Dataåret 2014

2014 var et begivenhetsrikt dataår.

Disse høydepunktene bør du ha fått med deg

Vi oppsummerer det viktigste fra dataåret vi har lagt bak oss.

I tradisjon tro oppsummerer Tek.no dataåret vi akkurat har lagt bak oss med fyrverkeri og boblevann, og sannelig er det et innholdsrikt år vi nå kan se tilbake på. De siste 365 dagene i 2014 har vært fullstappet av spenning, og vi skulle ikke lenger inn i det nye året enn til starten av januar før en heidundrende teknologifest igjen stjal all spalteplassen hos oss i Tek.

Hver januar i Las Vegas bøter nemlig verdens teknologibedrifter på for den ofte dørgende stille desembermåneden i forkant. I løpet av en kort uke skal hundrevis at nye produkter annonseres og nye ideer og opplevelser skal vises frem. CES 2014 gikk inn i rekken som en av de desidert morsomste messene, hvor våre heldige utsendte blant annet fikk smake på søte, ferske 3D-skrevne godsaker og se høyoppløste TV-bilder komme til live i fasonger og med farger som aldri tidligere var sett maken til. Ikke minst ble vår journalist atter målløs over jobben Oculus VR hadde gjort med sine oppdaterte VR-briller siden sist han hadde tatt plass i den etterlengtede «Riften» (Tek Ekstra).

Tilbake fra messen viste kalenderen bare starten av januar, men vi visste allerede hvilke teknologier som skulle prege store deler av 2014 og som det skulle skrives mangfoldige spaltemeter om. Som alltid etter en teknologimesse full av lovord, vet man likevel aldri helt om disse blir innfridd frem til en er tilbake året etter, og for CES 2014 gjald dette i største grad et av de aller mest etterlengtede produktene, nemlig Oculus' VR-brille.

Året vi ikke fikk VR

2014 startet på brilliant vis. Oculus viste frem en oppusset versjon av sin Rift som tok pusten fra vår journalist. Barnesykdommene var sterkt redusert og oppløsningen var høyere. Nettopp derfor var det lett å tenke seg at nå, nå nærmet det seg lansering. Snart skulle en få utforske Riften selv, uten å langpines av teknologijournalisters utallige lovord og hyllester om hva som en gang skulle komme til resten av folket.

Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no

Men månedene gikk og innen vi igjen mottok nytt fra VR-fronten lå våren for døren. Og nyheten som kom var det heller få som hadde sett komme. Det som få år tidligere hadde startet som et folkefinansieringsprosjekt av en gjeng ildsjeler, var over natten innlemmet i Mark Zuckerbergs sosiale rike for snaue 12 milliarder dollar.

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Kommantarfeltet på Tek.no var generelt skeptiske da oppkjøpet ble kjent. Skulle den lovende Riften, som det pure datafolket og de ekte spillerene anså som noe for seg og sine, vannes ut og miste fokus for å bli en melkeku for hvermansens lommebok? Vår egen Rift-ringrev så likevel langt fra så mørkt på at VR-teknologien nå fikk sitt sårt tiltrengte fundament og funderte offentlig på hvorfor i alle dager alle var så himla sinna.

Les vår kommentar:
– Oppkjøpet av Oculus er en gladnyhet for hele verden »

Oppkjøpet til tross, i oktober fikk vi igjen prøve en ny Oculus-versjon. Vi likte atter det vi fikk servert og noterte oss forbedringer over hele linja (Tek Ekstra). Skepsisen til Facebook var det lite å se til, og selv om vi fant småtteri å pirke på så det nå lysere ut for Riften enn noen gang tidligere.

Nå står vi likevel her med 2014 bak oss, helt uten Oculus Rift i butikkhyllene. Grunnen? Oculus VR tenker større enn sitt eget produkt:

– Akkurat nå handler det for oss om å gjøre VR til en suksess. Ikke nødvendigvis Oculus, men VR-teknologien, understreket Brendan Iribe, toppsjefen for Oculus VR da vi i november reiste til Dublin (Tek Ekstra) for å få en oppdatering på Oculus-situasjonen. Irbe kunne imidlertid avsløre at ventetiden nå snart er over og at det er snakk om måneder heller enn år før vi holder en Rift i hånden.

Slik ser den foreløpig siste versjonen av Oculus Rift ut »

Meld deg opp på vår lagervarslingsliste i dag, så får du beskjed som en av de aller første når Oculus Rift kan bestilles i norske nettbutikker.

Kvantesprang for PC-spill og skjermteknologi

2014 ble uten tvil året da høyoppløste 4K-skjermer sank nok i pris til å få fotfeste. Det er likevel ikke det eneste som har skjedd på skjermfronten. Takket være innsatsen Nvidias ingeniører la ned i 2013, under utviklingen av sin G-Synk-teknologi (Tek Ekstra), fikk PC-spillere i år for første gang mulighet til å nyte spillene sine uten å verken forstyrres av mikrolagg eller sakalt riving.

Mange gikk derfor mann av huse for å sikre seg Asus' lynraske og silkemyke spillskjerm, som støttet teknologien til det fulle. Mottakelsen av G-Sync var så god at også AMD bestemte seg for å satse med sin alternative FreeSynk-teknologi, som vi for øvrig fortsatt venter på når vi nå skriver 2015 – i likhet med flere nye skjermkort fra AMD.

Nvidias Maxwell-brikke ga bedre grafikk og ytelse i 2014.
Nvidias Maxwell-brikke ga bedre grafikk og ytelse i 2014.Foto: Nvidia

Selvsagt ga også den rivende teknologiutviklingen i 2014 oss lov til å stille grafikken enda noen hakk opp i spillene våre, og med regnekraften til skjermkortene i Nvidias nye Maxwell-baserte GeForce 900-serie (Tek Ekstra) måtte vi ty til raske 120 Hz-skjermer for å utnytte dem skikkelig.

Blant årets absolutt lekreste skjermkort, både når det kom til ytelse og pris, finner vi fortsatt Nvidias GTX 970. Om du hadde mer penger å brenne av enn godt er kunne du dessuten bla opp den latterlig summen av 24 000 kroner for et Nvidia Geforce Titan Z-kort med like latterlig ytelse.

Det var heller ikke bare stasjonære maskiner som fikk glede av nye skjermkort. Også bærbare fikk langt bedre grafikkytelse og tok i 2014 ytterligere innpå forspranget til de større firkanta boksene. Den nye 900M-serien med grafikkbrikker ble en sikker vinner også da vi fant din neste spillbærbare helt på tampen av året, nemlig Asus' ROG G751 med overlegen ytelse.

Nye grafikkteknologier fikk vi også, som AMDs Mantle, som ga Radeon-eiere bedre spillytelse med deres eksisterende skjermkort, eller Nvidias smarte oppskaleringsteknologi som jevnet ut røffe kanter.

Gir AMDs Mantle eller Microsofts DirectX best ytelse?
Vi satte de to rivalene opp mot hverandre (Tek Ekstra) »

Selv om Nvidia akkurat rakk å få sin 900-serie ut døra har de allerede planene klare for dens arvtaker, Pascal, som lover enda bedre ytelse »

Prosessoren blir grønnere

Intels Braodwell rakk så vidt å stikke hodet ut døre før 2014 var over, da i form av Core M for vifteløse enheter.
Intels Broadwell rakk så vidt å stikke hodet ut døren før 2014 var over, da i form av Core M for vifteløse enheter.Foto: Intel

Mens skjermkortene stadig ble kraftigere, tok prosessorindustrien fortsatt museskritt på ytelseområdet. Likevel er det spesielt ett segment som kunne glede seg over nylanseringer i 2014, og det var bærbare enheter. Selv om prosessorene ikke ble særlig sprekere, ble de nemlig langt mer energieffektive.

Intels Broadwell, som ble lansert i november, må sies å være årets hovedatraksjon på prosessorfronten der den åpner for lang batteritid og vifteløse enheter (Tek Ekstra). Så får vi heller ta AMDs fokus på glimrende integrert grafikk med som en liten bonus og håpe at selskapet vil lykkes med sin kommende Carrizo-brikke slik at Intel får større konkurranse fremover enn de har hatt den siste tiden.

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen