Bedriftskundene til Ice har opplevd problemer denne uka, og nettsiden til selskapet har også vært nede.
Bedriftskundene til Ice har opplevd problemer denne uka, og nettsiden til selskapet har også vært nede. (Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

Ice-nettet fungerer nå slik det skal igjen

Men Ice innrømmer å ha hatt problemer med stabiliteten i det siste.

Ice har hatt store problemer med sine bedriftsløsninger denne uken etter et problem med et datasenter. Også Ice.no har vært nede. 

– Alle våre tjenester er påvirket. Det er ikke mulig å ringe hverken ut eller inn på fasttelefonene, både SmartTale og sentralbordet er nede. Vi oppdaget feilen allerede i natt og tjenesten er på nåværende tidspunkt fortsatt ikke oppe.  Også BankID er nede, skrev Ice-kunde David Rossberg hos Gardermoen Perishable Center i en e-post til Tek.no onsdag. 

Nå melder Ices kommunikasjonsdirektør Reynir Johannesson at alle tjenestene skal fungere som normalt igjen. 

Strømbrudd og følgefeil 

Reynir Jóhannesson, kommunikasjonsdirektør i Ice, melder at tjenestene deres er oppe og går for fullt igjen nå. Foto: Terje Borud

Han oppsummerer hendelsen slik: 

– Vi fikk en alarm om strømbrudd klokken 01.30 onsdag 5. september, på ett av våre datasentre. Våre teknikere og underleverandører satte umiddelbart i gang feilsøking og retting, men det viste seg å være nødvendig med noe mer omfattende vedlikehold. Vi fordelte dette arbeidet over to netter, når trafikken var minst. Dette ble bestemt gjort fordi ledelsen og teknisk avdeling ønsket å minimere påvirkningen av telefonitjenester, samt sikre kvalitet på de samme tjenestene. 

Johannesson sier de i all hovedsak klarte å holde oppe data- og SMS-tjenester, mens opptil fem prosent av kundene hadde problemer med taletjenesten, altså å ringe og motta samtaler. 

– Dessverre fikk følgefeilene innvirkning på en rekke andre tjenester, og vi har jobbet iherdig for å holde fungerende tjenester så stabile som mulige, samt rette de feilene som hadde oppstått. Taletjenestene var det mest kritiske og ble derfor prioritert høyest. Det tok derfor litt tid før vi fikk endelig friskmelding, klokken 05.30 fredag, skriver Johannesson i en e-post. 

Trøbbel i det siste 

Flere bedriftskunder hos Ice har for øvrig tatt kontakt med oss og klaget over mange utfall av ulike tjenester i det siste.

– Har dere et stabilitetsproblem? 

– Det stemmer at vi har hatt litt utfordringer med bedriftstjenesten de siste ukene. Vi har derfor jobbet med feilsøking og retting i samarbeid med vår underleverandør på tjenesteplattformen Mobil Bedrift for å sikre stabil drift. Tiltak ble innført, vi satte inn ekstra ressurser og økte overvåkingen av systemene våre for å være på den sikre siden. 

Strømbruddet nå hadde ingen sammenheng med tidligere utfall, sier kommunikasjonsdirektøren. 

– Men det var deler av den samme kundegruppen som ble berørt. Det er en uakseptabel situasjon for både kundene våre og oss som leverandør, og vi beklager dette på det sterkeste. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen