TEST: HP 2309m
Test

HP 2309m

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Bilde, film og spill

Spyder 3 Elite fra Datacolor er nå en av våre mange testbenker. Denne enheten optimaliserer skjermens farger, og lar deg i se før og etter bilder med de nye og gamle innstillingene. Dette gjør at vi kan se hvor godt skjermen er kalibrert fra fabrikken, og da eventuelt hva som bør justeres. Dette gjør at bildet vi senere bedømmer, er det beste bildet som kan oppnås.

Vi har kjørt en Powerpoint presentasjon i full størrelse som består av mange gode testbilder. Vi har også sett den nyeste James Bond-filmen, Quantum og Solace, samt snowboardfilmen Double Decade. Dette gir oss muligheten til å teste et relevant fargespekter i mange former.

Skjermen er også testet i Half-Life 2, Call of Duty 4 og Guitar Hero III. I sistnevnte setter vi innstillingene til hyperspeed. I tillegg leker vi oss titt og ofte i flash-spillet Bubble Trouble. Disse fem spillene klarer som regel å lure frem etterslep og andre rariteter på testskjermen

Bilde

De individuelle fargene etter kalibrering:

  • Hvitt: Veldig fin, men en liten anelse rosa
  • Svart: Dyp og fin, men en anelse blå
  • Rødt: Super
  • Grønt: Super
  • Blått: Super

Første gang vi skrur på skjermen blir vi møtt av et godt og klart bilde med gode kontraster. Bredformatet er ikke bare fint til spill og film, men til normalt kontorbruk er det fint. 23 tommer er dessverre litt for lite for at du kan jobbe to sider parallelt i Word, men regnearkene dine blir brede og fine.

Etter kalibrering ser vi oss meget fornøyd med fargene vi ser. Kort fortalt kan vi si at et generelt bilde fremstår med gode kontraster mellom gode farger. Det eneste vi kan legge litt merke til, hvis vi ser meget nøye etter, er at hvitt kan trekke en anelse mot rosa.

På et helt vanlig skjermbilde i Windows, opplever vi ingen problemer med bakgrunnsbelysningen og ujevne farger som en følge av dette. Hvis vi derimot legger et sort bilde over hele skjermen og slår av alt lyset i rommet, ser vi tydelig at bakgrunnsbelysningen skinner igjennom opptil 5 cm inn på skjermbildet fra topp og bunnrammen. Dette gjennomskinnet av lys er heldigvis relativt jevnt og ikke alt for kraftig langs kantene – men det er tilstede.

2309m skal i teorien ha en innsynsvinkel på 160 grader både horisontalt og vertikalt. Horisontalt stemmer nok dette ganske bra, men vertikalt så er den noe mindre. Beveger vi hodet vertikalt trekker fargene fort mot lyseblå og bildet blir utydelig rundt 140-150 grader. Til å være en skjerm i denne klassen kunne vi godt ha ønsket oss en noe større innsynsvinkel vertikalt.

Film

Bredformatsskjermer passer helt ypperlig til filmbruk. De sorte rammene rundt bildet blir enten totalt borte, eller kuttet ned. Når disse sorte rammene er tilstedeværende blir den ujevne bakgrunnsbelysningen et merkbart punkt. De sorte rammene blir dermed ikke helt sorte, og ujevnheten er lett synlig.

Da vi så på stillbilder, kunne vi så vidt det var ane en tone rødt i hvitfargen. I snowboardfilmen er det store og åpne snølandskap, her kan vi ane en liten dose rødt, men det er snakk om så små doser at det egentlig ikke er verd å nevne.. Rent bortsett fra det opplever vi fargespillet som meget godt.

Spill

Når det helt generelle med spilling, må undertegnede selv innrømme at han har sansen for bredformat til akkurat dette formålet. Dette er selvsagt en subjektiv oppfattning, men vi har troen på at de fleste vil mene dette.

Hp lover selv at skjermen skal ha en så lav responstid som 3 ms. For filmbruk er ikke det akkurat en nødvendighet med så lav responstid uansett, men til spill er det ideelt. Sammenlignet med flere andre skjermer vi har testet, tror vi dette stemmer relativt godt. I spillet "Bouble Trouble" ser vi små spor av etterslep, en anelse mindre enn hva vi har sett på skjermer med en oppgitt responstid på 5 ms. Litt vill og ulogisk ramponering med brekkjernet i Half-Life 2 gir oss det samme inntrykket.

Hvis vi ser litt på fargespillet, er vi meget fornøyd når det er snakk om klare og skrikende farger, slik vi opplever i Trackmania Nations. Mye av dette inntrykket skyldes skjermens blanke overflate, men det er det samme punktet som feller skjermen i andre spill. Etter noen runder i Half-Life satt vi igjen med en følelse av at de tussmørke scene oppleves som lysere nettopp fordi skjermens overflate er så blank. Et annet problem som er tilknyttet samme sak er at du ser din egen refleksjon i skjermens overflate.

HP 2309m

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen