Fortum åpnet i dag sine første lynladestasjoner på Ås utenfor Oslo. En Hyundai Ioniq fikk æren av å være den første til å ta i bruk den nye ladestasjonen.
Fortum åpnet i dag sine første lynladestasjoner på Ås utenfor Oslo. En Hyundai Ioniq fikk æren av å være den første til å ta i bruk den nye ladestasjonen. (Foto: Viktor Jæger, Fortum)

Torsdag åpnet Norges første superhurtiglader for elbil

Men ingen kan foreløpig utnytte dem fullt ut.

Ladeleverandøren Fortum Charge & Drive åpnet i dag Norges første lynladestasjon ved Shell Nygårdskrysset i Ås kommune like utenfor Oslo. 

Her har de plassert to splitter nye ladetårn som kan lade elbiler med opptil 350 kW effekt - syv ganger effekten til dagens hurtigladere på 50 kW og nesten tre ganger så mye som Teslas Superchargere kan lade hver bil med. 

Skal bli fire 

Ladestasjonen har ellers to 50 kW-ladere (CCS og Chademo) og to mellomraske ladere på opptil 22 kW. Like i nærheten ligger i tillegg McDonalds, som også har et knippe Fortum-ladere. 

De nye hurtigladestasjonene har i likhet med de gamle både støtte for CCS- og Chademo-standardene. Bare én bil kan imidlertid lade av gangen. Foto: Viktor Jæger, Fortum

I løpet av året skal leverandøren ha totalt fire lynladestasjoner, fire hurtigladestasjoner og tre mellomraske ladestasjoner på stedet, fordelt på Shell og McDonalds. 

Ladestedet blir en del av en ny ladekorridor som Fortum bygger mellom Oslo, Stockholm og Helsingfors. Stasjonene kan etter hvert også oppgraderes til 500 kW effekt om det skulle dukke opp biler med støtte for dette. 

– Neste generasjons elbiler ruller snart ut fra fabrikkene. Disse bilene har lenger rekkevidde og muligheten for raskere lading. Derfor bygger vi i Fortum allerede nå raskere ladestasjoner som kan lade neste generasjons elbiler når de kommer på veiene. Med disse ladestasjonene kan man lade en elbil for 25 mils kjøring på 10 minutter, sier Stian Mathisen i Fortum i en pressemelding. 

Jaguar i-Pace er blant bilene som har støtte for høyere ladefart enn dagens 50 kW-stasjoner kan levere. Den kan ta imot opptil 100 kW. Foto:  Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ingen kan utnytte dem - foreløpig 

Foreløpig er det altså ingen av elbilene på markedet som kan nyttiggjøre seg så heftig lading som 350 kW.

Det kommer imidlertid flere elbiler i år som har støtte for raskere lading enn 50 kW. Jaguar i-Pace og Hyundai Kona Electric vil begge ha støtte for 100 kW, mens Audis e-tron quattro har blitt annonsert med støtte for opptil 150 kW. 

Det er verdt å merke seg at dette er makshastigheter, og at ingen elbiler klarer å opprettholde denne effekten gjennom hele hurtigladingen. 

Inntil videre samme pris 

Hva så med prisen? Hurtiglading på 50 kW-ladere koster i dag 2,50 - 3 kroner minuttet avhengig av betalingsmetode, som tilsvarer en pris på mellom tre og fire kroner per kilowattime, litt avhengig av hvor effektivt bilen klarer å utnytte effekten til laderen. 

Foreløpig vil prisen for å bruke lynladerne være den samme, altså 2,50 kroner per minutt ved aktivering med ladebrikke eller app og 3 kroner per minutt med aktivering via SMS. 

Stian Mathisen i Fortum opplyser imidlertid at de etter hvert vil se på mulige modeller for å betale basert på effekten man benytter når man lader. 

Les også: Kia overrasket alle med rekkevidden på sin elektriske Niro

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen