Palmer Luckey, oppfinneren bak Oculus Rift, diskuterer hvor vanlig VR vil bli. (Bilde: Kristoffer Møllevik, Tek.no)

– Hva annet enn dataspill og porno vil VR være godt for?

Mannen bak Oculus måtte svare for seg på scenen i Dublin.

Web Summit/Dublin: Over tre år etter at den første utviklerutgaven ble lansert på Kickstarter, er den første forbrukerutgaven av Oculus Rift snart klar for salg. Nøyaktig når vet vi ikke enda, men ifølge Oculus selv skal det komme ut iløpet av første kvartal 2016.

Les mer om butikk-versjonen: Dette er forbrukerutgaven av Oculus Rift »

Da de presenterte hodesettet for første gang på Kickstarter var det svært tett linket opp mot dataspill, men når oppfinner Palmer Luckey skulle snakke om virtuell virkelighet på Web Summit-konferansen i Dublin var det noesom ble utelukket helt i starten: VR blir ikke bare til dataspill og porno.

Bruksområder utenom dataspill og porno

– I tillegg til dataspill og porno, gi meg tre andre, virkelig interessante bruksområder for Oculus i fremtiden, spør CNNs Laurie Segall, som intervjuer Luckey på scenen.

At Segall nevnte porno er ikke tilfeldig, for akkurat den industrien har aldri vært sen om å ta i bruk ny teknologi »

– Det er vanskelig å si nå hva det beste bruksområdet kommer til å bli. Det kommer til å ta tid og det kommer til å utvikle seg. Men vi ser allerede at folk bruker virtuell virkelighet til å fortelle historier, og jeg tror VR har et veldig stort potensiale innen utdanningssektoren. Det er for eksempel personer som bruker det til medisinsk trening og til utrykningsøvelser. Alt du kan gjøre i den virkelige verden kan gjøres tryggere og billigere i virtuell virkelighet, forklarer Luckey.

oculus03.
Oculus' VR demonstrasjoner er fortsatt populære på teknologimessene, også her i Dublin. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

Han mener også at virtuell virkelighet har et stort potensiale som læringsverktøy for vanlige skolebarn. Han kaller klasserom for «ødelagte», og sier at barn ikke lærer best ved å lese bøker.

– Jeg generaliserer nå, jeg vet det. For noen er det best å lære fra bøker, og for noen fag er det det beste, men opplevelser i den virkelige verden har en helt klar verdi og å faktisk gå ut for å oppleve ting. Det er derfor vi sender barna på museum og på utenlandsreiser når vi kan, forklarer han videre.

Det er litt påfallende at en av nøkkelpersonen bak utviklingen av virtuell virkelighet trekker frem verdien av opplevelser i den virkelige verden, men han følger opp:

 - Virtuell virkelighet har potensiale til å gjøre de opplevelsene tilgjengelige for alle, men ikke bare ting som finnes i virkeligheten, men det lar deg også se ting som å se kjemiske reaksjoner på atomskala, eller besøke historiske steder som ikke finnes lengre. Slike opplevelser kan la personer se og forstå ting på en måte som du aldri kan ut fra å bare se en video eller lese en bok, sier Luckey.

Som for eksempel i denne videoen, der to personer utforsker et egyptisk gravkammer sammen »

Maskinvarekrav er en utfordring

Virtuell virkelighet kan komme til å revolusjonere hverdagen vår. Det kan tenkes at både TV-en, mobiltelefonen og datamaskinen slik vi kjenner dem i dag vil bli erstattet av en eller annen form for virtuell virkelighet. Kanskje kommer barnebarna våre til å måpe når vi forklarer dem at da vi spilte dataspill i gamledager var spillet kun på en plate foran oss, og ikke overalt rundt oss.

Eller kanskje ikke, det er vanskelig å vite, men VR-ballen ruller i alle fall videre med stadig større moment. Etter at Facebook kjøpte Oculus Rift har svært mange av de store teknologiprodusentene nå en VR-løsning av et eller annet slag, fra Googles superenkle «Cardboard» til HTC og Valves imponerende «Re Vive». Palmer Luckey er ikke mye i tvil om at det bare er et tidsspørsmål før VR blir «mainstreamt».

Også Samsung har en egen VR-brille, riktignok med teknologi fra Oculus.
Også Samsung har en egen VR-brille, riktignok med teknologi fra Oculus. Foto: Kristoffer Møllevik, Tek.no

– Det vil det nesten helt sikkert bli, det er et spørsmål om tid, kvalitet og penger. I de kommende årene vil VR har tydelige begrensninger. Du må ha en veldig kraftig PC for å kjøre virtuell virkelighet, og de aller fleste har ikke så sterke grafikkkort som du trenger for å kjøre VR for øyeblikket. Men gi det fem til seks år så vil nok de fleste datamaskinene folk eier være i stand til å kjøre gode VR-opplevelser, sier Luckey.

Men for øyeblikket mener han at maskinvarekravene gjør VR og Oculus Rift til et nisjeprodukt. Han mener imidlertid også at man kan ha stor suksess med et nisjeprodukt.

– Du kan ha suksess med et nisjeprodukt, og selge millioner av enheter. Du kan argumentere for at spillkonsoller er et nisjeprodukt, selv om de når hundrevis av millioner av mennesker, men sammenlignet med smarttelefoner eller TV-er er selv det et ganske lite publikum, sier han.

– Vi bli like vanlig som smarttelefonen

Luckey mener at etterhvert som teknologien blir bedre, slik at kvaliteten blir tilnærmet lik det virkelige liv, vil omtrent alle ha et bruksområde for VR. Han forklarer at det er bare et spørsmål om å ha nok innhold i høy nok kvalitet, uten at kostnadene blir for høye.

–  Jeg er jo selvsagt partisk i dette spørsmålet, men jeg tror VR og AR kommer til å bli vanligere enn smarttelefonen er i dag. På sikt tror jeg AR og VR kommer til kombineres i én maskinvareløsning, og hvis dette blir en enhet du har på deg eller med deg til enhver tid er det ingen grunn til å tro at teknologien ikke kan gjøre det samme som vi i dag gjør med smarttelefoner, men i tillegg også dekke mange flere bruksområder, sier Luckey.

Men det er fortsatt et stykke igjen før vi eventuelt kommer dit.

– Nå snakker jeg jo om en dag i fremtiden, antakeligvis ikke engang innen de neste ti årene, men jeg blir veldig overrasket hvis vi om 50 år fortsatt går rundt med disse «klossene» i lommen vi må ta frem hver gang vi skal bruke dem, sier han.

Selv om Luckey fikk fart i VR-utviklingen igjen, var han langt fra den første som jobbet med det, men det er nok en grunn til at de andre ikke tok av.
Sjekk for eksempel denne sinnsyke løsningen fra Toshiba (Tek Ekstra)»

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen