HTPC trinn for trinn - del 7

Ekstraprogrammer og -funksjoner

Neste gang skal det handle om nyttige ekstraprogrammer for DVD-bruk, men jeg tar med ett denne gangen: FFDShow. Det er etter min mening det utvilsomt viktigste og gjør såkalt etterprosessering, altså behandling av bildet, så det kan vel nærmest omtales som en uhyre avansert equalizer for video.

Dette er også et gratisprogram, og det kommer stadig nye versjoner, men her fins det så mange offisielle, uoffisielle og halvoffisielle versjoner at man blir like forvirret som en femåring i godtebutikkene på Svinesund. Merkelig nok er det en versjon fra august i fjor, en som til og med kalles "preview", altså "forhåndstitt", som er den beste til dette oppsettet. Denne utgaven er programmert av en tysker som kaller seg AndyIEG på avsforum.com, og den har finjusterte algoritmer for oppskalering (også kalt resizing) og et par andre funksjoner som gjør at det er mulig å hente ut mye mer av denne versjoner enn andre. Ikke vet jeg hva "håndkodet" betyr, men det er ingen tvil om at det gir resultater.


Videorenderer

Det fins flere måter å tegne opp bildet fra mediefiler på en PC. Her er en kort gjennomgang av de to viktigste:

Overlegg. Dette er den eldste formen, og det er funksjoner som ligger i maskinvaren til skjermkortet og opprinnelig ble skapt for omtrent ti år siden for å la svake PC-er spille av videofiler uten hakking. Men dette er en foreldet metode. Den mangler flere av mulighetene den andre typen har, dessuten er ikke bildekvaliteten den beste som er mulig å få nå for tiden, og den er også i større grad avhengig av skjermkortet, dermed kan kvaliteten faktisk variere fra produsent til produsent av akkurat samme type kort. ATI-kort har ofte bedre bilde på overlegg enn Nvidia-baserte kort.

VMR9. Video Mixing Renderer 9 er den nyeste teknologien, og den benytter seg av kretsene for D3D, Direct 3D, i skjermkortet. Derfor må den ha nyere maskinvare for å fungere. Alt av ATI-kort fra og med 9-serien og GeForce fra samme periode støtter dette. De nyeste kortene støtter dessuten noe som kalles PS3, Pixel Shader 3, og denne vil få stadig mer betydning for medieavspillingen (det fins en del å lese på nettet om dette - Google er din venn). VMR9 har dessuten bedre justeringsmuligheter for farger. Med VMR9 er det GeForce-kortene som har det klare overtaket i bildekvalitet, og det er da også derfor et slikt er valgt til dette prosjektet.

Det fins flere varianter av VMR9, men den viktigste for oss er såkalt renderless modus, siden denne hindrer "tearing" (jeg tror ikke det finnes noen fungerende norske oversettelser av noen av disse ordene). Det som skjer ved tearing, er at ikke skjermkortet klarer å henge med på det som leveres fra DVD-programmet og eventuell etterprosessering. Jo mer etterprosessering, jo verre blir det. Det gir utslag på den måten at det iblant ser ut som om øvre tredjedel av bildet henger etter og bølger litt ved panoreringer, og det kommer svarte streker i bildet når det er raske lysglimt, som for eksempel lyn.

Det første er lett å se på den nevnte scene fra "Ringens brorskap", men kanskje enda mer på "Oppdrag Nemo", i den scenen der Nemos far skal få sin smått senile venninne ut av brennmanetene. Den andre utgaven kan man se i alle scener med lyn, som for eksempel mesteparten av "Underworld" (en utmerket film, særlig på en prosjektør med godt svartnivå) eller " Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl", i scenen like etter at Jack Sparrow … unnskyld, kaptein Jack Sparrow, har seilt ut fra Tortuga med mannskapet sitt.

Dette unngår man altså ved å bruke renderless. TheaterTek støtter denne metoden, og det gjør også Zoom Player. I Zoom Player er denne støtten forholdsvis ny og ikke hundre prosent finslipt ennå, den har blant annet et problem ved at linjene i bildet løper sammen og detaljene forsvinner i akkurat 1024x768-oppløsning. Men det skal være løst i neste utgave av programmet, som er ventet en av de to første ukene i mai.

Denne modusen gjør at maskinen bruker mindre kraft på å vise bildene, derfor slipper man tearing, og bildet kan også være mindre hakkete på systemer som har problemer med det. Med et GeForce 6600 eller 6800 er den en nødvendighet for å få bildet som det skal være. Dessuten gir den også generelt skarpere bilde etter min erfaring. Det som skjer i renderless modus, er at D3D-kretsene overtar hele bildet, så det ikke kan være noe annet som får tilgang til skjermkortet. Dermed vil menyer fra programmet og så videre ikke vises. Skal man ha tilgang til dem i Zoom Player, må man altså sette filmen på pause først. Men fjernstyringen fungerer som den skal, og det er jo det viktige i en HTPC. TheaterTek har et brukergrensesnitt som er programmert i 3D, noe Zoom Player antakeligvis også vil få etter hvert. Dette kan da fungere som normalt.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen