Hyundai Kona kommer med batteripakker på ca 40 og 65 kWh, og skal være "konkurransedyktig" med Opel Ampera-E på pris.
Hyundai Kona kommer med batteripakker på ca 40 og 65 kWh, og skal være "konkurransedyktig" med Opel Ampera-E på pris. (Bilde: Hyundai)

Hyundai bekrefter: El-Kona kommer neste år

Og den skal få over 500 kilometer rekkevidde.

Spekulasjonene om en elektrisk versjon av Hyundai Kona har versert en stund, men nå bekrefter Hyundai Norge at Kona Electric kommer til Norge allerede i første halvår 2018. 

Bilen kommer i to utgaver, med batteripakker på henholdsvis 39,2 og 64,2 kWh. Sistnevnte skal gi en rekkevidde etter den snille europeiske NEDC-standarden på over 500 kilometer, men det er som kjent kun ved ytterst optimale forhold. 

204 hestekrefter 

Opels Ampera-E har til sammenlikning en batteripakke på 60 kWh og en NEDC-rekkevidde på 520 kilometer, mens rekkevidden etter den mer realistiske amerikanske EPA-standarden er 383 kilometer. 

Uavhengig av batteripakke får Kona en elmotor på 150 kW (tilsvarer 204 hestekrefter), noe som skal gi sportslige og underholdende kjøreegenskaper, ifølge Hyundai selv. 

Bilen leveres med ombordlader på opptil 7,2 kW og støtte for hurtiglading, men Hyundai har foreløpig ikke sagt noe om hastigheten på denne hurtigladingen. Lillebror Ioniq støtter opptil 70 kW, så det er kanskje ikke usannsynlig at Kona vil få minst det samme. 

Håper å kunne levere nok 

Kona er den første fullelektriske kompakt-SUV-en på markedet, ifølge Hyundai.
Kona er den første fullelektriske kompakt-SUV-en på markedet, ifølge Hyundai. Foto:  Hyundai

På spørsmål fra Tek.no lover PR-sjef Morten Brusletto i Hyundai Norge at de skal gjøre «alt de kan» for å unngå en Opel Ampera-E-situasjon med flere års ventetid på ny bil. 

– Vi kan umulig vite hva etterspørselen blir, men har sett hvordan etterspørselen etter Ioniq har vært høyere enn det vi forventet, så vi prøver å være så godt forberedte som vi kan. 

Fortsatt er imidlertid ventetiden på en Ioniq opptil et år avhengig av modell og konfigurasjon, sier Brusletto. 

– Men vi har fått økt kapasiteten på fabrikk, så jeg regner med ventetiden vil gå nedover i løpet av høsten. 

– Hvordan blir Kona priset? 

Hovedkonkurrenten? Chevrolet Bolt, kalt Opel Ampera-E i Europa. 
Hovedkonkurrenten? Chevrolet Bolt, kalt Opel Ampera-E i Europa.  Foto: GEOFF ROBINS/AFP/NTB scanpix

– Det kan jeg ikke si noenting om foreløpig, for det vet jeg rett og slett ikke. Men vi skal være konkurransedyktige med Ampera-E, som er en bil på omtrent samme størrelse og ytelse. 

Gratis registrering 

Om du er interessert i en elektrisk Kona kan du registrere deg kostnadsfritt hos Hyundai, hvor du da får samme nummer i køsystemet ved et eventuelt kjøp som når du registrerte deg. Du må altså ikke betale et depositum, slik de fleste andre bilfabrikanter praktiserer. 

Som med Ioniq kommer Kona etter hvert i flere versjoner. En bensinversjon skal lanseres allerede inneværende måned, mens dieselversjoner kommer sommeren 2018. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen