognen.

Holderen skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.

En rekke nyere biler har en håndfriløsning ferdig fra fabrikk. Enten i form av et ferdig installert lydløsning for mobiltelefonen din, eller av en type der du bruker et tvilling-SIM-kort direkte i bilen slik at du ikke engang trenger å ha mobiltelefonen med deg. Disse løsningene er lovlige i Norge.

Hvis du ikke har dette orginalt i bilen din, trenger du to ting for å bruke mobiltelefonen din lovlig; en fastmontert holder, og en håndfriløsning.

Alternativ tekst mangler

Bilholdere kan enten være tilpasset hver enkelt telefonmodell, eller være universale. De universale bilholderne strammer du slik at de passer til størrelsen på mobiltelefonen din.

De fleste bilholdere har en egen inngang for billader, som du plugger inn i bilens sigarettenner. I bilholderne som ikke har dette, kan du plugge laderen direkte inn i telefonen istedenfor.

For å slippe å lage stygge hull i dashbordet, trenger du en festebrakett. Disse er tilpasset hvert forskjellige dashbord.


Alternativ tekst mangler

Håndfrisett for alle og enhver
Du trenger også en håndfri for å frigjøre hendene. Da kan du enten bruke en ledningsbasert håndfri som i de fleste tilfeller følger med telefonen, eller du kan bruke en trådløs blåtannhåndfri.

Disse finnes i alle farger og fasonger, slik at selv også de motefikserte kan finne seg et hodesett de liker.

Trådløse blåtannhåndfrier har som regel en rekkevidde på opp til ti meter, så du skal ikke ha noe problemer med rekkevidden mens du sitter inne i bilen.

Med blåtannhåndfri slipper du også ledningkaoset, noe som ofte kan være befriende.

Ulempen med blåtannhåndfri er at det innebygde batteriet må lades opp. Det fører til at du kanskje må gå til anskaffelse av en ekstra billader.

I prisguiden finner du en oversikt over bilmonteringsutstyret som finnes på markedet, samt hvor du får kjøpt det billigst.

Hvorfor er mobil i bil ulovlig?
Undersøkelser viser at å snakke i mobiltelefonen i bil forlenger reaksjonstiden, fører til at du ikke ser like mye i speilene som ellers og er mindre oppmerksom når bilen foran bremser.

Men skal vi tro forskning er det ikke det å fysisk holde mobilen mot øret som er problemet.

- Det største problemet er ikke håndholdt eller fastmontert telefon, men selve samtalen, sier Dagfinn Moe, forsker på trafikkatferd ved Sintef, til Amobil.

Moe forklarer at du er i en forflytningsfase når du snakker i telefonen.

- Samtalen fører ofte til en tankeflukt i forhold til kjøreprosessen. Samtalen kan for eksempel være emosjonelt engasjerende, enten den angår jobb eller privat.

Alternativ tekst mangler

- Håndfri er ikke nok
- Fordelen med håndfri er at du får to hender på rattet, noe som er positivt. Men tankeflukten er fortsatt en faktor. Så snart du har fått i gang samtalen, kan det være nesten like ille å snakke i håndfri som ellers, sier Moe.

En samtale med en passasjer er ikke like farlig, om vi skal tro Moe.

- Det som er fordelen når en person er tilstede i bilen, er at samtalen da kan tilpasses trafikken. Du som sjåfør kan konsentrere deg om trafikkbildet, og svare passasjeren når trafikkbildet ikke krever like mye konsentrasjon.

Moe ser likevel ikke på en samtale med passasjeren som helt uproblematisk, og forklarer at også det krever en del oppmerksomhet, noe som er uheldig.

- Føreren må fortsatt tolke samtalen, og barn i baksetet er de verste tilfellene, sier Moe.

Moe anbefaler å heller stoppe i veikanten dersom du vet at samtalen kommer til å ta litt tid. De fleste vil oppleve dette som behagelig.

Som å kjøre med promille
Moe er ikke den eneste som advarer mot å føre lange samtaler i bilen. Flere nyere undersøkelser har gitt oppsiktsvekkende resultater.

En amerikansk undersøkelse viser at det er like farlig å snakke i mobiltelefon som å kjøre i promillepåvirket tilstand. I undersøkelsen ble 40 personer testet i en simulator.

Forskningsinstituttet slår også fast at unge bilister i alderen 18 til 25 år blir mindre oppmerksomme og får samme reaksjonstid som 65-74-årige bilførere.

Fridulv Sagberg, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, mener at det er 60 prosent høyere risiko for et trafikkuhell dersom du snakker i mobiltelefon mens du kjører bil.

En stor EU-undersøkelse oppgir risikoen for et trafikkuhell når du snakker i mobiltelefonen til å være 72 prosent høyere enn uten. Dette er høyere ulykkesrisiko enn om sjåføren er ruset av lette narkotiske stoffer som cannabis.

Det er også verdt å merke seg at du kan få avkortning av forsikringsselskapet dersom det er en årsakssammenheng mellom mobilsamtalen og en trafikkulykke.

Kommentarer (26)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen