(Bilde: CF-Wesenberg/Kolonihaven.no)

– Ikke la deg lure av 4G-reklamen

Forbrukerombudet mener mobilselskapene overdriver kraftig.

Mobilselskapene skryter av tipp topp 4G-fart i påskefjellet. Ifølge Forbrukerombudet kan imidlertid «superfart» bli til «sirupfart» i hyttegrenda, hvis annenhver hytte skal streame Netflix. Og hvis du når maksgrensen for abonnementet ditt, kan du også bli overrasket over hvor vanvittig tregt nettet blir når det strupes, melder ombudet.

– Forbrukerne har krav på å få vite hva de faktisk får når de bestiller et abonnement med såkalt «4G-fart» eller «lynraske hastigheter». Uten slik informasjon kan de bli villedet til å tro at abonnementet de bestiller gir dem større hastighet enn de får, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Mobilselskapene får kjeft

Forbrukerombudet hevder at de har mottatt klager og henvendelser fra folk som føler seg lurt av operatørenes markedsføring. Derfor har Forbrukerombudet kommet med  krav til Telenor, NetCom og Chess om at de må endre markedsføringen sin og gi et riktigere bilde av hvilke hastigheter som faktisk kan forventes. Og hvilke begrensninger som gjelder.

Heretter må alle operatører opplyse om hvilken hastighet kundene faktisk kan oppnå, samt hvor mye data som er inkludert i abonnementet. Og de kan ikke oppgi hypotetiske hastigheter, men snarere hva kundene faktisk kan forvente å få. De må også opplyse om hvorfor hastigheten varierer, avhengig av abonnementstype, hvor god dekning det er, at hastigheten kan gå ned hvis det er mange som kobler seg på samtidig, samt hva slags enhet (mobil/nettbrett/PC) du kobler deg opp med. Strupegrenser skal også komme mye tydeligere frem enn de gjør i dag, krever Forbrukerombudet.

– Med veksten i datatrafikk vil trolig flere forbrukere velge mobiloperatører ut fra hvem som tilbyr høye hastigheter og 4G. Derfor er det viktig at operatørene gir all nødvendig informasjon i markedsføringen slik at kundene har mulighet til å ta stilling til hvilket abonnement som passer dem best, sier Nergård.

Telenor, NetCom og Chess har fått frist til 9. mai med å følge kravene fra Forbrukerombudet. Deretter vil resten av bransjen kontaktes, heter det i pressemeldingen.

Konkurrenten Chess har klaget til Forbrukerombudet:
– One Call er ikke «like bra» »

(Kilde: pressemelding)

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen