IBM kan miste halvparten til Dell, HP

IBM solgte for kort tid siden hele sin PC-divisjon til Lenovo Group for ca. 1,75 milliarder amerikanske dollar. Bakgrunnen for dette er trolig at IBM blant annet vil konsentrere seg ytterligere om servermarkedet og Power-plattformen. Overskuddet forventes ikke å endre seg som følge av dette salget.

Talsmenn for IBM har sagt at salget ikke vil utgjøre noen spesiell praktisk forskjell for kundene. Ifølge undersøkelser utført av Forrester Research vurderer faktisk halvparten av IBM sine PC-kunder å bytte til Hewlett-Packard eller Dell.

Mange vil nok si at dette er ganske oppsiktsvekkende tall, spesielt siden lojaliteten til ThinkPad-kunder vanligvis er ganske stor. IBM sitt fokus i PC-markedet har vært å levere kvalitetsprodukter og ikke presse noe spesielt på pris.

IBM vil fortsatt ha sentrale personer innvolvert i PC-divisjonen og Lenovo kommer til å selge produktene merket som IBM en god stund fremover. ThinkPad-markedet er spesielt godt etablert og det ville selvsagt være noe rart dersom man ikke tok vare på dette.

(Kilde: TechWeb)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen