Jaguar har lagt lanseringen av sin nye elbil i-Pace til to steder parallelt: Graz i Østerrike og Oslo. Norge er ifølge Jaguar det ubetinget største markedet for bilen.
Jaguar har lagt lanseringen av sin nye elbil i-Pace til to steder parallelt: Graz i Østerrike og Oslo. Norge er ifølge Jaguar det ubetinget største markedet for bilen. (Foto: Jaguar)

Jaguar lanserer nye I-Pace simultant i Norge og Østerrike

Det er ikke ofte store selskaper legger billanseringer til Norge, men det skjer altså i kveld.

Jaguar Land Rover har nemlig identifisert Norge som det «ubetinget største markedet» for den nye elbilen i-Pace, og derfor lagt en parallell lansering til Oslo samtidig som hovedlanseringen i Graz i Østerrike.

800 gjester og presse er invitert til Gamle Museet i kveld, men for deg som ikke har anledning til å være til stede der, strømmer Jaguar også hovedlanseringen live på Youtube. 

Den strømmen kan du følge i videovinduet under fra klokken 19.00 i kveld. 

Oppdatert: 

90 kWh batteri

Vi er på plass på lanseringen i Oslo. Foto: Stein Jarle Olsen

Mange detaljer om bilen har vært kjent, men dette er første gang vi får se bilen i en ikke-konseptversjon, og Jaguar har også varslet at de kommer til å slippe alle tekniske detaljer og ikke minst priser på bilen. 

Spesielt det siste har det hersket store forventninger til: Vil premiummerket Jaguar prise seg såpass lavt at de for alvor vil blande seg inn i diskusjonen hos dem som vurderer å anskaffe for eksempel en Tesla Model X?

En startpris rundt 700 000 kroner har av flere vært anslått, og TV2s Broom hevder å vite at prisen vil bli 736 000 kroner for det laveste utstyrsnivået. Tesla Model X starter på sin side på 675 000 kroner med 75 kWh batteri. 

i-Pace i kamuflasje var nylig på vintertest i Sverige. Foto: Jaguar

400 hestekrefter 

Jaguar har også hatt en liste med noen av de viktigste spesifikasjonene på nett. 

  • 90 kWh batteri, som skal gi en rekkevidde på over 500 km etter den snille NEDC-testsyklusen.
  • To motorer som leverer 400 hestekrefter og 700 Nm umiddelbart dreiemoment
  • 0-100 km/t på cirka 4 sekunder
  • Fem seter og bagasjekapasitet på 530 liter bak og 36 liter foran. 

Jaguar har også sagt at bilen ville kunne hurtiglade med minst 100 kW effekt, altså det doble av hva som stort sett er vanlig på hurtigladere i Norge i dag. Det har også blitt spekulert i om hvorvidt den vil kunne få hengerfeste, noe mange elbilkunder i Norge etterlyser i dag. 

Bilen skal være på norske veier i løpet av andre halvår i år, og vi er selvfølgelig tilstede på lanseringen i kveld. 

Norges beste mobilabonnement

April 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12G


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen