Nettsidene til Ice har også problemer.
Nettsidene til Ice har også problemer. (Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

Ice har fortsatt problemer med nettet sitt

Etter strømstans i et datasenter.

Oppdatert: Ice-nettet er nå oppe igjen. Original sak følger.

En strømstans i ett av Ice' datasenter har skapt store problemer for bedriftskundene til selskapet det siste halvannet døgnet. Samtidig er nettsiden til operatøren nede, sammen med en rekke tilleggstjenester.

Privatkunder og mobilt bredbåndskunder skal ikke være berørt. 

– Det var et strømbrudd i natt som førte til ustabiliteter. Vi har jobbet målrettet gjennom hele dagen for i første rekke å få tale opp å gå, der under fem prosent av kundemassen vår er berørt, sa Reynir Jóhannesson, kommunikasjonsdirektør i Ice til Tek.no onsdag. 

Torsdag opplyser han at de fortsatt har problemer. 

– Resultatet av nattens arbeider har fått på plass MMS, mobilsvar og bankID. Det betyr at mange kunder vil oppleve en bedring sammenliknet med gårsdagen, men vi er fremdeles ikke i mål. Vi forventer noe ustabile tjenester for noen av våre bedriftskunder i dag, og vi velger derfor å holde egne kanaler som ice.no og selvbetjeningsløsninger nede for å kunne konsentrere oss om de kritiske tjenestene for de kundene som er berørt. 

– Taletjenestene er førsteprioritet, og vi er svært lei oss for hva berørte kunder nå opplever, sier Jóhannesson. 

(original sak følger)

   Reynir Jóhannesson, kommunikasjonsdirektør i Ice : Terje Borud

Resten blir rettet i natt

Taletjenester for bedrift skal være på vei opp igjen, men de sliter fortsatt med problemer med MMS, Mobilsvar, Mobil Bedrift sentralbord, BankID og selvbetjeningsløsninger. 

Og her vil du måtte smøre deg med litt tålmodighet. 

– Systemene våre vil trenge vedlikehold som vil bli gjennomført i natt, da det er minst pågang på nettet. Vi vil ikke risikere mer nedetid frem til det. Så forhåpentligvis vil alle bedriftskundene hos oss våkne opp til fungerende tilleggstjenester i morgen tidlig, forklarer Jóhannesson.

Ice feiret i mai at de har fått over en halv million kunder i Norge. Omtrent 415 000 av kundene i mai var mobilkunder, mens de resterende 85 000 bruker Ice' mobile bredbånd.

– Vi beklager virkelig ulempene dette har medført for alle som er berørt, avslutter Jóhannesson.

– Alle våre tjenester er påvirket

David Rossberg hos Gardermoen Perishable Center ble rammet av Ice' nedetid. Foto: Privat

En av de rammede er David Rossberg som jobber som personalsjef hos Gardermoen Perishable Center. De er bedriftskunde hos Ice, og har hatt store problemer i dag: 

– Alle våre tjenester er påvirket. Det er ikke mulig å ringe hverken ut eller inn på fasttelefonene, både SmartTale og sentralbordet er nede. Vi oppdaget feilen allerede i natt og tjenesten er på nåværende tidspunkt fortsatt ikke oppe.  Også BankID er nede, skriver Rossberg i en e-post til Tek.no.

Rossberg reagerer også på måten Ice har kommunisert med kundene sine i løpet av dagen: 

– Det jeg reagerer på er at det ikke er gitt beskjed eller kommunisert på noen måte. Hjemmesiden er også nede så der er ingen info å få, forteller Rossberg.

Sterke reaksjoner

Flere Ice-kunder har brukt selskapets Facebook-side til å lufte frustrasjonen sin. Der never flere at de ikke får ringt ut og at de bare har mulighet til å ringe nødnumre. 

«Krise, ikkje enkelt å drifte et firma uten mobil. Dette er elendig.», skriver én av Ice-kundene. 

Flere skriver også at de ikke får mottatt eller sendt SMS. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen