I framtiden kan du kanskje rope «McDonald's!» for å bli kvitt reklamen. (Bilde: iStock Photo)

I framtiden kan du skrike for å bli kvitt reklamen

Snodig patent fra Sony vil gjøre TV-reklame mer interaktiv.

Mange vil si at TV-reklamer er et nødvendig onde, men Sony vil fjerne «onde» fra ligningen. I et nytt patent viser det japanske selskapet hva de har i tankene for fjernsynets framtid: Reklamer som blir gjort om til interaktive spill, og reklamer hvor seeren kan rope ut merkevarenavn for å kvitte seg med dem raskere.

I framtiden kan du med andre ord reise deg opp og rope ut «McDonalds» for å fjerne burgerreklamen, eller bestille pizza direkte fra en reklame ved å trykke på en «Kjøp»-knapp på skjermen.

Action og romantikk

Eksempel på framtidsreklame.
Eksempel på framtidsreklame.Foto: Sony

Patentet viser nemlig metoder hvor flere av Sonys produkter er i sving, deriblant PlayStation 3, PlayStation Move, PS Eye og DualShock-kontrollerne. Disse teknologiene fanger opp dine handlinger og gjør det mulig å skape et slags interaktivt forhold mellom deg og TV-en.

I tillegg til de kreative forslagene med burgere og pizzaer ovenfor, har Sony en idé om at forbrukere kan velge sjanger på reklamene. Er du glad i action, får du actionfylte reklamer, mens er du svak for romanser, blir det romantiske reklamer for alle penga i tiden mellom programmene du ser på.

Dette er riktignok bare et patent enn så lenge, men det viser uansett at produsenter har ideer som gjør at reklameverdenen ikke skal gå i stå.

Microsoft har også et lignende konsept på gang.
Les mer: Nå kan reklamen overvåke stua di

(Kilde: USPTO)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen