(Bilde: Shutterstock / montasje)

Husker du Foursquare?

Nå skal appen bringes frem fra glemselen med ny funksjonalitet og nytt design.

Det er ikke like spennende å sjekke inn på steder som det engang var. Den lokalitetsbaserte applikasjonen gjorde raskt suksess da den ble lansert i 2009. Flere millioner mennesker registrerte daglig sine café-besøk og kjøpesenter-turer for å kunne smykke seg med ordfører-tittelen for flest innsjekkinger og å motta diverse rabatter. Det siste året har imidlertid antall daglige innsjekkinger stagnert til rundt 6 millioner, skrev bloomberg.com i mai i år. 

Les også: Slik er Facebooks Snapchat-konkurrent

Foursquares nye logo.
Foursquares nye logo.Foto: Foursquare

Samme måned splittet foursquare applikasjonen i to; én for innsjekkinger og én for anmeldelser. I de siste to månedene har det kommet frem at kun fem prosent av brukerne benytter begge appene hver dag, melder The Verge. I tillegg oppnår Swarm, som anmeldelses-applikasjonen kalles, bare 1,5 stjerner i App Store. Tiden var inne for en grundig revurdering av konseptet.

Slutt på innsjekking

Foursquare forteller i sin egen blogg at de er i ferd med å utvikle en helt ny applikasjon som skal lanseres om to uker. Det blir slutt på innsjekkinger og på å gi alle brukerne de samme anbefaIingene når de besøker et sted. Den nye funksjonaliteten innebærer at alt baseres på den enkeltes preferanser. Tidligere innsjekkinger skal imidlertid være med på å forme anbefalingene. 

Selskapet har designet en ny logo som de selv beskriver som en mellomting mellom en kartnål og et superhelt-emblem. Ifølge sjefen selv, Dennis Crowley, skal appen nemlig hjelpe deg med å se gjennom vegger og på et øyeblikk finne det beste stedet for det du måtte ønske, skriver The Verge. 

I mellomtiden flyttes innsjekkinger, fotografier og alt annet over fra Foursquare til Swarm.

Disse to skjermbildene for en restaurant på Foursquare ser nesten like ut, men på skjermen til høyre har brukeren Swarm-appen installert. Da dukker det også opp en innsjekkingsknapp.
Disse to skjermbildene for en restaurant på Foursquare ser nesten like ut, men på skjermen til høyre har brukeren Swarm-appen installert. Da dukker det også opp en innsjekkingsknapp.

Konkurrerer mot Yelp og Google

Foursquare går dermed rett i strupen på giganter som søkemotoren Google og anbefalingstjenesten Yelp. Selskapet besitter verdifull informasjon takket være alle brukerne som fremdeles sjekker inn. Det kan danne grunnlag for å liste opp nye, lovende steder med større presisjon enn andre applikasjoner, skriver The Verge. 

Crowley hevder samtidig at deres «Pilgrim» lokalitetsfunksjon er så god at den vil kunne fastsatte hvor du oppholder deg mer nøyaktig enn noen annen applikasjon selv uten bruk av innsjekking. 

Dette er appene vi i redaksjonen installerer først:
Appene vi ikke klarer oss uten (Tek Ekstra)

 (Kilder: blog.foursquare.combloomberg.com, theverge.com)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen