IBMs «smarteste» datasystem: Watson. (Bilde: Clockready / Wikimedia Commons)

IBM er i ferd med å gjøre noe smart

Satser hardt på sin «kunstige intelligens» Watson.

International Business Machines Corporation er et selskap vi gjerne tenker på som den gamle, gråblå mannen i IT-verdenen. For etter at de så å si fant opp den moderne PC-en, har de over de siste årene fokusert stadig mer på programvare og konsulentvirksomhet. Den maskinvareinteresserte lesers forhold til IBM forsvant nok med den populære ThinkPad, eller etter at de av mer forståelige grunner solgte unna harddiskdivisjonen til Hitachi.

Men IBM er på ingen måte akterutseilt. Selv om det over hundre år gamle selskapet med sine drøye fire hundre tusen ansatte fremdeles bruker en uhipp logo fra 1972 og på ingen måte er like kule som Apple eller Google, holder de likevel en fjerdeplass på listen over verdens mest verdifulle merkenavn.

Og det å si at de ikke stadig driver med noe nytt er også feil – de har tolv forskningssentre verden over som til sammen gjør at IBM har hatt rekorden for flest patenter fra ett firma i 20 år på rad.

Den smarte datamaskinen

Av alt det IBM sysler med om dagen er det ekstra fokus på deres «intelligente» datamaskin Watson, oppkalt etter selskapets første sjef Thomas J. Watson. Måten datamaskinen Watson skiller seg fra andre store datasystemer har dog ikke noe med ren prosessorkraft å gjøre, men snarere at den på sett og vis kan tenke selv – altså en form for kunstig intelligens.

Watson kan nemlig svare på spørsmål stilt på en naturlig og høyst menneskelig måte. Du skal ikke behøve å følge spesielle prosedyrer eller stille spørsmålene på en bestemt måte – Watson skal skjønne hva du er ute etter. Det beviste den også at den kunne allerede i 2011, da Watson slo lag fra universitetene Harvard og MIT i Jeopardy!, og siden den gangen har den ikke akkurat blitt mindre glup – nå er den også blitt hobbykokk.

Men IBM har ikke bare tenkt å bruke Watson til å vinne spørrekonkurranser og gi inspirasjon til bedriftskantina. Det smarte datasystemet skal også benyttes i vanlig forretningsøyemed, blant annet ved å kunne gi oss bedre mobilapper og bedre dataanalysemuligheter.

Gene Villeneuve, IBM.
Gene Villeneuve, IBM.Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Av sistnevnte fikk vi en kjapp demonstrasjon på IBMs egen BusinessConnect 2014 i forrige måned. Der kunne Gene Villeneuve, direktør for analyse- og forretningsinnsikt i IBM Europa, vise hvordan Watson kunne brukes til å hente frem relevante data fra regneark eller store datasett.

Mengden av data som til enhver tid registreres er nemlig allerede enorm, og vokser i takt med antall smarte dingser, sensorer, kameraer og bruk av Internett eller sosiale medier. Industrien kaller dette for «big data» – eller stordata på mer eller mindre godt norsk.

Utfordringen med stordata er at datamengdene blir så store eller komplekse at det blir vanskelig å analysere dem med tradisjonelle verktøy, og det er her IBM mener at Watson kan ta jobben.

– Watson Analytics er ikke bare raskere enn å bruke vanlige metoder, det er også enklere. Alle skal kunne bruke dette. Hvis du trenger å gå på kurs for å bruke Watson, har vi gjort noe galt, kunne Villeneuve fortelle under sin demonstrasjon.

Og med smarte analyseforslag fra Watson, kombinert med mulighetene for å stille vanlige spørsmål for å hente fram relevante data, er det ingen tvil om at Watson Analytics vil bli et sterkt kort for IBM.

I forrige uke ble det også klart at IBM planlegger å å tilby data fra Twitter i Watson Analytics, noe som eksempelvis betyr at bedriftene enklere vil kunne plukke opp holdninger og atferd hos kundemassen.

– Twitter gir oss en kraftig ny linse til å betrakte verden med – både som plattform for flere hundre millioner forbrukere og forretningsfolk, og som et sted der trender kan plukkes opp, uttalte Ginni Rometty, toppsjef og styreleder i IBM.

– Må omstille seg eller dø

Watson og hvordan denne kan brukes til å analysere stordata lurer også i bakgrunnen for IBMs MobileFirst-satsing mot bedrifter.

Sebastian Taylor, IBM.
Sebastian Taylor, IBM.Foto: Vegar Jansen, Tek.no

– Mobilt fokus er viktig i dag, men vil bli enda viktigere over de neste årene, kan Sebastian Taylor fortelle oss. Han er talsmann for mobile tjenester i IBM Norge, og har mer enn 20 års erfaring innen fagfeltet.

– Bedrifter som ikke tilpasser seg den mobile fremtiden vil bli utkonkurrert. Slike skjebner har vi sett før, eksempelvis med hvordan digitaliseringen har påvirket slikt som bokhandlere, platebutikker, fotobutikker og videosjapper, sier Taylor.

Han mener en god mobilstrategi både vil gi en bedrift mer produktive ansatte og føre til at kundene får bedre brukeropplevelser, og at firmaer som ser på mobilen som en hvilken som helst annen kanal for salg eller kommunikasjon skyter langt under blink.

– Ser vi på hvordan data fra mobile enheter vil kunne samles inn, analyseres og brukes, er det klart at det vil være et stort konkurransefortrinn å ha en skikkelig mobilsatsing. I dag kan vi for eksempel spore hvordan kunder vandrer rundt i butikklokalet. Deretter kan vi analysere oss fram til hva de er interessert i ved å se på hvordan de går og hvor lang tid de bruker foran hvilke hyller. Hva om du kunne sende kunden en SMS med et tilbud på det de står der og lurer på om de skal ha, spør Taylor.

Men før man kommer så langt, er det mye som må på plass. De trådløse nettverkene må oppgraderes til å takle den nye og smarte hverdagen, sikkerhet og personvern må prioriteres og tjenestene skal utvikles med eventuelle apper og nettsider. Dessuten må alt kunne administreres på en sikker og effektiv måte.

– Alt dette kan IBM levere i form av forskjellige «byggeklosser». Med det vi kan tilby av programvare, tjenester og erfaring er det ingen andre aktører som har større bredde, hevder han.

Et solid samarbeid

Med dette kommer vi naturligvis også innom samarbeidet mellom IBM og selveste Apple – nyheten som slo ned som en liten bombe i sommer. Dette samarbeidet bygger videre på MobileFirst, men med Apple på laget blir det hele så mye større.

– Vi har ekspertisen mot bedriftsmarkedet og unike muligheter til å analysere stordata. Apple har maskinvaren og allerede god penetrasjon ute i bedriftene. Det gjør at vi utfyller hverandre veldig godt, sier Taylor.

Apple-sjef Tim Cook påpekte tidligere i år at 98 prosent av Fortune 500-bedriftene og 92 prosent av Global 500-bedriftene bruker iOS-enheter. Mange av disse har dog havnet i storbedriftene ved at ansatte har tatt produktene med inn selv – Apple har strengt tatt ikke siktet seg inn mot bedriftsmarkedet. Men nå vil altså IBM kunne levere komplette løsninger med maskinvare fra Apple, og det kan bety skarer av nye bedriftskunder.

– Neste skritt er for IBM er å lage industrispesifikke tjenester og apper som utnytter funksjonene og mulighetene som ligger i selve maskinvaren og operativsystemet iOS. Vi bygger opp disse fra bunnen av – her vil det skje mye over de neste atten månedene, sier Taylor og henviser til pressemeldingen fra juli måned.

Nøyaktig hva dette vil ha å si for IBMs businessorienterte konkurrenter ville ikke Taylor spekulere i, men vi kan ikke skjønne annet enn at de faktisk har fått noe å være redd for.

IBM satser altså hardt på forskning:
Investerer 18 milliarder kroner for å komme ned på 7 nanometer >>>

Kilde: Wikipedia

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen