(Bilde: Elon Musk)

Hyperloop kan få problemer

– Blir som å ta en berg-og-dal-bane i 30 minutter.

Elon Musks planer om Hyperloop ble offentliggjort i forrige uke, og kritikken har ikke latt vente på seg. Ikke overraskende stiller en av konkurrentene, en av oppfinnerne bak maglev-teknologien, seg negativ til «den femte formen for moderne transport».

Ifølge The Verge er maglev-guru James Powell spesielt bekymret for innsiden av tuben, der Hyperloop-kapslene skal fyke av gårde i lynfart.

Friksjonsløs sveving

Foto: Elon Musk

Designen, slik den framstår i dag, tillater kun et mellomrom på tre hundredeler av én tomme mellom tuben og skiene som er plassert rundt kapselen.

Det lille mellomrommet er nødvendig for framdriften i Hyperloop. Det skaper luftputedannelse, som lar kapselen sveve friksjonsløst i tuben. Å få dette til å gå glatt, vil ikke være lett, mener Powell.

Liten hump – stor skade

Bare en liten hump på innsiden av tuben vil være nok til å skape store ødeleggelser i Hyperloop, tror Powell. Det er likevel mulig å få til, men det vil bli alt annet enn lett og billig:

– Det vil bli en vanskelig prosess, sier ingeniørkonsulenten Vinod Badani, ifølge The Verge. – Kvalitetskontroll og målinger må være svært nøyaktige.

Berg-og-dal-bane

Foto: Elon Musk

Et annet problem for Hyperloop er selve komforten for passasjerene. Ved hastigheter på opptil 1200 km/t, vil hver minste lille sving oppleves som ubehagelig av de som måtte befinne seg på innsiden av kapselen.

For å motvirke bevegelsessyke, har Musk derfor lagt fram en rute som begrenser de såkalte laterale G-kreftene til maksimalt 0,5 G. James Powell hevder at folk oppga kvalme allerede ved 0,2 G i tester han og selskapet hans har utført.

Den nærmeste sammenligningen er å kjøre i en berg-og-dal-bane i en halvtime, skriver The Verge. Mens fornøyelsesattraksjonene topper på 0,5 G, vil Hyperloop holde seg til dette i en kurve.

Mens dette er langt unna å besvime (det gjør de fleste ved 4,7 laterale G-krefter), er det fremdeles ubehagelig og kvalmende. En rettere linje eller lavere hastighet i kurver kan være blant løsningene her.

Er mulig

Selv om ingen av disse to problemene er umulige å overkomme, vil det altså være en storstilt utfordring for de som eventuelt måtte prøve å bygge Hyperloop.

The Verge påpeker imidlertid at det å bevise at konseptet er gjennomførbart i virkeligheten kan ha vært gründeren Elon Musks plan hele tiden.

Nysgjerrig på transportmiddelet?
Dette er Hyperloop »

(Kilde: The Verge)

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen