Hvor viktig er denne?

Nylig kom Post- og teletilsynet med et påbud til alle norske butikker som selger flatskjermer. Ifølge de nye reglene må butikkene tilby alle kunder et såkalt galvanisk skille. Dette fordi det fins en risiko for overspenning i kabelnettet. Kombinert med jordet støpsel på TV-apparat kan dette være en brannfelle for deg. Butikkene selv mener dette skaper et problem for kundene.

- Medfører unødige kostnader for kunder
Etter at Teknofil omtalte påbudet nylig ble vi kontaktet av norske forhandlere som ble truet med bøter fra Post- og teletilsynet om de ikke selger galvanisk skille til sine flatskjermkunder. Butikkene selv mente påbudet skaper unødig bryderi og utgifter for mange kunder. Det er nemlig slett ikke alle som trenger et slikt galvanisk skille og mange kunder blir svært usikre på hvorfor de må kjøpe med den lille kabelsnutten.

Forhandlere Teknofil har vært i kontakt med mener det nye pålegget skaper problemer både for dem og kunden. Informasjonen fra Post- og teletilsynet har til dels vært mangelfull, og det kan fort virke som om noe som kun angår de med kabel-TV rammer mange nordmenn.

- Dette gjelder et lite antall kunder. Etter det vi forstår, skal dette bare gjelde de med et gammelt kabelanlegg. De med dekoderboks skal ha dette skillet i selve dekoderboksen. Vi mener at dette burde være kabelselskapet sitt ansvar. De burde sende ut et skriv til sine kunder der de informerer om at kunden MÅ ta i bruk denne adapteren. Kabelselskapet har oversikt over hvilke kunder dette burde gjelde. Et helt annet moment er jo at hele forskriften bygger på spekulasjoner, og ingen konkrete bevis. Dette fører bare til ekstra unødige kostnader for kundene, skriver en forhandler i mail til Teknofil.


Det diskuteres hvor brannfarlig din flatskjerm egentlig er.

Må følge påbudet
Stiftelsen Elektronikkbransjen er til dels enige i forhandlernes utsagn.

- Vi jobbet for at dette skulle bli kabelselskapets ansvar, men vi vil ikke motsette oss Post- og teletilsynets påbud. Når dette nå har kommet vil vi jobbe for å etterfølge det, sier informasjonsansvarlig her Erik Andersen.

En bransjeutfordring
Nettbutikken Komplett har på samme måte en utfordring for å informere sine kunder om hva denne lille kabelsnutten egentlig er. Det er ikke alltid like lett å forklare slikt når du ikke har kunden i butikken. Her vil de likevel også gjøre sitt for å etterkomme Post- og teletilsynets påbud. Men de etterlyser samtidig andre løsninger.

- Slik vi ser det er dette en bransjeutfordring. Å forklare dette problemet ovenfor mannen i gata er vanskelig og helst skulle vi sett at det kom tekniske løsninger i kabelnettet eller i selve apparatene som løste dette problemet. Det er flaut at vi ikke har klart å løse dette på en enklere måte, men inntil en slik løsning kommer mener vi det er best å følge Post- og teletilsynet. Dette er ikke noe som berører mange, men det er farlig for de få de berører, sier daglig leder i Komplett Anton Hagber til Teknofil.


Komplett opplyser alle sine TV-kunder om at galvanisk skille bør kjøpes med.

Han forsøkte selv å forklare hva et galvanisk skille er ovenfor sin mor og det var slett ikke enkelt.

Informasjon om både faren og det galvaniske skillet er en tydelig utfordring og et område som så langt tydeligvis ikke har blitt vektlagt nok. Post- og teletilsynet har tidligere gått ut og sagt de vil informere forhandlere. For kundene blir informasjonen derimot kanskje ikke helt klar.

Her kan du lese mer om ordningen med galvanisk skille og hvem som trenger et slikt skille
.



Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen