Hyundais nye Nexo er en hydrogen-SUV bygget på en ny plattform. Den forbedrer Hyundais tidligere hydrogenmodell Ix35 på de fleste områder.
Hyundais nye Nexo er en hydrogen-SUV bygget på en ny plattform. Den forbedrer Hyundais tidligere hydrogenmodell Ix35 på de fleste områder. (Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Hyundai lanserer hydrogenbil med 600 kilometer rekkevidde

Og som kan kjøre selv på motorveien.

Las Vegas / Tek.no: De fleste bilnyheter her på CES-messen virker å dreie seg om elbiler, men Hyundai hadde andre planer. 

De har vært en av få bilprodusenter som har hatt en egen brenselcellemodell på markedet tidligere, og nå er de klare med det de kaller neste generasjons brenselcellebil.

Egen plattform 

Den nye modellen er kalt Nexo, og er i motsetning til tidligere bygget på en egen hydrogenbilplattform, noe de sier har gitt forbedringer på mange områder.

Hyundai omtaler Nexo som en «Future Utility Vehicle», ettersom den er lastet med alt hva selskapet har av teknologi. 

Først og fremst er rekkevidden forbedret betraktelig fra ix35/Tucson, som den forrige modellen het. Nexo skal kunne gå snaue 600 kilometer på en full tank, opp fra cirka 425 kilometer på Tucson.

Hyundai hevder Nexo har det som er verdens beste effektivitet for et brenselcellesystem, noe vi er tilbøyelige til å tro på, med tanke på at Hyundai Ioniq ligger langt under forbruket til de fleste andre elbiler på markedet. Toyota Mirai, en annen høyprofilert hydrogenbil, har til sammenlikning en rekkevidde på drøye 500 kilometer. 

Nexo er en relativt stor bil. Bilde: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Pålitelig i kaldt vær 

Nexo får godt med bagasjeplass. Bilde: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Nexo kan fylles til full tank på fem minutter, og den har en motor på 160 hestekrefter. Hyundai hevder også at de har løst problemet hydrogenbiler kan ha med oppstart i kaldt vær, og Nexo skal kunne starte pålitelig helt ned i nesten 30 minusgrader. 

Siden den i praksis kjører på vann, har den selvfølgelig ingen utslipp, og Hyundai hevder sågar den bidrar til å gjøre lufta rundt deg renere, ettersom den filtrerer bort 99,9 prosent av støvpartikler i lufta som passerer gjennom. 

I førermiljøet er det brukt miljøvennlige materialer i stor grad. Bilen har også blant annet blindsonekamera, den har cruisekontroll med filholder på motorveien og kan parkere seg selv. Bilde: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Alle Hyundais nyeste teknologier er på plass, slik som blindsonekamera som slår inn når du skifter fil, en assistent som lar bilen holde seg innenfor sitt felt på motorveien i opptil 145 kilometer i timen uten å følge en annen bil, og en modus som lar bilen parkere seg selv uten at du sitter i den.

Den skal også være like slitesterk som en bil med forbrenningsmotor, noe som tidligere ikke har vært tilfelle for hydrogenbiler. 

Se en liten video av innsiden av Hyundai Nexo.

Lanseres i USA i år

Den nye plattformen har gitt større plass innvendig og en lettere bil sammenliknet med forgjengeren Ix35. Bilde: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Tilgjengelighet og pris er foreløpig ikke kjent, men Hyundai nevnte fra scenen at den ville bli tilgjengelig i California i år. ix35, som Tucson het utenfor USA, var tilgjengelig i 11 markeder i Europa, Asia og Australia, så det er kanskje ikke usannsynlig at vi vil se Nexo også på våre breddegrader i løpet av året. 

Samtidig er det vel ingen grunn til å tro at Nexo vil bli i nærheten av en like stor suksess som Hyundais nye elbil Kona ser ut til å kunne bli. Over 13000 nordmenn har stilt seg i kø for denne i skrivende stund. 

Les alle våre saker fra CES-messen >>

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen