Hvordan velge riktig serverleverandør (del 1)

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Introduksjon

Hvordan kjøper du egentlig servere? Bygger du selv, kjøper du den billigste du kommer over eller har du forutbestemte meninger om hvilken serverleverandør du skal bruke fordi du har "hørt at de er bra"?

Hva er egentlig forskjellen mellom rackmonterbare-, tårn- og blad-servere samt hvordan passer virtualisering inn i alt dette?

Bør man se på tekniske spesifikasjoner først eller er en spesifikk serverleverandør alltid bedre enn en annen? Dersom du er teknisk kompetent er det kanskje like lurt å bygge hele systemet selv?

I denne artikkelserien setter vi søkelys på de vanligste spørsmålene, tabbene og konsekvensene rundt det å velge server for bedriften. Hvordan velger du riktig type servere for din virksomhet?

Sikker på at serverne ikke blir det svakeste leddet i bedriften
Sikker på at serverne ikke blir det svakeste leddet i bedriften

Hva skal serveren brukes til?

Din første tanke når du velger serverleverandør bør være noe slikt: hvilken rolle utgjør disse serverne i bedriften?

Hvor kritiske er egentlig de applikasjonene du skal kjøre på denne maskinvaren. Skal de kjøre et CRM-system som benyttes 50 telefonselgere som er konstant i ilden eller er det et støttesystem for regnskapsavdelingen som bare benyttes på ukentlig basis.

Valg av serverarkitektur bør knyttes opp i mot den praktiske betydningen av systemet og absolutt ikke overlates ene og alene til teknikeravdelingen uten at man har fortstått den langsiktige konsekvensen av feil valg.

I de fleste tilfellene er det selvfølgelig før eller siden pris man lander på og mange avdelinger har kanskje harde IT-budsjetter fordi ledelsen har sett at servere kan anskaffes i sin enkelhet i nettbutikker til 10-20 000 kroner pr. stk.

Den overordende tankegangen når du skal anskaffe deg én eller flere servere bør være: Hva er det som står på spill dersom systemet går ned og hvilke kostnader er forbundet med dette?

Sett deretter innkjøpsbudsjettet i en noenlunde fornuftig grad i forhold til den risikoen du er villig til å ta. Det er greit å bygge selv dersom du sparer halvparten av pengene, men det kan likegjerne være verdt å svi av 200 000 kroner på et serversystem som skal drive en applikasjon som er mye av grunnlaget for bedriftens omsetning på 10 millioner kroner.

Dersom noen spør deg: "er det akseptabelt at serveren går ned uforutsett?" - vil du kanskje svare "Absolutt ikke!". Merk følgende: den serveren du kjøper, bygger selv, leaser eller leier av et profesjonelt hostingfirma kommer nesten garantert til å ha uforutsett nedetid. 

De fleste servere har drøssevis av "single-point-of-failure". Komponenter blir ødelagt over tid og dersom du ikke har tatt de nødvendige steg for å sikre kontinuerlig drift, kan du raskt bli skadelidende med direkte økonomiske konsekvenser.

Hvilken profil har din egen bedrift? Har du et eget teknikermiljø som kan løse eventuelle problemer som oppstår eller er du villig til legge noen kroner ekstra på bordet for en mer driftssikker server og spare plutselige konsulentutgifter eller bruk av egen tid?

Så lenge vi ser på x86-servere, er stort sett teknologien i bunn den samme, men det finnes også en rekke andre aspekter å vurdere. Hva med serviceavtale, langsiktighetstankegang og komplementerende tjenester som kanskje kan gjøre andre deler av bedriften mer effektiv? Hvilken serverleverandør gir deg den høyeste investeringsverdien når du ser hele bildet?

Trengte du kanskje bare en e-post-server?
Trengte du kanskje bare en e-post-server?

De vanligste tabbene

Stort sett er det farlig å generalisere siden det alltid finnes forskjellige synsvinkler. Vi skal allikevel prøve å liste opp en del vanlige avgjørelser ved serverinnkjøp som kan føre til problemer.

  • Serverbudsjettet settes ut i fra prisen på de billigste serverne, uten å se på verdien av tjenestene de skal kjøre
  • Tekniske spesifikasjoner blir viktigere enn det praktiske problemet maskinene skal løse
  • Hardware velges isolert og man ender opp med kompatiblitetsproblemer mellom maskinvaren og operativsystemet
  • Man velger selvbygg fordi man tror at dette alltid blir billigere
  • 24/7 serviceavtale nedprioriteres, men har du ressurser til å knote på serverrommet kl. 03.00 natt til nyttårsaften?
  • Innkjøpsansvaret kastes til utvikleren som har laget applikasjonen fordi ledelsen tror teknologi er irrelevant for de store linjene i virksomheten
  • Man glemmer andre alternativ enn å kjøpe: lease maskinvaren eller leie servertjenesten hos en kommersiell aktør
  • Ledelsen i en ikke-teknisk bedrift tror serverleverandøren bare er et nødvendig onde istedet for en samarbeidspartner som faktisk "kan snakke samme språk"
  • Innkjøpsprisen på serverne vurderes alene, uten å se på eventuelle andre økonomiske fordeler og ulemper respektiv serverleverandør kan gi - er det andre tjenester som gjør at man sparer penger på andre poster i budsjettet?
Mange vil nok kjenne seg igjen i de få punktene som her er oppsummert. Den vanligste feilen er uansett å kalle en server en server og se den som en isolert post i budsjettet.

Hvordan gjør du riktig valg?

Så til selve rosinen i pølsa: hvordan gjør du riktig valg av servere? Ringer du den første serverleverandøren du kommer på, forteller at du skal ha én applikasjonsserver med SuperOffice til 50 brukere og et websystem som skal håndtere 1 million sidevisninger med eZ publish CMS?

Svaret er at det absolutt lønner seg å gjøre litt forarbeid. Den tiden du bruker på dette vil i de aller fleste tilfeller være verdt sin vekt i gull eller forhåpentligvis sorte tall i regnskapet istedetfor røde.

Samle teknikere, ledelse og brukere til et kjapt møte. De ulike gruppene i selskapet har forskjellig behov og ser sannsynligvis verden annerledes. Kartlegg de ulike behovene og legg spesiell vekt på hvilke konsekvenser eventuelle problemer med serverne vil få i praksis. Ta også opp det reelle bruksområdet for systemene og sett de gjerne inn i organisasjonskartet på riktig sted.

Et slikt møte vil gjøre det lettere for budsjettansvarlige og foretningsutviklere i  selskapet til å sette av riktige summer på innkjøps- og driftsbudsjettet. Teknikergruppen vil sannsynligvis etter en slik samling ha enda bedre grunnlag for å ta riktige tekniske avgjørelser siden man har fått høre praktiske innspill fra brukergruppen samt ledelsen innspill på systemenes betydning for bedriftens resultat.

Brukerne av systemet vil definitivt sette pris på å bli rådspurt om innspill siden det er disse som definitivt mest vil føle riktig eller gal avgjørelse på kroppen i daglig bruk.

En enkel server har gjerne en levetid på ca. tre år, men skal du gå til innkjøp av titalls stykker er sjansen stor for at du også velger samme serverleverandør senere. Kartlegg derfor både kortsiktige og langsiktige behov.

Lag også en kort liste over andre tjenester og produkter som bedriften er i behov av - eksisterende og kommende, men konsentrér deg om de store linjene. Det er nemlig ingen umulighet at serverleverandøren har andre komplementerende tjenester.

Når disse behovene er kartlagt kan du begynne å kikke deg om etter serverleverandører.


De neste delene av denne artikkelserien vil se nærmere på forskjellig type servere samt gå spesifikt inn på sterke og svake sider ved ulike serverleverandører.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen