Hvorfor flokker millioner til dette nye sosiale nettverket?

Fem ting du bør vite om Ello, det nye nettstedet «alle» vil ha invitasjon til.

Tilsynelatende ut av det blå har et nytt sosialt nettverk dukket opp; Ello. Med lovnader om at ingenting av det giganter som Facebook, Twitter og Google+ gjerne blir kritisert for skal finne sted her, har interessen vært ekstrem den siste uka. Laget av syv utviklere og designere som et hobbyprosjekt frem til i vår, har prosjektet nå fått en medieomtale og brukereksplosjon få bare kan drømme om.

– Jeg vil bevise at reklame ikke er den eneste måten å tjene penger på Internett. Det som ødelegger Internett og skaper alle personvernsutfordringene dreier seg rundt reklame som en forretningsmodell, sier medgrunnlegger Paul Budnitz til Fortune.

Frem til mai i år hadde nettstedet 100 medlemmer, alle venner av de syv grunnleggerne. Nå står én million mennesker på ventelisten, og den siste uka har opptil 50 000 nye registrert seg i timen. Hva er dette nettstedet for noe? Hvorfor har det blitt så populært? Kommer Ello til å vippe Facebook av tronen? Dette og mer skal du få svar på her.

#1: Medlemmene strømmer til

Når en ny og lovende tjeneste dukker opp på nettet, er det gjerne kun de mest ivrigste brukerne som hopper på. Av natur tar det litt tid før «mannen i gata» henger seg på, og som markedsteorien sier er det innovatørene («the first movers») som henger seg på først – for å sjekke ut, for å være en av de som er tidlig ute og for å kunne diskutere nyvinningen.

Slik er det også med Ello, foreløpig, men gruppen av innovatører er temmelig stor. Den siste uka har Ello fått mellom 30 000 og 50 000 registreringer i timen under de mest hektiske periodene, rapporterer en rekke medier. Det er et utrolig tall, og det er åpenbart at Ello begynner å få fotfeste. At vennene dine, og andre du måtte ønske å følge, er på den samme plattformen som deg er vitalt for en tjeneste som dette.

Skyhøy registreringstakt, viral omtale i sosiale medier og tradisjonelle medier er imidlertid ikke alt – noe Google har vist med Google+. Tjenesten har riktig nok over en halv milliard brukere, men den er altså fortsatt ikke helt på Facebook-nivå.

Ello er riktig nok ikke Google. Ello er skapt av syv gründere, ikke en gigant med 25 000 ansatte og et milliardfond i ryggen. Det har riktig nok fint lite å si; brukertallet må over en kritisk masse og holde seg der, men Ello har hittil ikke sluppet det totale brukertallet. Samtidig er det nok litt lurt å ha i bakhodet at Facebook ikke hadde dagens 1,3 milliarder aktive brukere et par måneder etter oppstarten.

At Ello nå skyter fart skyldes også tildels grep de andre gutta i klassen har gjort i det siste, og da spesielt Facebook. Som The Daily Dot påpeker var det først etter at Facebook gjorde en endring i navnepolitikken sin, at Ello virkelig tok av. Flere krumspring hos de etablerte gigantene kan nok være den hjelpen Ello trenger.

Det tar uansett tid å komme i gang, så om Ello vil være den neste store sosiale plattformen alá Twitter og Facebook, er det rett og slett bare tiden som vil vise. Men én ting er klart; du får flere og flere potensielle kompiser hver eneste dag.

 

#2: Lover deg reklamefrihet

Det store salgsargumentet til Ello er at du skal slippe alt det kommersielle som er knyttet til andre sosiale medier. De lover deg, på tro og ære, at de aldri kommer til å vise deg reklame eller budskap som er promotert. De lover også at all informasjonen de soper sammen om deg, ikke skal selges videre til tredjeparter. Grunnleggerne mener selv nemlig av begge deler er både ekkelt og uetisk.

Du har i tillegg muligheten til å slå av at Ello selv sporer hva du driver med, tall de i utgangspunktet bare skal bruke til ren statistikk. For å understreke hvor viktig denne reklame- og sporingsfriheten er for Ello, viser grunnleggerne til at de selv avskyr begge deler – og at reklamefriheten sånn sett ligger i DNA-et til tjenesten.

Ello er riktig nok ikke noen ideell organisasjon, så penger må de tjene på ett eller annet vis. Det skal de gjøre ved å tilby en rekke spesielle funksjoner som du må betale for å få tilgang til. Summene skal være lave, men akkurat hvilke funksjoner du må betale for er foreløpig ikke kjent. Det eneste utviklerne har sagt er at de har tro på at alle er forskjellige, og at de derfor vil ha spesielle behov for å tilpasse sin profil. Det kan trolig oversettes til at de vil lage et mylder av spesialfunksjoner, som du så kan plukke et par fra. 

Selve «grunnpakken» skal imidlertid forbli gratis, loves det. 

Men hvor lenge kan Ello være totalt annonse- og sporingsfri? Det er tross alt milliarder av kroner å tjene på begge deler, om nettverket blir populært. De har ingen store kommersielle eiere i dag, men på ett eller annet punkt er det sannsynlig at flere investorer kommer inn i bildet. At brukerne betaler for enkeltfunksjoner gir penger i kassa, men om Ello fortsetter den eksplosive veksten de har nå trengs det penger til å lønne flere ansatte og kjøpe flere servere. Og investorer er jo akkurat det navnet sier – folk som skal ha avkastning på pengene sine. 

Men enn så lenge lover Ello deg denne friheten, og det må vi rett og slett stole på inntil videre.

 

#3: Du må ha invitasjon

Vi nevnte det under første punkt; Ello er en miniputt organisasjonsmessig. Det er få folk, og foreløpig er det ikke milliarder av gyllne daler som flommer inn i selskapet. De har riktig nok fått en snau halv million dollar i støtte fra én investor allerede, men servere og utvikling i stor skala er dyrt, og det trykket av påmeldinger Ello nå ser er ekstremt.

Det er en av grunnen til at du i dag må få en invitasjon av noen som allerede er på Ello for å lure deg inn; de må holde igjen slik at trykket holder seg på et nivå de kan håndtere. Samtidig har invitasjonssystemer en annen stor fordel, som sparker i gang når interessen brått øker – det skaper en egen hype, en egen eksklusivitet, rundt dette barnet av et sosialt nettverk. 

Det er riktig nok én vei utenom invitasjon, du kan melde deg opp på en venteliste. Det gjorde jeg for to uker siden, og jeg er ennå ikke sluppet inn via denne – og jeg satt meg opp på ventelisten før Ello fikk den eksplosive veksten som de nå ser. Om du henger deg på nå må du nok vente lenge. Faktisk skal det stå en million brukere i kø, men mange av disse – som meg – har nok allerede sluppet inn via en invitasjon.

Det er riktig nok ikke full krise om du ikke klarer å komme deg på Ello i dag, fremfor om noen uker. Som vi skal over på i neste punkt er hele tjenesten foreløpig veldig spartansk på mange måter, og utviklerne jobber iherdig med å utvikle en drøss med nye funksjoner. Sånn sett blir nettverket nytt hver eneste dag, og det nettverket består av i dag er veldig enkelt og grunnleggende.

 

#4: Veldig enkelt og spartansk 

Ello er på mange måter veldig ulikt alle andre sosiale nettverk der ute. Hverken Facebook, Twitter, Google+, Pintrest eller andre har etter vår mening en like enkel og spartansk design, samt funksjonstilbud. Det kan tidvis være veldig kjedelig.

Årsaken til designen er både måten Ello har valgt å strukturere seg selv, og det at nettverket bare er noen måneder gammelt.

I likhet med de andre sosiale nettverkene oppretter du en profil, setter et profilbilde og et enormt toppbilde. Du kan også skrive litt om deg selv, og ha en personlig «vegg» av innlegg, omtrent som både Facebook og Twitter.

Det er med selve «nyhetsstrømmen» at Ello skiller seg ut. Til venstre finner du to store knapper – «friends» og «noise». Klikker du på den første får du en nyhetsstrøm alá Facebook, men den er langt mer personlig. Her finner du poster og oppdateringer fra venner, samt varslinger om nye følgere og lignende. Med «Noise» kan du velge å følge en haug med folk som ikke nødvendigvis er vennene dine, men som du gjerne vil få med deg ett og annet fra – skilt fra den mer personlige nyhetsstrømmen.

Om vi skal sammenligne med Facebook, kan du her skille de nærmeste vennene dine fra alt mulig annet i verden – som poster fra morsomme nettsteder, selskaper, kjendiser og C-venner.

Å finne nye venner er litt tuklete, da Ello foreløpig ikke har en søkefunksjon som automatisk lar deg importere en venneliste og matche den mot Ello-brukere. Du må søke opp venner manuelt, eller bla deg gjennom forslagene som kommer opp.

 

#5: Skal ikke bare være en «reklamefri Facebook»

Ello altså klart å få fotfeste mye takket være at hele nettverket fungerer som en motpol til dagens giganter. For mange kan både Facebook, Twitter og Google+ bli for personlige, for personfokuserte, for privatliv-invaderende, ha for mye reklame og stadig gjøre endringer som legger press på personvernet. Ello jobber for at dette ikke er noe du skal oppleve hos dem, og tidspunktet for lanseringen er god – i lys av Facebooks endring av navnepolitikken.

Ello fører også en noe strengere linje rundt netthat og lignende adferd som på ett eller annet vis skader andre fysisk eller psykisk. Både Facebook og Twitter er i mot netthat de og, men som Vox viser til skal det mer før et nettroll blir utestengt til hos de to gigantene enn hos Ello.

Men mye kan skje etterhvert som tiden går. Ello virker som skapt for de som er mot sporing og annonser på nett. Skaperne lover at de skal være noe helt annet enn eksisterende sosiale nettverk, og at du ikke skal være produktet de selger. Da er det kanskje lurt å ha i bakhodet at Facebook startet opp med den samme mentaliteten – de skulle koble sammen verden. De første årene var det produktet som stod i fokus, men etterhvert utviklet de seg til å bli en annonsegigant. Vi sier ikke at det samme nødvendigvis skal skje med Ello, men hva som ligger i fremtiden er det få som vet. Om du på ett eller annet punkt synes Ello blir for kommersielle, er det – akkurat som med Facebook – bare å slutte å bruke tjenesten.

I første omgang er det imidlertid brukere Ello trenger mer av. De har en eksplosiv vekst, men det er en hard kjerne av entusiaster – ikke hele vennekretsen din. Faktisk opplever vi, en mening mange rundt på nettet deler med oss, at nettstedet foreløpig er som stå på scenen i en operasal med vaktmesteren og kollegaene dine som eneste tilskuere. 

Er Facebook og Twitter truet? Neppe. Det kommer nye sosiale nettverk hele tiden, og selv om Ello har fått en panglansering av de sjeldne, er det fortsatt en lang vei igjen til mål.

Selv om Ello tar avstand fra det, er det enorme summer i reklame:
Slik tjener Facebook 50 milliarder på deg » (Ekstra)

Kilder: Readwrite, Vox, Techcruch, Wired, Fortune, Re/code, The Verge

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen