I denne bilen skal ingen dø

BILER SOM KJØRER SELV: Ta en dupp eller en kopp kaffe. Les avisen trygt og forsvarlig. Biler som automatisk følger en ledebil er kanskje ikke så langt fram i tid som man skulle tro. (Bilde: Volvo)

Volvo utvikler «no death»-bilen

Selvkjørende biler kan være på veien i løpet av åtte år.

[Side3.no]: Volvo har i lang tid vært kjent for å bygge noen av industriens mest sikre biler. Med nye Volvo V40 fikk bilprodusenten en fjær i hatten da det ble klart at Euro NCAP ga bilen den høyeste sikkerhetsscoren noen sinne.

Les også: Side3 tester Volvo V40

ALLEREDE SIKKER: Volvos nye V40 er ifølge Euro NCAP den sikreste bilen de har testet noen gang. Mye av æren for det må naturlig nok verdens første airbag for fotgjengere ta.
ALLEREDE SIKKER: Volvos nye V40 er ifølge Euro NCAP den sikreste bilen de har testet noen gang. Mye av æren for det må naturlig nok verdens første airbag for fotgjengere ta.Foto: Magnus Blaker, Mediehuset Nettavisen

Nå proklamerer Volvo at de ønsker å ta sikkerhet et langt skritt videre, og utvikler det de kaller for en «no death»-bil. «Ingen dødsfall»-bilen.

Det er volvosjef Anders Eugensson som avduker planene for Wall Street Journal, skriver nettsiden Industry Week. Han forteller at Volvo ved hjelp av ny teknologi sikter mot at ingen skal dø i eller på grunn av sine nye biler fra og med år 2020.

Volvo eies nå av det kinesiske selskapet Geely, og har forsket på teknologi for selvkjørende biler en god stund allerede. Tusenvis av prototyper skal ha blitt testet på offentlige veier i Spania og på Volvos testområde i Sverige.

Deler av denne teknologien vil dukke opp i biler før 2020. Den første bilen som kan kjøre på egen hånd skal lanseres allerede i 2014, og vil være i stand til å kjøre i opp til 50 kilometer i timen for egen regning.

- Fremtidens biler vil være akkurat som en bondegård. Bonden kan styre hesten og plogen, men dersom han sover, vil hesten fremdeles finne veien hjem. Og dersom bonden forsøker å styre hesten mot et tre eller utfor et stup, vil hesten nekte, forklarer Eugensson.

Saken fortsetter under videoene.


Det er avanserte sensorer rundt hele bilen som sammen med bilens datamaskin vil forhindre at bilen havner steder den ikke skal.

Volvo er langt fra de eneste som fikler med biler som ikke overlater sikkerheten til føreren. Også Ford, Mercedes, BMW og selv Google ønsker å utvikle selvkjørende «robotbiler».

Den store bøygen er imidlertid ikke teknologien, som i det store og hele allerede eksisterer. Det er snarere snakk om hvorvidt forbrukeren - bilsjåføren - vil akseptere et slikt system og ikke minst hvem som er ansvarlig dersom bilen likevel skal krasje. Føreren eller produsenten?

Ja, og så er det hele problematikken rundt Wien-konvensjonen, da, som krever at føreren må ha kontroll over bilen til enhver tid. Den britiske avisen Daily Mail poengterer imidlertid at bilindustrien gjør grep for å komme rundt bestemmelsene i konvensjonen.

VOLVO ANNO 2020: Sensorer vil etter hvert også fungere med biler i høy hastighet, tror Volvo.
VOLVO ANNO 2020: Sensorer vil etter hvert også fungere med biler i høy hastighet, tror Volvo.Foto: Volvo

Det er nok av skeptikere som hevder en selvkjørende bil aldri vil bli en realitet. Til det svarer industrien at den samme kritikken dukket opp i forkant av GPS-navigasjon, airbag, selvparkerende biler, sensorer som kan se den hvite linjen på veiskulderen og holder bilen på veien og adaptiv cruisekontroll som tilpasser bilens hastighet i forhold til bilen foran.

- Vi er overbevist om at dette er fremtiden, og vi ønsker å komme dit først, sier utviklingssjef Marcus Rothoff ved Volvos utviklingsavdeling.

Frem til vi eventuelt kan sette oss i bilen, oppdatere oss på nyhetsbildet og nyte morgenkaffen i køen på vei inn til jobben, er det en rekke store og små forbedringer og sikkerhetstiltak som vil bli implementert i nye biler fremover.

Saken fortsetter under videoen.

Til neste år avduker Mercedes den nye S-klassen. Dette er en bil som først og fremst er for spesielt bemidlede personer, men i motsetning til mye annet luksuriøst som folk flest ikke har råd til, er dette en bil som vil påvirke deg mer enn du aner.

S-klassen er nemlig en bil som alltid har satt standarden for hva resten av bransjen om noen år kommer til å innføre som standardutstyr. S-klassen var for eksempel den første bilen med airbag og elektronisk stabilitetskontroll - og i nyere tid automatisk nødbrems for å unngå påkjørsler bakfra. Alt sammen er nå enten allerede påbudt ved lov, eller i ferd med å bli standardutstyr på en rekke modeller.

Den nye S-klassen prøvekjøres på det som ser ut til å være Artist's Drive i Death Valley.
Den nye S-klassen prøvekjøres på det som ser ut til å være Artist's Drive i Death Valley.

De siste årene har konkurransen blitt knallhard på å tilby det beste og mest avanserte sikkerhetsutstyret blant de store premiumbilprodusentene, noe som gjør det vanskelig å alltid si hvem som er først ute med noe, men når S-klassen nå kommer i en ny generasjon er det spennende å se hva slags utstyr som vi om noen år helt sikkert vil anse som en selvfølge.

- De intelligente støttesystemene vil i fremtiden være i stand til å analysere komplekse situasjoner og gjenkjenne potensielle farer på veien ved hjelp av forbedrede sensorer som vil være langt mer avanserte enn de vi har i dag, forteller utviklingssjef Thomas Weber.

- Billedlig fortalt vil den nye S-klassen ikke bare ha øyne foran, men se 360 grader rundt hele bilen, sier han, og sier at den store utviklingen nå er på å få alle støttesystemene til å snakke sammen.

Under er noen av de avanserte sikkerhetssystemene som vil bli implementert.

Radarcruisecontrol med styrehjelp

Avansert radarbasert cruise control er blitt vanlig, men i fremtiden også samkjøres med andre systemer som sørger for at du holder deg midt i ditt kjørefelt når trafikken går sakte. Og om det er dårlig merking, vil bilen automatisk følge rett etter den forangående bilen.

Systemet vil derimot deaktivere seg og bli svært lydhørt om du tar hendene av rattet, så du ikke skal bli fristet til å la bilen kjøre av seg selv.

Nødbrems hindrer kryssulykker

En rekke produsenter har innført systemer som skal sørge for at bilen nødbremser som den forangående bilen bremser opp.

Nå utvides dette systemet til også gjenkjenne biler som kommer inn fra siden i kryss. Ser bilen at det er noen som vil kunne komme inn foran bilen, klargjør systemene bremsene - og setter på full nødbrems om ikke sjåføren reagerer i tide.

Systemet fungerer også om det kommer fotgjengere inn i veien.

Forbereder seg på påkjørsel bakfra

Mange sikkerhetssystemer forsøker for tiden å forhindre at du kjører på noen bakfra, men nå kommer det også løsninger som skal hjelpe til om du blir påkjørt bakfra.

Om den nye S-klassen er i fare for å bli påkjørt bakfra, vil den først blinke voldsomt med baklysene - og den vil låse bremsene for å hindre at bilen kaster for mye på seg for å hindre at en kan rulle inn i nok en bil og dermed unngå kjedekollisjon.

Smartere sikkerhetsbelter

En rekke biler har i dag systemer som strammer til sikkerhetsbeltene rett før en kollisjon for å sørge for så optimal effekt som mulig.

Det nye nå er at bilen først vil stramme til sikkerhetsbeltene rett før eller når det smeller, for så å gi litt etter når G-kreftene er på sitt verste for å dempe påvirkningene på kroppen. Den reduserte mengden G-krefter dette sparer kroppen for vil ifølge Mercedes dramatisk redusere risikoen for alvorlige skader ved en frontkollisjon.

Systemet kan sammenlignes litt med å dempe et fall ved å legge en madrass på bakken.

Oppblåsbare sikkerhetsbelter

I baksetene har man ikke like mye airbager som i forsetene, og i den nye S-klassen vil det derfor som standard være det som selskapet har kalt Beltbag. Dette er rett og slett oppblåsbare sikkerhetsbelter som skal fordele kreftene brystkassen påføres over et større området.

Smartere hovedlys

Utviklingen på lysteknologi går i en rasende fart, og hovedtanken til produsentene er at jo mer lys du kan bruke om natten, jo bedre er det. Dette løses for tiden på mange forskjellige måter, blant annet automatisk nedblending og kurvelys.

Mercedes' siste løsning er derimot en lysteknologi som rett og slett maskerer ut lyset i områder der det ikke er ønskelig at lyset skal treffe, primært andre biler. Dermed skal man kunne kjøre med fjernlyset på nærmest hele tiden.

Forbedret nattkamera

Ved forrige generasjon S-klasse innførte Mercedes nattkamera som gjør det betydelig enklere å se dyr og fotgjengere på mørkne veier.

Problemet er at teknologien er noe av det mest forstyrrende du kan kjøre med, og oppleves nesten mer som en sikkerhetsrisiko enn en fordel. På den nye generasjonen har teknologien forbedret slik at skjermen ikke trenger å vise videobildet hele tiden, men først slår seg på og advarer deg om den oppdager potensielle trusler.

Kommentarer (78)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen