Idétørke blant mobiloperatørene?

Vi er halvveis i januar, men det virker som om mange av operatørene er på en utvidet juleferie fortsatt. Talkmore lanserte et par datapakker for å ta igjen øvrige operatører som hadde bedre datapriser, men det er alt. Det forrige mobilabonnementet som ble lansert av en stor operatør var Tele2 Flex Large 10. november i fjor, men også på tjenestesiden har det vært magert siden den tid. Det er selvsagt naturlig at alle bremser litt opp før jul og nyttår (akkurat som i fellesferien på sommerstid), men da skulle man vel også tro at de klødde noe så infernalsk i fingrene etter å presentere noe nytt og spennende i starten av januar.
Eller, det trodde i alle fall jeg. Men så langt har vi sett lite til nye tjenester og overhodet ingenting til nye abonnementskonsepter. Hva skjer med operatørene? Idétørke virker en sannsynlig årsak.
Et ”perfekt” marked
Det er helt klart alt for tidlig å trekke for mange konklusjoner, for hvem vet;? Kanskje samtlige operatører har masse spennende abonnementer og tjenester på notatblokka, klart til lansering innen utgangen av måneden. Men intuisjonen min forteller meg at det ikke er tilfellet. Og årsaken er at det norske mobilmarkedet i løpet av 2009 har blitt temmelig bra når det gjelder utvalg av abonnementer og tjenester for forskjellige typer brukere. De ulike pakkeprisabonnementene som ble en stor hit i fjor var en etterlengtet ”missing piece” i marked. Den nye aktøren Ludo Mobil klarte dessuten å presse Tele2 så hardt i billigsegmentet at det til slutt ble smertefullt for begge operatører – kundene vant! I tillegg tilbyr de fleste operatører nå akseptable priser på datatrafikk, noe som ikke var tilfellet for et år siden.
Er du som kunde først og fremst opptatt av pris, har du gode muligheter til å finne et abonnement fra en eller annen operatør som passer ditt forbruk så bra at det ikke lenger kan sies å være ”dyrt” å bruke mobiltelefonen. Alt er relativt i så henseende, så klart, og for mange kunder er det andre faktorer som er mer- eller i alle fall like betydelig som pris: tilleggstjenester, kundeservice og annet. Totalt sett har imidlertid mobilbrukerne all grunn til å være ganske fornøyd med det norske mobilmarkedet slik det er per i dag, selv om det likevel ikke er ”perfekt”.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Hva skal til?
Men det nytter ikke for meg å syte på grunn av manglende abonnements- og tjenestelanseringer, og antyde at operatørene lider av idétørke, uten å komme med noen konkrete forslag til hva som bør gjøres. Jeg spår at abonnementskonseptene vil gå i retning av at brukerne selv kan spesialtilpasse sine produkter, først og fremst ved å kunne sette sammen pakker etter eget behov. Ludo Mobil var inne på tanken i da de lanserte abonnementet Blå, men for det første manglet både datatrafikk og MMS fra valgmulighetene, og for det andre var prisene så høye at det lønnet seg å velge andre alternativer. Til orientering: Det danske abonnementet Telia Flex, som også lar kunden velge datatrafikk og MMS, har etter sigende blitt veldig godt mottatt av danske mobilbrukere.
En annen ting som jeg tror vil bli godt mottatt av kundene, og som operatørene ikke nødvendigvis vil tape store summer på, er å ta betalt per sekund uten oppstartsavgift. Chess har dette på sitt Premium-abonnement i dag, med ett øre per sekund for samtaler (min.forbruk 39 kr.). Med Tele2s tilsvarende abonnement, Uno, betaler du 0,8 øre per sekund - uten oppstartspris -, men her er minimumsfaktureringen per måned på 149 kroner. Oppstartsavgift – og særlig hvis den overstiger 50 øre – får i alle fall meg til å skjære grimaser, og å ta seg betalt per sekund - uten oppstartspris - fremstår som en ryddigere og redeligere måte å gjøre det på. Det skal imidlertid sies at kunder som ringer sjeldent naturligvis kan tjene på å ha oppstartsavgift og en lav pris per minutt i stedet.
Ellers kommer datatrafikken blant norske mobilbrukere utvilsomt til å øke ytterligere i 2010, og følgelig kommer det til å bli konkurranse også på dette området. På sikt vil neppe prisen per megabyte overstige prisen per SMS når det gjelder løpende datapriser, men det er heller tvilsomt om prisnivået synker såpass allerede i år. Operatørene vil nok også i år knive om å ha de beste datapakkene, og her er det nok rom for forbedring. En som bruker mobilt internett hyppig, vil normalt bruke mellom 500 MB og 1 GB, men jeg savner datapakker på rundt 3-400 MB til en gunstig pris.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Tjenester og tilpassning
Jeg tror det er tvilsomt at vi vil se en haug av nye abonnementskonsepter i år. Det er nok mer sannsynlig at operatørene vil bygge videre på sine eksisterende tilbud. Tjenester, derimot, kan nok få et langt større fokus i år enn tidligere. Med nye, avanserte terminaler mobiltelefoner på markedet som kjører spennende operativsystemer, åpnes mange nye muligheter for operatørene til å komme på banen. Her kreves imidlertid tilpassning til ulike telefoner med forskjellige operativsystem, og akkurat det kan bli en utfordring.
Telenor og NetCom kom for alvor på banen med sine respektive musikkbutikker i 2009. Kanskje en filmbutikk av noe slag er noe å satse på i år? Eller hva med en utvidet versjon av NetCom Bestevenner, hvor du kan ringe og sende SMS gratis til tre venner i stedet for én? (mot en liten slant penger). Tjenester kan være så mangt, og jeg kan på stående fot ikke komme på så mange operatørtjenester jeg savner. Men jeg er sterk i troen på at også 2010 vil bringe mye spennende på abonnements- og tjenestefronten, og jeg gleder meg til det. Operatører, få eder bakende i gir!

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen