Hyundai har ventet lenge med å slippe prisene på Kona Electric, men de er nå klare. 325 900 kroner for den ene utgaven de skal selge i Norge.
Hyundai har ventet lenge med å slippe prisene på Kona Electric, men de er nå klare. 325 900 kroner for den ene utgaven de skal selge i Norge. (Foto: Hyundai)

Hyundai slipper endelig prisene på Kona Electric


Annonsør­innhold
Les hele saken »

325 900 kroner. Det blir startprisen på Hyundai Kona Electric, en av årets mest etterlengtede elbiler. 

Som vi tidligere har meldt har Hyundai Norge valgt kun å selge utgaven med det største batteriet her til lands. Det betyr 64 kilowattimer, en motor på 204 hestekrefter og en rekkevidde etter den nye og relativt realistiske WLTP-standarden på 482 kilometer. 

Kan bare bestille Teknikk-versjon

Prisen har imidlertid latt vente på seg, etter at Hyundai flere ganger har forespeilet interessentene at prisene var like rundt hjørnet.

Kona Electric på bilmessen i Geneve tidligere i år. Foto: Hanne Hattrem, VG

Hyundai stoppet muligheten til å registrere interesse da de nådde 20 000 interessenter i Norge. I motsetning til de fleste øvrige produsenter har imidlertid ikke Hyundai krevd noe depositum, slik at listen ikke nødvendigvis speiler den reelle interessen. 

Kona Electric tilbys også kun i den heftigst utstyrte utgaven, kalt Teknikk. Den inkluderer blant annet head-up-display, automatisk nødbrems, frontkollisjonsvarsler, aktiv filholder, tretthetsvarsler og adaptiv cruisekontroll. 

Interiøret i Kona Electric. Foto: Hyundai

Kun to valg 

Bilen har parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, premium lydanlegg fra Krell, trådløs lader til mobilen og varme i forseter og ratt. Forsetene er 10-veis elektrisk justerbare, og Kona kan også hurtiglade med opptil 100 kW effekt. 

Det eneste kundene må avgjøre er om de vil ha skinninteriør med ventilerte seter eller skinninteriør og soltak, til henholdsvis 10 000 og 20 000 kroner utover standardprisen. Metallic lakk kommer også i tillegg, med 4900 kroner, og det gjør også eventuelle vinterdekk. 

Den toppspesifiserte Nissan Leaf-varianten Tekna starter til sammenlikning på 304 900 kroner, men den har kun 40 kWh batteri, og dermed betraktelig kortere rekkevidde. Volkswagens elektriske Golf starter på 326 900. 

– Overraskende lav

Kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen sier hans umiddelbare inntrykk er at dette er en overraskende lav prislapp, og sier han hadde sett for seg en vesentlig høyere startpris. 

– E-Golf starter jo på 327.000 kroner, og hvis du sammenlikner de to, så har jo Kona langt mer rekkevidde og tilsvarende egenskaper ellers. Den treffer markedet på en veldig gunstig måte. 

Han har imidlertid et obs å komme med.

– Vi vet jo at de hadde 20 000 på liste, og denne prisen vil nok øke etterspørselen etter bilen. Det blir spennende å se hvor mange de faktisk klarer å levere. 

Kona Electric støtter opptil 100 kW hurtiglading. Foto: Hyundai

VGs biljournalist: – Nesten sensasjonelt bra 

VGs biljournalist Hanne Hattrem er enig. 

VGs biljournalist og -tester Hanne Hattrem. Her i en Skoda Superb Foto: Jan Petter Lynau, VG

– Av det jeg kan se foreløpig ser dette nesten sensasjonelt bra ut. Ingen andre i dette segmentet matcher på rekkevidde, med unntak av Opel Ampera-E. Nesten 50 mil realistisk rekkevidde bør være mulig å få ut, gitt det vi vet om lavt forbruk fra våre tester av Hyundai Ioniq, sier hun. 

– Prismessig legger den seg litt over VW E-Golf, men denne vet vi trenger noe utstyr i tillegg. Den er også noe dyrere enn Nissan Leaf, men ingen av disse har samme utstyrsnivå, ser det ut til. Kona har autonødbrems med fotgjengergjenkjenning og adaptiv cruisekontroll, i tillegg til masse utstyr på komfort og sikkerhet. 

Hun påpeker imidlertid at den med sine 337 liter har mindre bagasjeplass enn Nissan Leaf, og sier det kanskje er det eneste som skuffer litt med bilen.

Da VG testet den «vanlige» Kona tidligere i år (VG Pluss), fikk den terningkast 5. Hattrem sier den er en velutstyrt bil med topp moderne førermiljø, god betjening og meget habile seter. 

– Og fossilutgaven var riktig så kjøreglad, sier hun. 

På veiene i juli 

Hyundai varsler at de første kundebilene er ventet til Norge allerede i juli, og at kunder som har meldt forhåndsinteresse får anledning til å bestille bil i morgen, altså 1. juni.

Disse kundene får eksklusiv tilgang til bestillingen frem til 17. juni, og så åpnes det for bestillinger fra alle 2. juli.  

Hyundai Nexo ble for første gang vist frem under CES-messen i Las Vegas i januar. Den skal være på norske veier i sommer. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Hyundai slapp også prisene på den nye hydrogenbilen Nexo i dag. Denne er en del større enn Kona, og tikker inn på 585.900 kroner inkludert levering. 

Også her er det bare en fullutstyrt toppmodell som vil selges, og bilen ankommer forhandlerne i løpet av sommeren. Nexo vil ha en rekkevidde på 754 kilometer etter den gamle NEDC-standarden. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen