Hotelltips på GPS

Mange har etterspurt flere funksjoner enn bare veibeskrivelser på GPS-en. Og det er akkurat det selskapet Navteq jobber med å utvikle. Interaktive karttjenester for blant annet GPS, PDA og mobiltelefoner.
 
De har tidligere kunngjort løsninger for å unngå bilkø i USA. De samarbeider for eksempel med den amerikanske stat for å kartlegge veiarbeid rundt om i landet.
 
Reiseguide
Nå satser Navteq også på det europeiske markedet. Her ønsker de for eksempel å gi oss hotell- og restaurantinformasjon om de stedene vi befinner oss eller er på vei til.
 
Navteq hevder i en pressemelding å ha teknologien som skal til for å gjøre det enkelt å kombinere navigerbare kart med nyttig reiseinformasjon. Er du i en fremmed storby, skal for eksempel GPS-en din komme med forslag om hoteller og restauranter i området.
 
Navteq har også inngått et samarbeid med den velkjente reiseguideprodusenten Lonely Planet. Dermed skal de snart også kunne informere deg om severdigheter i nærheten av der du befinner deg.
 
Evig annonsejag
Nå skal det imidlertid sies at det ikke er snakk om noe helt tilfeldig utvalgt hotell- og restaurantinfo. Det er selvfølgelig en reklamebasert løsning. Navteq markedsfører LocationPoint som en tjeneste som tilbyr geografisk stedsrettet reklame for europeiske annonsører.
 
Så den dårlige nyheten er at du nå også vil få reklame på GPS-en din. Den gode nyheten er at denne reklamen kanskje kan være med på å finansiere ellers svært dyre produkter.
 
I tillegg er det jo snakk om den type reklame som gjerne kan være nyttig å motta når man er på reise.
 

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen