VW Vizzion.
VW Vizzion. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

I.D. Vizzion er Volkswagens selvkjørende luksusdrøm

Tyskerne har dratt duken av sin fjerde konseptbil i I.D-familien.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

På bilutstillingen i Geneve har Volkswagen dratt duken av en fremtidsdrøm – en fullstendig selvkjørende elbil med kunstig intelligens. Modellen har fått betegnelsen I.D. Vizzion og er den fjerde i rekken av konseptbiler i «I.D.-familien».

Volkswagen kaller I.D. Vizzion for en luksussedan. Den har fire seter og et bagasjeromsvolum på 565 liter. Lengden er på drøye 5,1 meter, noe som gjør den til den største av de fire modellene i I.D.-familien.

Kupeen beskrives som en «interaktiv lounge» der AR-teknologi (utvidet virkelighet) i form av Microsofts HoloLens gjør det mulig å bruke bevegelser til å kommunisere med bilens virtuelle assistent, da i tillegg til stemmestyring.

  Foto: Volkswagen

Bilen skal kunne lære deg å kjenne 

Passasjerene gjenkjennes via elektronisk nøkkel eller ansiktsskanning, og individuelle profiler åpner for at alle får en skreddersydd opplevelse i form av slikt som personlige musikkpreferanser eller innstillinger for lys og klimaanlegg.

En kunstig intelligens med læringsfunksjon skal sørge for at bilen fungerer som en slags privatsjåfør som – forhåpentligvis trygt – vil bringe passasjerene fra A til B uten innblanding, og således gi alle om bord muligheten til å bruke tiden som man vil.

Bilen er altså fullstendig selvkjørende (autonomi på nivå 5), som jo er veldig kjekt med tanke på at den hverken har ratt eller andre synlige kontrollmuligheter. Volkswagen mener at det er mulig å nå dette nivået innen selvkjørende biler fra år 2025.

Konseptbilen er også utstyrt med HD Matrix-frontlykter med 8000 punkter – som også lar bilen kommunisere med omverdenen via interaktive lyselementer. Som eksempel nevnes det å lage virtuelle fotgjengerfelt i veien for å signalisere til gående at bilen har sett dem.

  Foto: Volkswagen

Rekkevidde på 665 kilometer

Av rene spesifikasjoner oppgir Volkswagen en total effekt på 225 kW og toppfart på 180 km/t. Batteriene skal ha en kapasitet på 111 kWh, mens rekkevidden er på inntil 665 kilometer etter den nokså urealistiske NEDC-standarden. Bilen skal kunne lades via induksjon eller vanlig kabel.

Batteripakken er plassert flatt i bunnen for å sikre god stabilitet og vektdistribusjon. Videre er det greit å få med at I.D. Vizzion har to elmotorer: Én på 75 kW på den fremre akselen, mens den bakre yter 150 kW. Akselerasjon 0-100 km/t er oppgitt til 6,3 sekunder.

  Foto: Volkswagen

Noen år unna

Hvorvidt spesifikasjonene blir stående gjenstår dog å se, dette er ikke en modell du vil se på veiene med det aller første. I.D. Vizzion er som nevnt en fullstendig selvkjørende konseptbil som ikke kan styres av noen av passasjerene, og da er det først mye som skal på plass av sikkerhetsteknologi og AI, for ikke å snakke om lover og regler.

  Foto: Volkswagen

Dette er jo den fjerde I.D-modellen i rekken av konseptbiler, og den første – kompaktbilen I.D. som har utvendig størrelse som en Golf og innvendig plass som en Passat – skal etter planen lanseres i 2020. Volkswagen planlegger å lansere mer enn 20 elektriske modeller innen 2025, og I.D. Vizzion kommer nok ikke inn i bildet før etter dette.

Ikke planer om å vente til etter 2025?
Dette er elbilene vi venter på i 2018 >>>

(Kilde: Pressemelding)

  (Foto: Volkswagen)
  (Foto: Volkswagen)
  (Foto: Volkswagen)
(Foto: Volkswagen)
(Foto: Volkswagen)
(Foto: Volkswagen)
  (Foto: Volkswagen)
(Foto: Hanne Hattrem, VG)

Norges beste mobilabonnement

April 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12G


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen