Vanskelige filskifter med parallelle parkeringer er bare noen av utfordringene de selvkjørende bilene møter i Mcity. (Bilde: University of Michigan)

I denne byen slipper ingen mennesker inn

Selvkjørende biler er de eneste innbyggerne i Mcity.

Selvkjørende biler høres kanskje ut som en utopi, men er allerede – på sett og vis – på vei til å rulle ut i samfunnet. Automatisk filskifte, adaptiv cruise-kontroll, skiltlesing og automatisk nødbrems er alt sammen funksjoner som gjør bilen mer eller mindre selvkjørende.

Nå melder Livescience om en by som er helt og holdent dedikert til selvkjørende biler, og fullstendig lukket og forbudt for mennesker.

Utstyrt som en helt ekte by

Oversiktsbilde over byens fasiliteter.
Oversiktsbilde over byens fasiliteter. Foto: University of Michigan

Byen har fått navnet Mcity, og dekker et areal på hele 129 499 kvadratmeter. Til sammenligning dekker gressflaten på Ullevål Stadion omtrent 10 000 kvadratmeter. På dette nokså store området har forskerne fått plass til nærmest alt en «normal» by med mennesker inneholder.

Dette omfatter blant annet skilting, lyskryss, rundkjøringer fotgjengeroverganger og fortauer. Det har til og med blitt plass til et skikkelig Downtown-område, med ordentlige fasader og utendørs servering. 

Selv om det som nevnt ikke er noen mennesker i Mcity, har de utstyrt byen med en mekanisk fotgjenger som skal gå ut i veien nå og da. Slik får man sjekket om bilene greier å bremse i tide, hvilket jo er en klar fordel. 

Her er området Mcity bygges på. Byen er på dette tidspunktet i uferdig tilstand.
Her er området Mcity bygges på. Byen er på dette tidspunktet i uferdig tilstand. Foto: University of Michigan

Anlegget ligger for øvrig ved Universitetet i Michigan, som også leder prosjektet. Ikke overraskende er målet med det hele å teste ut konseptet med selvkjørende biler, slik at de en gang i fremtiden kan slippes ut i ekte byer. Som Peter Sweatman, sjefen for avdelingen som tar seg av prosjektet, sier: 

– Mcity er et trygt, kontrollert og realistisk område der vi skal finne ut hvordan det enorme potensialet tilkoblede og selvkjørende biler kan realiseres så raskt, effektivt og trygt som mulig.

Nøyaktig hvor mange selvkjørende biler som skal rulle rundt i Mcity er uvisst.

Svenskene har enda høyere ambisjoner:
– Ingen skal dø i en Volvo i 2020 »

(Kilde: Livescience)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen