Hva ønsker egentlig Facebook?

Denne uken fikk nettsamfunnet Facebook mye oppmerksomhet. Bakgrunnen var en endring i brukervilkårene på nettstedet. Historien endte med at Facebook gikk tilbake til sine originale vilkår, men hva innebærer egentlig det?

Mange har misforstått
Det har kommet frem flere misoppfattelser denne uken. Mange trodde Facebook med sine nye brukervilkår tok seg nye rettigheter til å videreformidle og selge den informasjonen du legger ut på nettstedet. Mange pustet derfor lettet ut da Facebook trakk vilkårene. Men de burde nok holdt pusten litt lenger. Facebook har alltid tatt seg retten til å videreformidle informasjonen din. Forskjellen var kun at Facebook i sine nye vilkår ville beholde denne retten også når du velger å tre ut av nettsamfunnet. De presiserer likevel at de har full rett i evig tid til å beholde kopier av informasjonen du legger ut.

"Hvem har interesse av mitt liv?"

Det er betimelig å spørre hva Facebook egentlig skal med all denne informasjonen, hva skal de med det du har lagt ut? En ung gutt på forespørsel fra P4 nyheter sa "Hvem er det som kan ha interesse av mitt liv?" Han tok det for gitt av at ingen ville ha interesse av informasjonen han legger ut, men svaret er tvert imot det motsatte; det er det svært mange som har.


Verdifull markedsinformasjon
Det første du blir bedt om å gi fra deg når du blir medlem av nettsamfunnet er din alder, bosted, utdanning, yrke og interesser. Dette er informasjon som er gull verdt for Facebook. Denne informasjonen kan selges videre til for eksempel forlagsbransjen. Det er trolig få som har like mye oversikt over hva som er favorittboken for 20-25 år gamle mannlige studenter bosatt i Oslo. Denne informasjonen vil trolig bokbransjen betale godt for når de skal velge ut årets bokutgivelser og hvordan de skal markedsføre disse. På samme måten gir Facebook bokbransjen en uvurderlig mulighet til å reklamere mot et spesifikt publikum via deres nettsider. Det har neppe aldri vært enklere å nå ut til et spesifikt publikum enn nettopp her.

På denne måten blir all informasjonen du legger ut verdifull. Facebook ser helst at du legger ut mest mulig om deg selv og dine venner slik at de kan få enda bedre oversikt. Det er på dette området Facebook har mest å tjene økonomisk og mange vil nok ikke synes det er så ille. I bytte får du jo tilgang til alle nettstedets tjenester helt gratis. Her er det nok en personlig vurdering som må tas angående hvor mye av seg selv du vil gi til markedskreftene. Men det er andre elementer ved nettsamfunnet som er hakket mer alarmerende.

Hva skjer egentlig med bildene?
Det finnes knapt den situasjon foreviget på kamera som ikke har blitt lagt ut i en eller annen form på Facebook. Det store flertallet av disse bildene har trolig hverken Facebook eller de fleste av dine venner på nettsamfunnet bruk for. Forhåpentligvis vil de fleste ende på historiens søppelhaug, muligens vil de også kunne bli viktig kilde for fremtidens historikere, arkeologer og sosialantropologer. I så fall vil de også komme til nytte for resten av omverdenen. Men folk bør likevel spørre seg hva Facebook vil gjøre med sitt etter hvert enorme billedarkiv.

"Forhåpentligvis vil de fleste av bildene på Facebook ende opp på historiens søppelhaug."

Teknofil har gjennom flere artikler satt fokus på nettopp usikkerheten rundt Facebook og deres markedstilnærmelse. Vi er slett ikke alene om dette. Blant annet har Din Side Data en ypperlig gjennomgang av nettopp dette. Den siste ukens hendelser kan tyde på at flere burde ha lest denne. Facebook er nemlig ikke en idealistisk forening som har et formål om å koble mennesker sammen, eller finner glede i at du gjenoppdager gamle klassekamerater fra barneskolen. De er et kommersielt selskap og har som formål å skape mest mulig avkastning for sine eiere. Den økonomiske gevinsten henter de fra informasjonen du legger ut, og dine private bilder er ikke måte unntatt dette.


Facebook har alltid og understreker fortsatt i sine vilkår at vilkårene kan endres. Ingen vet hvor Facebook vil befinne seg om fem, ti eller femti år frem i tid. Den dagen Facebook ikke lenger er like populært kan det hende selskapet selger hele nettstedet med sitt enorme billedarkiv. Da kan fort dine bilder havne hos mediemoguler og andre selskap du kanskje ikke er interessert i å bli forbundet med. Disse vil med full rett kunne bruke den informasjonen du har lagt ut som de selv måtte ønske.

Stoler du på Zuckerberg?
Facebook selv, i form av sjefen selv Mark Zuckenberg, har sagt at Facebook aldri vil benytte den informasjonen du legger ut på en måte du ikke måtte ønske selv. Han forklarer at vilkårene er nødvendige for å holde nettsiden i gang. Selv har jeg utvilsomt hentet mye glede fra nettsiden. Jeg har funnet igjen gamle klassevenner og jeg har fulgt nøye med på hva mine venner gjør i hverdagen. Men om du spør om jeg stoler på Mark Zuckerberg og hans løfte, så er dessverre svaret nei. Jeg er mer opptatt av hva som står i brukervilkårene enn hva Zuckerberg sier for å unngå at medlemstallet i nettsamfunnet synker.


Facebook er mange måter et nyttig verktøy på. Mine personlige opplysninger og bilder plasserer jeg derimot godt sikret på min egen maskin og i mine private fotoalbum. Om jeg vil dele de med venner inviterer jeg de heller på besøk.

ETTERTRYKK OPPMUNTRES. Denne kommentaren deles med Creative Commons lisens.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen