Nye Hyundai Ioniq Electric får økt batteristørrelsen med snaut 40 prosent.
Nye Hyundai Ioniq Electric får økt batteristørrelsen med snaut 40 prosent. (Foto: Hyundai)

Oppdaterer Ioniq med større batteri

Får også appstøtte, kraftigere motor og nytt infotainmentsystem.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Hyundai lanserer en ny versjon av elbilen Ioniq, melder de i en pressemelding.

Den nye versjonen får økt batteristørrelsen fra 28 til 38,3 kilowattimer, som samtidig øker rekkevidden fra 204 til 294 kilometer etter WLTP-standarden.

Det bringer Ioniq betraktelig nærmere nye elbiler som søstermodellen Kona (449 kilometer), Kia e-Niro (452 kilometer), Nissan Leaf e+ (385 km) og Tesla Model 3 (415 kilometer i Standard Range Plus-versjon). 

Antallet hestekrefter øker også fra 120 til 136, melder Hyundai.

Ny grill og nytt dashbord 

Bilen har blitt redesignet både utvendig og innvendig. Foto: Hyundai

Både utvendig og innvendig gjøres det dessuten endringer. 

– Det nye designet inkluderer blant annet en kraftig endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk. Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en helt ny, større infotainmentenhet på 10,25 tommer med nytt brukergrensesnitt. En annen nyhet er ambient-lighting i kupéen, heter det i meldingen. 

Nye Ioniq får dessuten tilgang til Hyundais Blue Link-app, og Norge er et av de første markedene ut i Europa. Med appen kan man blant annet styre klimaanlegg og dørlåser, så vel som sjekke batteristatus og styre lading.

Bilen får også eCall, som ringer nødnummeret om airbagen løses ut, i tillegg til live-tjenester som sørger for at navigasjonstjenesten er oppdatert med informasjon om trafikk og ladestasjoner, blant annet. Android Auto og Apple Carplay er også begge støttet. 

Nytt dashbord og større infotainmentskjerm. Foto: Hyundai

Mer standardutstyr 

Nye Ioniq har videre fått nye sikkerhetssystemer, og filskiftassistent og fjernlysassistent er fremover standard på alle utstyrsnivåer.

– Ioniq Electric henter dessuten viktige funksjoner fra Kona Electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing får nye Ioniq Electric mulighet for enpedalkjøring. Nye Ioniq Electric får også den ekstra gjerrige modusen fra Kona Electric, Eco+, som gir enda lavere energiforbruk enn de andre modusene Eco, Comfort og Sport, skriver Hyundai. 

Dagens Ioniq Electric-modell. Bilde: Hanne Hattrem, VG

Nye Ioniq, som blir tilgjengelig både som elbil og ladbar hybrid (med 8,9 kWh batteri, samme som i dag), skal være tilgjengelig i Norge til høsten. Prisene er ikke klare.

Dagens Ioniq Electric koster fra 254 900 kroner. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen