Hvorfor virker den ikke?

Det har vel skjedd de fleste av oss. Man får en ny dings mellom hendene. Man har gjerne gledet seg lenge, og vips har man det nye leketøyet mellom hendene.

Så skjer det. Man får bange anelser, og gleden snus til gryende frustrasjon. Noe virker ikke. Spørsmålene er mange, hva er galt, hvorfor er det galt.. og hvorfor akkurat meg?

Når det gjelder mobiltelefoner er det heldigvis slik at mange ting relativt lett kan ordnes. Vi skal gå gjennom noen av de vanligste problemene man har med en ny mobiltelefon.

Brudd i samtaler, eller beskjed om ”Opptatt nettverk” ved oppringning

Svært mange nye mobiltelefoner bruker de nye 3G-nettverkene for kommunikasjon. Dette gir kjappere tilgang på internett og noe bedre lydkvalitet under samtalen. Likevel er det slik at denne type nettverk har kortere rekkevidde enn det gamle GSM-nettet. 3G-nett vil også lettere støte på problemer der man har tykke vegger, gjerne av betong. Følgelig blir det ofte til at mobiler må bytte mellom 3G og GSM. Dette blir kalt ”handover” og vansker med å få de gamle og de nye nettene til å snakke sammen var blant årsakene til at det tok noe lengre tid før 3G ble utbygget i Norge enn i vårt naboland til øst.

Det er ikke sikkert mobilen må til verksted, selv om den ikke virker.
Det er ikke sikkert mobilen må til verksted, selv om den ikke virker.

Akkurat idet mobilen bytter fra GSM til 3G eller andre veien oppstår det av og til litt ”dødtid” der mobilen ikke er tilkoblet noe. I denne perioden vil de som ringer inn støte på feilmeldinger eller telefonsvarer. Dersom du forsøker å ringe ut vil du få beskjed om at nettverket er opptatt eller utilgjengelig. Om en slik overgang skjer midtveis i samtale kan det forekomme at samtalen brytes. En vanlig anbefaling for å bli kvitt dette problemet er å skru av 3G dersom man ikke behøver rask internettilgang. Dette vil som regel også gi noe bedre batteritid.

Problemer med å sende tekstmeldinger

SMS sendes gjennom en sentral som videreformidler meldingen, eller tar vare på den dersom mottakerens mobiltelefon ikke er skrudd på eller tilgjengelig i nettverket. Denne sentralen har et telefonnummer som ligger lagret i SIM-kortet. En ny mobiltelefon kan ofte fortone seg om uvant og menyene kan oppleves unødvendig omfattende ved første øyekast. Det er ikke sjelden at man roter seg inn på steder man ikke burde vært og før man vet ordet av det har man mistet en innstilling.

Nummeret til tekstmeldingssentralen finnes som regel lagret under tekstmeldingsmenyen til telefonen. Her vil man ofte finne en undermeny som heter innstillinger. Dersom man har Telenor er nummeret man skal benytte +4790002100, om man har Netcom er det +4792001000. For de øvrige operatørene er det vanlig at man finner dette nummeret på hjemmesidene. Alternativt kan man søke etter ”SMS-sentral” og legge til navnet på sin operatør i en søkemotor. Dersom man har rotet seg inn i denne menyen ved en feiltakelse er også en av de vanligste feilene at siste siffer mangler. Dersom nummeret kun består av kun landskode (+47) og sju siffer er det derfor ofte en god ide å legge til en null.

Vær forsiktig når du bytter SIM-kort. Kortet huser blant annet kontaktlisten din.
Vær forsiktig når du bytter SIM-kort. Kortet huser blant annet kontaktlisten din.

Problemer med bildemeldinger

Dette er et av de vanligste problemene man kan ha med nye mobiltelefoner. Svært ofte er ikke mobilen satt opp for operatøren man skal bruke den sammen med. Dette skjer spesielt i tilfeller der mobilen er en gave og kjøpt uten abonnement og bindingstid. De fleste operatører har automatiske innstillinger for de fleste mobiltelefoner. Disse kan hentes fra nettstedene til de ulike operatørene.

Innstillinger for Telenor kan hentes her og Netcom-brukere finner sine innstillinger her. Følg instruksjonene som gis av veiviseren. Dersom mobilen spør etter kode er den som regel enten 0000 eller 1234. Dersom det er snakk om et nytt abonnement er det heller ikke uvanlig at man må aktivere tjenesten ved å sende en MMS-melding til seg selv.

Feilmeldingen "Inaktivt SIM-kort"

Det kan ta litt tid fra et nytt SIM-kort kjøpes til det aktiveres, men som regel går det ikke mer enn et døgn. Dersom mobilen er påskrudd med et kort som ikke er aktivt må man som regel skru den av og på igjen for å sjekke om det har blitt aktivert.

Simkort er følsomme saker.
Simkort er følsomme saker.

Feilmeldingen "Sett inn SIM-kort"

Dette er ikke like enkelt å fikse innenfor hjemmets fire vegger. Et SIM-kort utsettes for relativt lite slitasje, da det som regel bor godt skjermet inni en mobiltelefon. I den grad man utsetter et SIM-kort for påkjenninger er det gjerne i forbindelse med bytte av mobiltelefon og flytting fra en telefon til en annen.

SIM-kortproblemer er av de vanligste problemene som oppstår i forbindelse med overgang til ny mobiltelefon, og nytt SIM-kort er som regel forhandlerens første forslag for å avhjelpe. I noen få tilfeller hender det at selve kortleseren i telefonen er defekt. Som regel kan man få et nytt SIM-kort på kjøpet når man handler mobiltelefon, og dersom det dreier seg om en ny telefon er det ikke uvanlig at man blir tilbudt bytte kostnadsfritt dersom problemet oppstår kort tid etter salget. Dersom man må betale koster et nytt SIM-kort som regel mellom 100 og 200 kroner.

Generelle forholdsregler

Ta vare på emballasjen. Mange steder gis man ikke i utgangspunktet bytterett på mobiltelefoner, og spesielt ikke dersom de er solgt sammen med abonnement. Dersom det ikke har gått for lang tid fra kjøpsdato – som regel innenfor en uke – tilbyr likevel produsenten ofte en løsning ved å ta tilbake telefonen. I slike tilfeller er man helt avhengig av å ha komplett emballasje og salgspakke for tilbakesending.

Om man har vært uheldig og mistet noe kan det likevel være en løsning å ta emballasje og tilbehør fra telefonesken man bytter til, slik at dette kan sendes inn sammen med den defekte telefonen. De fleste telefoner leveres med noe strøm på batteriet, slik at den kan skrus på uten at man må lade den først. I noen tilfeller er likevel batteriet dødt ved levering, og man skal være klar over at det kan ta noen minutter før et helt utladet batteri våkner til liv. Derfor bør man la laderen stå i en times tid før man konkluderer med at den ikke virker.

Oppdater telefonen

For problemer som ikke er nevnt her er det også greit å vite at man i mange tilfeller kan oppdatere programvaren på telefonen sin. For Nokia og Sony Ericsson er dette som regel svært enkelt, og programvare finner man ved å finne sin modell på nettsidene til leverandøren. For de øvrige leverandørene varierer det om slik programvare er tilgjengelig. Det kan uansett være lurt å ta en titt på leverandørens nettsider i tilfelle en slik oppdatering kan løse kjente og modellspesifike problemer.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen