Test

HTC Premium Navigasjon

HTC Premium Navigasjon

Pris: 30 dager gratis prøveperiode, 35 kroner for 30 dagerslisens, 139 kroner for 1 år, 209 kroner for permanent lisens
Kart: Kart for verden kan lastes ned, stemmeguiding kjøpes per område
Størrelse: Forhåndsinstallert på nye HTC-modeller, Norsk kart tar 177 MB
Sosial integrasjon Ja
Nettsøk: Nei, men svært omfattende liste over interessepunkt
Fotoboksvarsling: Ja, abonnementstjeneste - 17 kroner per 30 dager, eller 45 kroner for et år.


dsad
+ En av de beste taleveilederne vi har hørt
+ Pen design på navigasjonsbilde
+ Lett å bruke

dsad
- Litt kronglete butikkløsning
- Simulerer ikke kjøring i tunnel
Med mange kategorier og forskjellige lisenser fremstår HTCs butikkløsning som litt kronglete.
Med mange kategorier og forskjellige lisenser fremstår HTCs butikkløsning som litt kronglete.
Bilpanelet er basert på det vi kjenner fra før på Android-telefoner. Det gjør telefonen enklere å betjene i frontruta.
Bilpanelet er basert på det vi kjenner fra før på Android-telefoner. Det gjør telefonen enklere å betjene i frontruta.
Som bilpanelet som starter HTC-navigasjonen er også navigasjonsbetjeningen av det brukervennlige slaget.
Som bilpanelet som starter HTC-navigasjonen er også navigasjonsbetjeningen av det brukervennlige slaget.

HTC-telefoner leveres i utgangspunktet med gratis navigasjon via Google Maps. I Norge fungerer imidlertid ikke denne løsningen ennå.

Skal du bruke GPS-funksjonen når du er ute og kjører er du derfor avhengig av å kjøpe en egen app for dette. Det finnes mange tredjeparts apps å velge mellom, men HTC har også laget  sin egen app kalt HTC Premium.

Har du en nyere HTC-telefon med Android har du sannsynligvis tjenesten installert allerede, og mange av HTCs telefoner kommer også med en 30 dagers prøverversjon.

Tjenesten er en del av HTCs menysystem Sense, og kan derfor ikke lastes ned på telefoner som ikke leveres med den.

Da tjenesten ble lansert sammen med telefonene HTC Desire HD og Desire Z fikk vi den ikke til å virke skikkelig, men med den nyeste versjonen er historien en helt annen.

Litt kronglete handleløsning

Som navnet antyder koster HTCs Premium-navigasjon penger, men den er ikke forferdelig dyr sammenliknet med mange av de konkurrerende navigasjonsappene. Her kan du imidlertid velge om du vil betale for perioder med bruk eller for en permanent lisens.

Du kan kjøpe en måneds bruk for 35 kroner, men skal du bruke den mye lønner det seg nok å kjøpe en permanent lisens til 209 kroner.

Flere av HTCs telefoner kommer dessuten med en 30 dagers prøvelisens.

Skal vi trekke for noe innledningsvis må det være at HTCs butikkløsning fremstår litt kronglete. Det er også litt utydelig hva det er du betaler for. Kartene er nemlig gratis for hele verden, mens du kjøper Premium-navigasjon for et gitt område.

Basert på gammel kjenning

Premium-navigasjonen baserer seg på den velkjente navigasjonsløsningen Route 66, som tidligere har vært å finne i en rekke mobiltelefoner tidligere, blant annet i flere Nokia-modeller.

I HTCs drakt fungerer tjenesten utmerket. Den har et særdeles godt og enkelt grensesnitt både for innstillinger og selve navigasjonen.

Svært tydelig taleguide

Kartvisningen er super, og selv om appen presser inn ganske mye informasjon over kartet blir det aldri rotete. Her får du enkelt vite både hvor du skal, hvor fort du kjører og om det er en fotoboks i emning.

Stemmeguidingen er svært tydelig og forvirrer ikke. Den er heller ikke masete, slik vi opplever at enkelte av konkurrentene er.

Søkeresultatene vi får opp er dessuten svært gode. Vi fant ikke noe søk som tydelig viste resultater hentet fra Google, men vi fikk likevel svært gode treff også søk etter andre ting enn adresser.

Fikk ikke til tunnelen

Alt i alt synes vi denne navigasjonsløsningen fungerer svært godt. Det den ikke fikk til i vår test var kjøring i tunnel. Den siste tiden har vi også testet elleve andre apper, og simulering av kjøring i tunnel viste seg å være et vanskelig punkt.

I tunnel mister nemlig navigasjonsappene GPS-dekning. Derfor fortsetter enkelte å vise at du kjører i den hastigheten du holdt på vei inn, slik at du skal få instruksjoner om fotobokser eller avkjørsler også inni tunnelene.

Som et par av de andre appene var HTCs premiumnavigasjon ganske sikker på at den plutselig var i skogen ved siden av da vi kjørte gjennom testtunnelen. Den simulerer kjøring et stykke ut av dekning, før den stopper opp. Det er vanskelig å vite om den hadde simulert lenger dersom den hadde skjønt at den var inni tunnelen.

Det er mulig å få en velfungerende fotoboksvarsling i HTCs Premium-navigasjon. Dette koster imidlertid ekstra - du betaler 35 kroner for ett års fotoboksvarsling.

På HTC-telefoner kan du bruke flere andre navigasjonsapps, og vi har testet de fleste.

Gå til samletesten

Testen av Nokias Ovi Maps finner du her, og vurderer du å kjøpe en HTC-telefon har vi også testet HTCs Premium-navigasjon her.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen