(Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no)

HTC satser på 1000-kronersmobiler

– Vi fokuserte for mye på flaggskipet i fjor, sier styreleder Cher Wang.

Mobilprodusent HTC opplevde suksess med sin flaggskipmodell HTC One i 2013. Styreleder Cher Wang antyder imidlertid at suksessen kan ha gått på bekostning av selskapets satsning på rimeligere modeller. Der har nemlig HTC vært sterke de foregående årene.

– Problemet med oss i fjor, var at vi bare konsentrerte oss om flaggskipet. Vi tapte en stor bit av mellomklassemarkedet, sier Wang til Reuters.

Derfor lover HTC at de vil lansere flere mobiler i prissegmentet 150-300 dollar, eller om lag 1000-2000 kroner. Samtidig vil de fortsette med å produsere mobiler i toppklassen, som HTC One. De aller, aller billigste modellene vil de imidlertid ikke bruke tid eller penger på.

HTC har slitt stort det siste året. For litt over to år siden hadde produsenten en markedsandel på hele 10 prosent globalt, men i 2013 falt den til kun 2 prosent. I tillegg har HTCs to siste kvartalsrapporter vært fylt med røde tall.

Flere produsenter merker presset:
Skal Sony selge seg ut av PC-bransjen?

(Kilder: Reuters)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen