Apples MacBook-maskiner ble mellom 2016 og 2018 levert med en relativt kort skjermkabel som kan ha vært årsaken til at mange av maskinene måtte inn til et dyrt skjermbytte.
Apples MacBook-maskiner ble mellom 2016 og 2018 levert med en relativt kort skjermkabel som kan ha vært årsaken til at mange av maskinene måtte inn til et dyrt skjermbytte. (Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no)

Ifixit: – Apple kan ha visst om problem uten å varsle

Melder at skjermproblemer ble fikset i det stille.

De siste årene har flere brukere av Apples MacBook Pro-maskiner meldt om skjermproblemer. For maskinene som har vært påvirket av problemet har bildekvaliteten gradvis gått ned etter hvert som maskinene har vært i bruk.

Det startet med lysstriper nederst på skjermen, før bildet etter hvert har gått i svart for de påvirkede maskinene.

Men nå melder iFixit at Apple kan ha løst problemet i den siste oppdateringen av MacBook-modellene sine. Der er nemlig kabelen som forbinder skjermen med hovedkortet to millimeter lenger enn på de eldre maskinene.

Les mer om problemet: MacBook Pro-skjermer går i sort over hele verden »

Kan ha fikset uten å bekrefte

Apple har aldri selv anerkjent problemet, men internett døpte det raskt flexgate da det ble oppdaget i fjor. En flex er en type flat kabel som typisk brukes mellom interne komponenter der det er dårlig plass, for eksempel i mobiltelefoner og datamaskiner.

Det antas at det er flexen som går mellom skjerm og hovedkort på de rammede maskinene som rett og slett har sittet litt stramt mellom skjermen og kontakten på hovedkortet i datamaskinen. Ved å gjøre kabelen litt lenger kan Apple ha bøtet på problemet på en relativt enkel måte.

Krevde bytting av skjermen

Vanligvis kan flexer byttes relativt enkelt av et verksted, siden de har litt stivere ender på kablene som trykkes ned i sokler på hver side. Men i Apples maskiner er den ene siden av kabelen loddet fast, og at kabelen er lagt rundt skjermhengeselet betyr slitasje som er svært dyr å fikse - hele skjermen må byttes. Skjermen på disse maskinene koster hele 700 dollar, ifølge iFixit.

Nettstedet går også langt i å antyde at Apple visste om feilen før brukere av maskinene begynte å rapportere problemer. Maskinene som har den nye og bittelitt lengre kabelen ble nemlig sluppet i fjor sommer, mens flexgate-problemene toppet seg i vinter. Vi spurte Apple Norge om de har noe å tilføye, men de ønsket ikke å kommentere iFixits påstander.

Mye krøll med nyere MacBooks

Skjermene er ikke det eneste som har voldt Apple hodepine i de nye datamaskinene. Også de nye tastaturene med Butterfly-brytere har voldt Mac-brukere problemer.

I fjor sommer gikk Apple ut og bekreftet at de hadde trøbbel med  tastaturene som har vært i bruk på MacBook-maskiner siden 2015. Den gang utvidet de garantien til fire år for disse tastaturene.

Problemet med tastene var at de gjerne hang seg opp og ble dårlige underveis i maskinenes levetid. Også den norske butikkjeden Eplehuset bekreftet at de hadde hatt høye reparasjonsvolum på maskinene.

Apples innrømmelse av problemet hadde imidlertid lite å si for norske kunder som uansett er dekket av fem års reklamasjonsrett.

Les også: Apple bekrefter tastaturproblemer med MacBook og MacBook Pro »

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen